«فایر استاپ» ایرانی  مانع بروز حوادث برق در کارخانجات می‌شود

یک شرکت تحقیقاتی،تولیدی و صنعتی دانش‌بنیان موفق شد «فایراستاپ» ماده‌ای که در کابل‌های برق صنعتی برای جلوگیری از آتش‌سوزی استفاده می شود را به صورت کاملا بومی سازی شده تولید کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، بسیار در خبرها شنیده می‌شود که کارخانه‌ای به خاطر اتصالات کابل‌های برق طعمه حریق شده و خسارات زیادی متحمل شده است اما حالا موادی در کشور تولید می‌شود که می‌تواند از وقوع این فجایع جلوگیری کند.

«فایر استاپ» ماده‌ای است که روی بخش‌هایی از کابل‌های برق زده می‌شود تا به این ترتیب اگر بخشی از کابل برق دچار حریق شد مانع پیش روی آتش شود. استفاده از این مواد در کابل‌های برق کارخانجات یک اقدام مهم پیشگیرانه تلقی می‌شود که حالا مواد آن نیز در کشور با کمک یک شرکت دانش بنیان تولید می‌شود.

علی احمدی مدیر عامل شرکت تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی کرانگین گفت: شرکت ما بر مبنای نیروی تحقیق و توسعه فعال که از نیروی انسانی دانش‌آموخته شکل گرفته و توانسته است محصولات دانش‌بنیانی را که در ایران تولید نمی‌شد را بر مبنای علمی و فناورانه بالایی تولید کند.

احمدی تصریح کرد: تولیدات ما به دو گروه تقسیم می‌شود. یک گروه رنگ‌های ضد حریق روی کابل‌ها هستند و گروه دوم پلیمرهای مورد استفاده مهندسی هستند.در همین راستا پلیمر تولیدی پتروشیمی‌ها را گرفته و فرایند شیمیایی روی آنها انجام می‌دهیم و محصول جدیدی را در صنایع پلیمری تولید می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی کرانگین گفت: در این شرکت 15 نفر به طور مستقیم بعلاوه جمعی از استادان دانشگاه و متخصصان مشغول به کار شده‌اند.

پیشگیری از فاجعه با «فایر استاپ»

احمدی درباره ویِژگی‌های محصول تولیدی این شرکت افزود: پیش از این مواد فایر استاپ را شرکت‌های خارجی فعال در ایران فعال تولید می‌کردند و در بازار ایران به فروش می‌رساندند. ولی حالا که این شرکت‌ها از ایران رفته‌اند این محصول به طور کامل بومی سازی شده و از سوی شرکت تحقیقاتی، تولیدی و صنعتی کرانگین تولید می‌شود. ولی متاسفانه در کشور ما فرهنگ پیشگیری وجود ندارد به همین خاطر خیلی توجهی به مواد فایر استاپ موجود در کابل‌ها نمی‌شود.

این فعال فناور، درباره ویژگی مواد فایر استاپ تصریح کرد: مواد فایر استاپ روی کابل برق زده می‌شود. این کابل در صورت آتش گرفتن اگر به مواد فایر استاپ برسد، از شعله ور شدن آتش به قسمت بعدی جلوگیری می‌کند. این مواد را بیشتر شرکت‌های آلمانی و انگلیسی تولید و در خاورمیانه عرضه می‌کردند. اکنون با تولید این محصول وارد عرصه رقابت با این شرکت‌ها شده‌ایم.

احمدی با تاکید بر اینکه استفاده از مواد فایر استاپ در کارخانجات صنعتی بسیار مهم است، گفت: در دهه هشتاد یک شرکت فولاد سازی به خاطر اینکه از این مواد در کارخانه خود استفاده نکرده بود طعمه حریق شد و حدود 12 میلیارد تومان خسارت دید. همچنین یکی از کارخانه‌های سیمان نیز به همین خاطر دچار آتش سوزی شد. باید این فرهنگ پیشگیری در صنعت ایران جا باز کند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: ما 11 هزار تن در سال مجوز پروانه بهره برداری داریم تا جایی که بازار نیاز داشته باشد آماده عرضه این مواد هستیم. اکنون نیز در حال رایزنی با کشور ترکیه برای صادرات هستیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026855

وب گردی

وب گردی