جمهوری اسلامی ایران به ملت‌های مظلوم و ستم دیده مسلمان کمک می‌کند

اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در بیانیه‌ای اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران براساس قانون اساسی خود، به ملت‌های مظلوم و ستم دیده مسلمان در هر نقطه از جهان کمک می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان درباره صحبت‌های خلاف واقع یکی از نمایندگان مجلس درباره اتفاقات جنگ قره باغ بیانیه منتشر کرد.

در ابتدای این بیانیه آمده است: جنگ قره باغ جنگی بود که از فوریه ۱۹۸۸ تا مارس ۱۹۹۴ در ناحیه قره باغ واقع در جنوب غربی جمهوری آذربایجان، بین ارمنستان و آذربایجان رخ داد. در نتیجه جنگ قره‌باغ بیش از ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز در نواحی مورد مناقشه، آواره و مجبور به ترک وطن شدند. برای برقرای صلح دائمی و فراگیر در این منطقه کوشش‌های متعددی به عمل آمد و طرح‌های مختلفی برای رسیدن به صلح ارائه شده است. ولی هیچ یک به نتیجه عینی و مورد انتظار نرسید و وضعیت حاکم بر منطقه همچنان بلاتکلیف مانده و وضعیت صلح نیز هنوز به وجود نیامده است. بنا بر مستندات موجود، تعداد زیادی از نیروهای ایران در جنگ قره‌باغ در حمایت از آذربایجان شرکت کردند و علاوه بر زخمی‌ها و شهدایی که به کشور منتقل شدند، تعداد زیادی از شهدای ایرانی جنگ قره باغ نیز در باکو و جمهوری آذربایجان مدفون شدند که باید سلام و درود خداوند را بر روح شهدای مظلوم قره باغ که در دفاع از سرزمین اسلامی در شرایط سخت ایستادگی و جانفشانی کردند و به فیض رفیع شهادت نائل آمدند، فرستاد.

دانشجویان در این بیانیه عنوان کردند: جنگ قره باغ و اشغال این منطقه به دست ارمنستان و تدوام مناقشه یکی از مهم‌ترین مسائل و موضوعات منطقه قفقاز است. جمهوری اسلامی ایران با توجه به مشی خود در سیاست خارجی که در قانون اساسی بیان شده است، به کمک ملت‌های مظلوم و ستم دیده مسلمان در هر نقطه از جهان با اقدام‌های مقتضی شتافته است. بند شانزدهم اصل سوم و بند دوم اصل یکصد و پنجاه و چهار قانون اساسی مبین مشی و جهت‌گیری جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی و حمایت از مستضعفین جهان است.

در بخش دیگری از این بیانیه بیان شده است: جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره باغ نیز به این مشی خود پایبند بود و کمک‌های لجستیکی، پشتیبانی، آموزشی و سیاسی خود را از دولت و ملت مسلمان جمهوری آذربایجان دریغ نکرد. اهم کمک‌های ایران به آذربایجان در جنگ قره‌باغ عبارتند از آموزش نظامی ۸ هزار نیروی آذری تحت نظر مربیان ایرانی که در مانور آموزشی این نیروها مرحوم حیدر علی اف چندبار حضور یافت، انعقاد قرارداد ۳۰ میلیون دلاری فروش سلاح و مهمات جنگی با جمهوری آذربایجان، ایجاد ارتباط زمینی بین کشور جمهوری آذربایجان و منطقه نخجوان از طریق خاک ایران، حضور فرماندهان و نیروهای ایرانی در جنگ قره باغ و زخمی و شهید شدن عده از آنها و کمک‌رسانی در حوزه‌های بهداشتی، غذایی است. نورالدین خوجا از فرماندهان ارشد آذربایجانی نیز به این نکته تاکید داشته که «در حوادث زنگیلان از ایران درخواست کمک کردیم و اگر در آن دوره آتش توپخانه ایران نبود مردم زنگیلان با کشتار مواجه می‌شدند.» تلاش‌های تبلیغاتی دشمن برای کم رنگ جلوه دادن کمک‌های جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان در جنگ قره‌باغ و ممانعت از ایجاد صمیمیت بین دو کشور حائز اهمیت است.

جامعه اسلامی دانشجویان در این بیانیه عنوان کرده است: با توجه به نکاتی که ذکر شد، در این میان اخیراً اخباری دست به دست می‌شود که شخصی از مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران که اتفاقا نماینده مجلس شورای اسلامی است و بیشتر و بهتر از هرکسی می‌تواند به کمک‌های ایران در جنگ قره باغ اذعان کند، متاسفانه آب در آسیاب دشمن می‌ریزد و مهر تایید بر ناجوانمردی رسانه‌ دشمن، علیه جمهوری اسلامی ایران زده است. ایشان در ادعایی بی‌اساس مطرح کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره باغ بنا به ملاحظات قومی، طرف ارمنستان را گرفته بود.

با عنایت به کمک‌های صورت پذیرفته از سوی جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان که ذکر شد و مستندات واضحی که برای اثبات این امر وجود دارد اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان رویکرد خلاف واقع آن نماینده مجلس را محکوم می‌کند و توصیه می‌نماید که اولاً، اگر فردی این عمل مشروع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از خاک اسلام را فراموش کرده‌، بهتر است تاریخ را دوباره مطالعه کند. ثانیاً، تریبون داران و مسئولان باید دقت کافی را به خرج دهند تا با موضع‌گیری‌های بی‌پایه زمینه را برای فرصت طلبان جهت برداشت‌های نادرست و جوسازی‌های بی مورد فراهم نیاورند.

گفتنی است علی مطهری نماینده مجلس در تاریخ 6 شهریورماه صحبت‌هایی درباره مواضع ایران در مناقشه قره باغ بین آذربایجان و ارمنستان کرده بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026842

وب گردی

وب گردی