حق بیمه سلامت را قسطی پرداخت کنید

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت با بیان اینکه امکان قسطی کردن پرداخت حق بیمه در بیمه اجباری سلامت که در چهارچوب دستورالعملی که سازمان بیمه سلامت صادر می‌کند وجود دارد گفت: این تسهیلات در صورتی فراهم می‌شود که افراد ظرف مدت ۶ ماه برای پوشش بیمه‌ای خود اقدام کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، طاهر موهبتی در نشست خبری خود که پیش از ظهر امروز برگزار شد با بیان اینکه مصوبه‌ای از سوی دولت در زمینه اجرای قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر بیمه اجباری سلامت برای آحاد ایرانیان و انجام ارزیابی وُسع صادر شده است گفت: در این مصوبه، ضوابط مربوطه ابلاغ شده و همه کسانی که فاقد پوشش بیمه‌ای هستند باید ظرف مدت ۶ ماه بیمه شوند. البته این زمان، ۴۵ روز پس از تاریخ ابلاغ شروع می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس، افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند باید مراجعه کرده و نسبت به بیمه کردن خود اقدام کنند. البته کسانی که توان مالی کافی داشته باشند باید سرانه حق بیمه را پرداخت کنند. بر اساس مصوبه دولت، در مواردی که درآمد خانوار تا ۴۰ درصد حداقل حقوق است، صد در صد سرانه حق بیمه توسط دولت تامین می‌شود.

وی گفت: آن دسته از خانوارهایی که درآمدشان بین ۴۰ تا حداقل حقوق است، از ۵۰ درصد یارانه دولت در بخش بیمه سلامت برخوردار می‌شوند که این افراد در دهک چهار قرار دارند. آن دسته از افرادی که درآمد خانوار بیش از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار باشد یا در دهک‌های پنج به بالا قرار می‌گیرند، باید سرانه کامل حق بیمه را پرداخت کنند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص آخرین وضعیت افراد تحت پوشش بیمه سلامت توضیح داد: حدود ۸۵ درصد جمعیت کشور به صورت رایگان بیمه هستند که این افراد در صندوق بیمه روستاییان و صندوق بیمه همگانی سلامت قرار دارند. آیین نامه درباره این افراد نیز اعلام کرده که باید ارزیابی وسع شوند و افرادی که توان مالی لازم را ندارند می‌توانند از این تسهیلات برخوردار شوند. البته مرجع ارزیابی وسع، وزارت رفاه است.

موهبتی عنوان کرد: اجرای راهنماهای بالینی منجر به مدیریت منابع شده است. به طور مثال سونوگرافی حاملگی از نظر هزینه به رتبه ششم کاهش پیدا کرده و علت این موضوع، تدوین و اجرای راهنماهای بالینی بوده است.

رئیس هیات مدیره سازمان بیمه سلامت با اشاره به اینکه از یک هفته گذشته، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان به ارائه دهندگان خدمت توسط بیمه سلامت پرداخت شده است گفت: با این پرداختی، مطالبات داروخانه‌ها در سال ۹۸ به تیر ماه، مطالبات دانشگاه‌های علوم پزشکی و بخش خصوصی سرپایی و بستری به خرداد ماه می‌رسد. البته همچنان دو ماه و نیم بدهی به داروخانه‌ها از سال ۹۷ وجود دارد و در تلاشیم که این بدهی را پرداخت کنیم.

موهبتی در واکنش به اخبار منتشر شده در خصوص بازار سیاه ناصرخسرو گفت: ناصر خسرو کشف جدیدی نیست و باید گفت که کارکرد ناصر خسرو امروزه بسیار کمتر شده است. به همین راحتی نمی‌شود داروی به طور مثال هموفیلی را در بازار آزاد فروخت. زیرا برای تمام افراد خاص و داروهای گران قیمت، پرونده وجود دارد و افراد باید در اداره‌های کل بیمه سلامت ابتدا شناسایی شوند و تشکیل پرونده بدهند.

وی افزود: این افراد در سامانه تایید خدمت دارویی نشان دار می‌شود و اگر کسی دفترچه کسی را اجاره کرده و بخواهد داروی هموفیلی بگیرد، نمی‌تواند این دارو را دریافت کند. حالا اگر بیمار هموفیلی این دارو را بگیرد، چون خودش نیاز دارد، هرگز دارو را در بازار آزاد نمی‌فروشد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در خصوص عملکرد سامانه تیتک گفت: ما سامانه‌ای با عنوان تی تک داریم، هرچند سامانه تی تک اشکالاتی داشت، اما باید توجه کنیم که مشکلات سامانه‌ها در طول زمان بالغ می‌شوند. در حال حاضر ۴۹۰ دارو از طریق این سامانه کنترل می‌شوند. یعنی دارو از زمانی که وارد می‌شود و به انبار می‌رود و به بازار می‌آید، قابل رهگیری است. حالا اگر دارو وارد بازار آزاد شود، به راحتی می‌توان رهگیری کرد که چه کسی این تخلف را انجام داده است.

وی با اشاره به اینکه با کارهایی که در زمینه سازمان الکترونیک انجام می‌شود، کارکرد ناصر خسرو بسیار کاهش یافته است گفت: به هر حال داروی خارج از فهرست دارویی کشور در ناصر خسرو وجود دارد، اما تجویز این داروها تخلف است. حالا اگر کسی این دارو را تجویز کند و وقتی نمی‌توان این داروها را در داروخانه فروخت، افراد داروهای خارج از فهرست دارویی یا داروهای مخدر یا داروهای دست ساز یا غیرمجاز را از ناصر خسرو تهیه می‌کنند.

وی در پایان تاکید کرد: برای حل مشکل ناصر خسرو، هیچ راهی به جز استقرار سازمان الکترونیک نداریم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026922

وب گردی

وب گردی