برگزاری تعزیه «شمیم حسینی» در ۵ امامزاده و ۵ میدان استان تهران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه تهران گفت: تعزیه «شمیم حسینی» در امامزادگان صالح(ع)، یحیی(ع)، سیدجعفروحمیده خاتون(ع)، حسن(ع) و بقعه شیخ صدوق(ره) و همچنین ۵ میدان‌ در روز تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار خواهد شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مجتبی عبدالهی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به اهمیت و نقش، هنر نمایشی تعزیه در انتقال مفاهیم دینی به مخاطب گفت: به وسیله هنر می‌شود حقایقی را به مخاطب منتقل کرد که مردم ایران نیز در طول تاریخ برای انتقال مفاهیم دینی توانسته‌اند از این ظرفیت استفاده کنند. یکی از این ظرفیت‌ها، هنر نمایشی تعزیه است که دارای ریشه چند صدساله است.

عبداللهی افزود: رژیم پهلوی در صدد برآمده بود تا مظاهر دینی را ریشه‌کن کند اما گذشتگان ما برای حفظ ارزش‌ها در اشکال مختلف، تلاش‌های بسیاری انجام دادند که نشان از این دارد، ایرانیان، ذهن خلاقی برای ترویج مفاهیم دینی داشته و دارند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران ادامه داد: یکی از این روش‌ها که تاثیرگذارترین آنها نیز محسوب می‌شود، هنر تعزیه است. مردم ما در گوشه و کنار این سرزمین، با همت خود، تحت هر شرایطی برای حفظ و نگهداری این میراث فرهنگی تلاش کرده‌اند.

وی گفت: تاکید مقام معظم رهبری و مراجع بزرگوار جهان تشیع بر اجرای این گروه برنامه‌ها به شرط زدودن خرافات و پیرایه‌های غیرشرعی، نقطه آغازینی شد که پژوهشگران متدین، به این حوزه ورود جدی داشته و نسبت به جمع‌آوری نسخه‌های تعزیه، اقداماتی انجام دهند. نتایج زحمات این پژوهشگران باید تجلی و ظهور پیدا کند و مردم از آن نفع ببرند.

عبداللهی تاکید کرد: اداره کل اوقاف و امورخیریه استان تهران با توجه به رسالت خود در راستای تحقق نیات واقفین برای برگزاری مجالس تعزیه و ارج نهادن به این میراث فرهنگی و معنوی، تصمیم گرفت با همکاری مرجع تخصصی بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و همایش‌های آیینی کشور، امسال از این ظرفیت به شکل شایسته‌ای استفاده کند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به محورهای همکاری این اداره با مرجع تخصصی بنیاد علمی فرهنگی تعزیه و همایش‌های آیینی کشور گفت: این همکاری‌ها در خصوص «صحیح‌خوانی اشعار تعزیه»، «همخوانی با روایات و منابع تاریخی»، «اصلاح و حذف نواقص ادبی»، «زدودن خرافات»، «ترویج این هنر اسلامی ایرانی»، «قدردانی از اصحاب تعزیه» و همچنین «آشنایی مردم با هنر موسیقی تعزیه» برنامه‌ریزی شده است.

وی همچنین درباره مسیرهای حرکت کاروان تعزیه «شمیم حسینی» در استان تهران گفت: حرکت کاروان تعزیه در مسیر امامزاده صالح(ع) به امامزاده یحیی(ع) در روز تاسوعای حسینی از ساعت ۱۰ صبح آغاز و تا ساعت ۱۷ برگزار خواهد شد.

عبدالهی توضیح داد: مسیر حرکت کاروان تعزیه «شمیم حسینی» در روز عاشورا نیز از امامزاده یحیی به سمت بقعه شیخ صدوق شهرری از ساعت ۹ صبح است.

وی در پایان گفت: عزیه در امامزادگان صالح(ع)، پنج تن(ع)، امامزاده حسن(ع)، شیخ صدوق(ره)، امامزاده سیدجعفر و حمیده خاتون(ع) از ساعت ۲۰:۳۰ الی۲۲:۳۰ است و در میادین حسن آباد، الغدیر، سبزه میدان، فلکه اول تهرانپارس، فلکه اول صادقیه نیز از ساعت ۱۷:۳۰ الی ۱۹:۳۰ برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026907

وب گردی

وب گردی