رتبه‌های برتر کنکور 98 چه رشته و دانشگاهی را انتخاب کردند؟ + جدول

انتخاب رشته رتبه‌های برتر کنکور همیشه جذابیت‌های بسیاری برای دانش‌آموزان و حتی دیگر اقشار جامعه داشته است، در کنکور 98 شاید عجیب‌ترین انتخاب‌ها بین گروه‌های پنج‌گانه را بتوان در گروه زبان جست‌وجو کرد.

گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ مهدی فیضی‌صفت- مهلت چند روزه انتخاب رشته برای داوطلبان کنکور، شاید به اندازه یک یا چند سال تلاش شبانه‌روزی، سرشار از التهاب و اضطراب باشد. مشورت با افراد ناآگاه و بهره‌گیری از مشاورهای اشتباه ممکن است زحمات چندین و چند ساله داوطلبی را بر باد داده و سرنوشت او را برای همیشه تغییر دهد؛ چه بسا دانش‌آموزانی با معدل و حتی رتبه‌های نه‌چندان قابل توجه، در رشته‌ها و دانشگاه‌هایی پذیرفته شده‌اند که رتبه‌های بهتر با انتخاب رشته اشتباه، نتوانسته‌اند جواز قبولی در آنها را بگیرند.

البته شرایط برای رتبه‌های برتر کنکور متفاوت است. داوطلبانی که رتبه‌های تک‌رقمی کسب کرده‌اند، بدون هیچ محدودیتی فارغ از تمام محاسبات و مشاوره‌ها می‌توانند در هر رشته و دانشگاهی ادامه تحصیل دهند؛ اما نکته جالب، اولویت‌های متفاوت رتبه‌های برتر هر گروه است. در گروه علوم ریاضی و فنی، برند دانشگاه بر رشته چربیده و تمام 10 رتبه برتر این گروه، دانشگاه صنعتی شریف را برای ادامه تحصیل برگزیده‌اند و دانشگاه‌های سطح یک و نامداری مثل صنعتی امیرکبیر و تهران، هیچ جایی در بین انتخاب‌های مهندسانِ تک‌رقمی نداشته‌اند.

در گروه علوم تجربی، شرایط کاملاً متفاوت است و رشته کاملاً بر دانشگاه برتری دارد. همه 10 رتبه برتر گروه علوم تجربی، سودای پزشکی دارند و هیچ رشته دیگری در فهرست اولویت‌های آنها قرار نگرفته است. دانشگاه علوم پزشکی تهران، محبوب‌ترین دانشگاه برای رتبه‌های برتر گروه تجربی بوده و 8 داوطلب از جمع 11 داوطلب این گروه، دانشگاه علوم پزشکی تهران را در صدر فهرست انتخاب‌های خود قرار داده‌اند. بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، گروه علوم تجربی در کنکور سال 98 دو رتبه 10 داشته و به همین دلیل این گروه نسبت به گروه‌های ریاضی و انسانی، یک داوطلب بیشتر در جمع رتبه‌های برتر دارد.

دانشگاه تهران، محبوب‌ترین دانشگاه در فرم انتخاب رشته رتبه‌های برتر گروه علوم انسانی بوده و تعداد 9 از 10 انتخاب را به خود اختصاص داده است. رشته حقوق پرتکرارترین رشته بین نخبگان انسانی بوده و نیمی از آنها قصد فعالیت در عرصه وکالت به اشکال مختلف را دارند. همچنین چهار داوطلب روانشناسی را انتخاب کرده‌اند و یک داوطلب نیز در انتخابی خاص، رشته علوم ارتباطات را برگزیده است. از طرفی دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دانشگاه تخصصی علوم انسانی، در ترغیب حتی یک نفر از جمع 10 رتبه برتر کنکور به انتخاب این دانشگاه، ناکام بوده است، در حالی که حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی سال گذشته در گفت‌وگویی تأکید کرد دانشگاه علامه پس از تشکیل به یکی از قطب‌های اصلی علوم انسانی در ایران تبدیل شد!

دانشگاه‌های تهران نقطه آمال رتبه‌های برتر کنکور بوده و 37 داوطلب از جمع 41 نخبگان کنکور 98، پایتخت را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند؛ اما داوطلبانی نیز بوده‌اند که قید تحصیل در پایتخت را زده و ترجیح داده‌اند در دانشگاه شهر خود ادامه تحصیل دهند. شیراز، مشهد و اصفهان، کلان‌شهرهایی هستند که در سال تحصیلی جدید، رتبه‌های تک‌رقمی کنکور را در خود جای می‌دهند.

گروه هنر، متنوع‌ترین انتخاب‌ها را داشته و هر یک از پنج رتبه برتر این گروه، رشته‌ای متفاوت را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند و البته باز هم برند دانشگاه، بیش از هر نکته دیگری خودنمایی می‌کند. دانشگاه تهران، انتخاب چهار رتبه برتر گروه هنر بوده و فقط نفر پنجم این گروه، انتخابی متفاوت انجام داده است.

شاید عجیب‌ترین انتخاب‌ها در بین گروه‌های پنج‌گانه را بتوان در گروه زبان جست‌وجو کرد. هیچ‌یک از پنج رتبه برتر گروه زبان، انتخاب رشته‌ای در گروه آزمایشی خود انجام نداده‌اند. نفر اول گروه زبان، فیزیک دانشگاه صنعتی شریف را انتخاب کرده و رتبه پنجم نیز تصمیم به تحصیل در رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تهران دارد. نکته جالب؛ انتخاب رشته پزشکی توسط رتبه‌های دوم تا چهارم گروه زبان است که نشان می‌دهد تلاش یک یا چند ساله نخبگان گروه زبان برای موفقیت در این گروه آزمایشی نبوده و آنها فقط شانس خود را در زبان امتحان کرده‌اند، به همین دلیل ظرفیت پذیرش رشته‌های مترجمی و آموزش زبان‌های خارجی در دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی توسط رتبه‌های دورقمی و حتی سه‌رقمی پر می‌شود؛ چرا که رتبه‌های برتر معمولاً در گروه‌های آزمایشی دیگر انتخاب رشته می‌کنند.

رشته پزشکی، بیشترین فراوانی را بین انتخاب‌های نخبگان کنکور 98 داشته و علاوه بر 11 داوطلب گروه علوم تجربی، سه داوطلب گروه زبان نیز برای تحقق رویای دکتری خیز برداشته‌اند. مهندسی کامپیوتر و حقوق، محبوب‌ترین رشته‌ها بعد از پزشکی بوده‌اند که نشان می‌دهد دکتر-مهندسی و همینطور وکالت همچنان متقاضیان بسیاری دارند. دلیل این اتفاق نیز بازار کار تعریف شده و چشم‌انداز روشنی است که از تحصیل در این رشته‌ها وجود دارد.

دانشگاه‌های سطح یک تهران و صنعتی شریف نیز بعد از گذشت چند دهه انتخاب نخست رتبه‌های برتر گروه‌های مختلف محسوب می‌شوند و بسیاری از داوطلبان نه برای ادامه تحصیل در رشته مورد علاقه خود؛ بلکه برای کسب مجوز ورود به دانشگاه‌های مشهور، ماه‌ها درس می‌خوانند. دانشگاه تهران با 14 انتخاب، جذاب‌ترین دانشگاه برای نخبگان بوده و جالب این‌که در بین انتخاب‌های رتبه‌های برتر سه گروه مختلف علوم انسانی، هنر و زبان جای داشته است. دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز به ترتیب با 11 و 9 انتخاب، در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026904

وب گردی

وب گردی