فرآوری پنبه و توتون در سرای نوآوری واحد علی‎‌‌‌آباد کتول/ صادرات گیاهان صنعتی و ارزآوری برای کشور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌‌‌آباد کتول گفت: اگر بتوانیم در زمینه فرآوری و بسته‌بندی گیاهان صنعتی چون پنبه و توتون وارد عمل شویم، در آینده نه چندان دور امکان صادرات این محصول برای ما فراهم می‌‌شود.

سیدحسن سیدرضایی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌‌‌آباد کتول در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره ایجاد سراهای نوآوری در این واحد دانشگاهی گفت: با توجه به اینکه شهر علی آباد کتول یکی از قطب‌‌‌‌‌های کشاورزی کشور محسوب می‌‌‌شود و گیاهان صنعتی چون پنبه و توتون در این شهر داریم که با قیمت اندک از کشاورزان خریداری می‌‌شود؛ درصددیم با ایجاد یک سرای نوآوری و بهره‌‌‌مندی از ایده‌‌‌های جدید در زمینه فرآوری این محصولات وارد عمل شویم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌‌آباد کتول در ادامه تشریح کرد: طی چند ماه گذشته از ایده ایجاد سرای نوآوری در کشور، در مجموع چهار سرای نوآوری در ایران تاسیس شده که 2 مورد آن در واحد علی‌‌آباد کتول بوده است. با حضور شرکت‌‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان در سراهای نوآوری درصددیم در زمینه فرآوری محصولات مختلف وارد عمل شده و بسیاری از گیاهان صنعتی که با زحمت زیاد کشاورزان به قیمت اندک به دلالان فروخته می‌‌شود را بررسی کنیم و با ایجاد تکنولوژی در این زمینه وارد عمل شویم.

وی درباره ورود واحد علی‌‌‌آباد کتول به صادرات پنبه گفت: درصددیم با بهره‌‌مندی از حضور شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان در سراهای نوآوری، تکنولوژی فرآوری محصولاتی چون پنبه و توتون را کسب کنیم. اگر بتوانیم تولید پنبه را که از آن به عنوان طلای سفید یاد می‌‌شود در واحد علی‌‌آباد کتول که قابلیت‌‌‌های لازم برای کشت این گیاه صنعتی را دارد توسعه دهیم و در زمینه فرآوری و بسته‌بندی این محصول وارد عمل شویم؛ در آینده نه چندان دور امکان صادرات این محصول برای ما فراهم می‌‌شود. در زمینه تولید توتون هم که تنها در استان گلستان تولید می‌‌‌‌‌شود با فرآوری این محصول می‌‌‌‌توانیم بحث صادرات و ارزآوری آن را به کشورهایی چون روسیه به تناسب تقاضای موجود داشته باشیم.

سیدرضایی اظهار کرد: سرای نوآوری پلی میان صنعت و دانشگاه است که گسترش آن در مجموعه دانشگاه آزاد منجر به تقویت ارتباط میان این دو نهاد و تولید محصولات مختلف با بهره‌‌‌گیری از ایده‌‌‌های مختلف دانش‌‌‌بنیان خواهد شد.

وی درباره فعالیت مراکز رشد در واحد علی‌‌آباد کتول تصریح کرد: مراکز رشد ما 8 شرکت دانش بنیان دارد و دو محصول با تولید انبوه داریم که شامل دستگاه تعیین دما در فضای گلخانه‌‌‌‌ها و دستگاه تشخیص نشت گاز می‌‌شود. تجاری‌‌‌سازی این محصولات که با حضور در سرای نوآوری و ایجاد تولیدات خلاقانه شکل گرفته جزو مهم‌‌‌ترین اهداف ما در سرای نوآوری واحد علی‌‌آباد کتول است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علی‌آباد کتول در خصوص ایجاد سرای نوآوری پرورش اسب ترکمن در واحد علی‌آباد کتول خاطرنشان کرد: استان گلستان یکی از پایلوت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای گسترش سرای نوآوری است که با توجه به توانمندی‌‌های علمی و پژوهشی واحد علی آبادکتول، سرای نوآوری ارتقای اسب اصیل ترکمن به عنوان چهارمین سرای نوآوری در این واحد دانشگاهی ایجاد شده است.

سیدرضایی درباره اصلاح نژادی در اسب‌‌های موجود گفت: اسب‌‌های امروز قوای جسمانی بالایی ندارند و برای داشتن اسب‌‌هایی که توانایی دوندگی داشته باشند نیازمند به تغییر و اصلاح نژادی در این زمینه هستیم. برای اصلاح نژادی و پرورش اسب‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که دارای نژادی اصیل باشند یک سرای نوآوری ایجاد کردیم تا بتوانیم به طور ویژه در این امر وارد شده و با پرورش اسب در نژادهای برتر وارد بحث صادرات در این زمینه شویم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026874

وب گردی

وب گردی