کشف آنزیمی اساسی در گیاهان

آنزیم اصلی موجود در گیاهان می‌تواند برای دانشمندان راهنمایی جهت تولید داروها و سایر محصولات باشد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، گیاهان کارهای شگفت‌انگیز بسیاری انجام می‌دهند. از جمله استعدادهای گیاهان، تولید ترکیباتی است که به آنها در دفع آفات، جذب گرده افشان‌ها، درمان عفونت‌ و محافظت از خود در برابر دمای اضافی، خشکسالی و سایر خطرات محیط کمک می‌کند.

محققان موسسه Salk با مطالعه چگونگی تکامل گیاهان و توانایی ساخت مواد شیمیایی طبیعی، کشف کردند که چگونه آنزیمی به نام «chalcone isomerase» در آن‌ها تکامل می‌یابد.

محققان امیدوارند این دانش، به تولید محصولاتی از جمله داروها و محصولات زراعی بهبود یافته منجر شود که برای انسان مفید است.

جوزف نوئل از محققان این طرح گفت: «از آنجا که گیاهان برای نخستین‌بار تقریباً 450 میلیون سال پیش روی زمین ظاهر شدند، سیستم متابولیکی پیچیده‌ای برای تبدیل دی اکسید کربن از جو به تعداد بیشماری از مواد شیمیایی طبیعی در ریشه، شاخه و بذر داشته‌اند. این مطالعه دانش دقیقی را در مورد این توانایی منحصر به فرد گیاهان برای ساختن برخی مولکول‌های بسیار غیرمعمول؛ اما مهم به ما می‌دهد.»

chalcone isomerase به عنوان یک کاتالیزور برای تسریع در واکنش‌های شیمیایی در گیاهان عمل می‌کند.

دانشمندان اعلام کردند که با کشف این آنزیم می‌توان ابزاری جدید ایجاد کرد که شیمی‌دانان از آنها برای مطالعه واکنش‌ها استفاده کنند. این نوع دانش‌ِ بنیادی می‌تواند سیستم‌های مولکولی را طراحی کند و یک وظیفه خاص را در نسل بعدی محصولات زراعی متراکم که قادر به تبدیل دی اکسید کربن گازهای گلخانه‌ای به مولکول‌های ضروری برای زندگی هستند، انجام دهد.