تصویر‌برداری ناسا از نور مرموز فضایی

ناسا اعلام کرد که رصدخانه اشعه ایکس NuSTAR نور عجیب سبز‌رنگی را مشاهده کرده که به سرعت نیز محو شده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، NuSTAR هنگام تصویربرداری از کهکشان Fireworks، چندین منبع روشن و مرموز از اشعه ایکس که به صورت لکه‌های سبز و آبی ظاهر شد را ضبط کرده است. این لکه‌ها طی چند روز ناپدید شدند.

این مطالعه جدید که در مجله Astrophysical Journal منتشر شده توضیحات بالقوه‌ای را برای ظهور حبابی سبز در نزدیکی مرکز کهکشان که طی چند هفته ظاهر و ناپدید شد، ارائه می‌دهد.

هدف اصلی مشاهدات NuSTAR بررسی ابرنواختر و انفجار بزرگ است. حباب سبز به عنوان یک منبع اشعه ماوراء بنفش در اولین مشاهدات ظاهر نشد؛ اما 10 روز بعد در حالت دوم ظاهر شد. یک تلسکوپ فضایی دیگر رصدخانه ناسا این شی را مشاهده و متوجه ناپدید شدن آن شد.

«هانا ارنشاو» پژوهشگر فوق دکتری در Caltech و نویسنده اصلی این مقاله در بیانیه‌ای گفت: «ده روز زمان بسیار کمی برای ظاهر شدن چنین شی‌ درخشانی است. معمولاً با استفاده از NuSTAR تغییرات تدریجی را مشاهده می‌کنیم و اغلب یک منبع را چندین بار پشت سرهم مشاهده نمی‌کنیم. در این مورد خوش شانسی زیادی وجود داشت که منبعی که به سرعت تغییر کرد را تصویربرداری کردیم.

دانشمندان اعلام کردند که احتمالاً این نور از سیاه‌چاله‌ بوده است. هنگامی که اشیاء به سیاه‌چاله خیلی نزدیک شوند به وسیله نیروی جاذبه آن از هم گسسته می‌شوند و مواد زائد آن‌ها به مدار نزدیک اطراف سیاه‌چاله کشیده می‌شود.

ناسا اعلام کرد که مواد در لبه داخلی دیسک سیاه‌چاله آنقدر سریع حرکت کرده که تا میلیون‌ها درجه گرم شده و اشعه X را منتشر می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026829

وب گردی

وب گردی