مشتری دانشگاه‌های کارآفرین، کسب و کارهای کوچک است

معاون محترم تحقیقات، فنآوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت:  با توجه به تغییر ساختار دانشگاه های نسل دوم دیگر کارکردی ندارد بنابراین باید آنها بازسازی و به سمت نسل سوم پیش رود. در این نسل افراد بعد فارغ التحصیلی کارآفرینی می کنند، مشتری آنها کسب و کار های کوچک و گروه های مردمی است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، حجت الاسلام سیدعلی طاهری رئیس دانشگاه آزاد واحد گرگان در گردهمایی اعضای هیات علمی استان گلستان گفت: محورهای این گردهمایی باز تعریف ماموریتهای جدید اعضای هیات علمی در تمامی حوزه ها و نحوه ایفای نقش اعضای هیات علمی دانشگاه در رفع معضللات منطقه ای و کشوری است و همچنین شیوه های مشارکت اعضای هیات علمی در فعالیت اقتصادی دانشگاه، طرح ها ایده ها و دیدگاهها و ارایه برنامه های علمی و عملیاتی نمودن طرح بازمهندسی نظام آموزش و پژوهش در علوم کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان و همسو سازی تحقیقات و پژوهش اثرگذار می باشد.

وی افزود: در سفر اخیر دکتر طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد اسلامی به استان گلستان برای احیای برخی از رشته های دانشگاهی تاکید شد. استان گلستان یکی از قطب های کشاورزی استو باید رشته کشاورزی و مرتبط احیا شود.

طاهری گفت: یکی از کارهایی که باید در دانشگاه انجام شود پایش است و سال هاست مقام معظم رهبری مطرح می کنند دانشگاه با متن جامعه برای حل مشکلات جامعه قدم بردارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان گلستان خاطر نشان کرد: مهر امسال هر دانشجوی مقطع ارشد و دکتری بخواهد پایان نامه بدهد، هئیت علمی بخواهد در مورد علمی پژوهشی مقاله یا کتابی چاپ کند باید در قالب پایش عمل کند هدف اصلی این طرح راه حل مشکلات مهم کشور است. نزدیک به ۷۰ چالش مهم کشور شناسایی شده است و برای هر چالش چند صد یا چند هزار موضوع یا مقاله تعین شده است.

در ادامه این مراسم روح الله دهقانی فیروز آبادی معاون محترم تحقیقات، فنآوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: طراحی هر سیستم درپاسخ به یک نیاز است، و دانشگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. دانشگاه بوجود آمد تا به یک نیاز جامعه پاسخ دهد. در دهه 70 که در کشور نهادهای حاکمیتی زیادی وجود داشت نیاز به نیروهای تحصیل کرده دانشگاهی بود که با وجود تعداد پایین جذب دانشجو در دانشگاه های دولتی دانشگاه آزاد بوجود آمد تا به نوعی این کمبود جذب را جبران نمایید، افراد برای اشتغال از این موقعیت استفاده کرده و برای جذب در دستگاه های حاکمیتی به تحصیل در دانشگاه آزاد مشغول شدند. با توجه به این مطلب کارکرد دانشگاه بطور کلی در دوبعد خلاصه می شود اول آنکه دانشگاه به افراد شخصیت و اعتبار اجتماعی می دهد و ثانیا افراد را برای اشتغال آماده می کند.

وی تصریح کرد: دانشگاه ها باید همیشه در یک سیر تحولی و تعالی حرکت نمایند. در ابتدا دانشگاه های نسل اول دانشگاه هایی با رویکرد آموزشی بود همانطور که ذکر شد مشتری آنها دولت ها و دستگاه های حاکمیتی بودند که فقط در سطح دوره های کارشناسی اقدام به جذب نمودند. اما دانشگاه ها در دوره حاضر نیاز به تغییر رویکرد و تغییر ساختار دارند که در این تغییر باید نیروی جدید و پژوهشگر تربیت نماید.

وی در ادامه گفت: با وجود تغییرات نسل اول دانشگاه ها در دوره حاضر نسل دوم دانشگاه ها با رویکرد پژوهشی که مشتری آنها صنایع و کسب و کارهای متوسط بودند بوجود آمدند. در این نسل دوره های ارشد و دکتری نمایان شدند. هرچند با توجه به تغییر ساختار نسل دوم دیگر کارکردی ندارد بنابراین باید آنها بازسازی و به سمت نسل سوم پیش رود. در این نسل افراد بعد فارغ التحصیلی کارآفرینی می کنند مشتری آنها کسب و کار های کوچک و گروه های مردمی هستند. و دوره آموزشی آنها شتاب دهی و رشد شرکت مداری و شرکت های دانش بنیان است.

دهقانی ادامه داد: در دانشگاه نسل سوم فرد دیگر معنی ندارد بلکه تیم وارد می شود و مربی تربیت می کند، استاد و کارشناس در نسل سوم بعنوان مربی عمل می کنند. در مسیر تکاملی پس از تغییر ساختارها باید به نسل چهارم دانشگاهها وارد می شویم که دانشگاه های این نسل تاثیرگذاری اجتماعی دارند. این نسل رویکرد آن فناوری و مشتری آنها مردم و نسلهای آینده و دوره های آموزشی نیاز مداری، تفکر سازی و تحول آفرینی است. این یقین وجود دارد که دانشگاه آزاد اسلامی با وجود اساتید، دانشجویان، گستردگی دانشگاه و امکانات آن و سازکار و کار خصوصی آن به سمت پیشرفت و تعالی در حال حرکت است. دانشگاه آزاد کارخانه انسان سازی است و مردم باور دارند که دوباره دانشگاه ازاد رشد می کند و پویا می شود و لازمه این امر این است که اساتید حرکت نمایند.

وی افزود: بطور کلی باید از دانشگاه نسل اول به سمت نسل چهارم حرکت کنیم. با وجود اینکه در کشور ما ثروت های زیادی وجود دارد اما ثروت از مهمترین مشکلات و چالش هاست. چرا که با درک و حل آن تبدیل به کسب و کار می شود.

دهقانی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از کارهایی که دانشگاه آزاد باید در آن فعالیت نماید دخیل کردن انسانها در منفعت و ضرر دانشگاه است که در حال حرکت به این سمت است. و در ضمن در دانشگاه آزاد با ورود فناوری آن و تبدیل شده به دانشگاه فناور آزاد، دیگر دانشکده معنا ندارد و بجای آن سرای نوآوری خواهیم داشت.

این رویداد که در نوع خود اولین گردهمایی استانی اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور است روز گذشته به مدت ۸ ساعت و با حضور ۴۵۰ عضو هئت علمی تمام وقت واحدهای دانشگاهی استان گلستان در واحد گرگان برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026781

وب گردی

وب گردی