89 دانشجوی خارجی در واحد بیرجند تحصیل می‌کنند/ فعالیت 14 مدرسه سما در استان خراسان جنوبی

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی گفت: سال گذشته 89 دانشجوی خارجی از کشور افغانستان و دیگر کشورهای همسایه داشتیم. این نحوه جذب دانشجوی خارجی در این استان، تنها در دانشگاه آزاد صورت گرفته که منجر به الگوسازی برای دانشگاه‌‌‌های دولتی شده است.

سید حسن هاشمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره نقش این دانشگاه در توسعه استان گفت: دانشگاه آزاد استان خراسان جنوبی با برخورداری از 4 واحد دانشگاهی و یک مرکز در نهبندان در توسعه فرهنگی و اجتماعی استان نقش به‌‌سزایی داشته و قشر عظیمی از معلمان و مسئولان استان از فارغ‌‌‌‌التحصیلان این دانشگاه هستند.

وی در ادامه درباره نقش دانشگاه آزاد در توسعه کشاورزی استان خراسان جنوبی تشریح کرد: واحد بیرجند دو مزرعه کشاورزی دارد که در کاشت پسته و عناب فعالیت دارند همچنین در واحد قائن در زمینه کشت زعفران و زرشک فعالیت داریم. یک مرکز تحقیقات کشاورزی در واحد بیرجند ایجاد کردیم که به تناسب ظرفیت موجود در واحدهای سطح استان، محصولات مختلف کشاورزی هر منطقه، در این مراکز مورد بررسی قرار می‌‌گیرد. یکی از فعالیت‌‌های مهمی که در واحد قائن در حال انجام است کاشت زعفران در مساحت 5 هکتار و تحقیق بر روی پیاز زعفران بوده که منجر به استحکام این گیاه و افزایش تولید در این منطقه خواهد شد. بدون تردید توجه به تولید این محصول منجر به صادرات و ارزآوری آن هم می‌‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان جنوبی درباره نقش این دانشگاه در توسعه فرهنگی استان با گسترش مدارس سما یادآور شد: در حال حاضر، 14 مدرسه سما در همه مقاطع تحصیلی داریم و هنرستان‌‌های دخترانه و پسرانه سما هم در بیرجند احداث کردیم که از مهرماه بازگشایی خواهد شد. در بخش فرهنگی و توسعه آموزش هم مدارس سمای بیرجند نقش پررنگی در تربیت دانش‌‌آموزان برای آینده کشور داشته است.

هاشمی درباره نقش این دانشگاه در توسعه صنعت گفت: استان خراسان جنوبی صنایع خاصی ندارد اما با وجود معادن فعال در این استان، دانشگاه آزاد بیرجند هم با معادن فعال استان خراسان جنوبی از جمله در بحث زغال سنگ وارد همکاری شده است و نقش موثری را در این صنعت ایفا کرده است.

وی درباره نقش این دانشگاه در توسعه حضور دانشجویان خارجی در ایران تاکید کرد: سال گذشته، 89 دانشجوی خارجی از کشور افغانستان و دیگر کشورهای همسایه داشتیم. این نحوه جذب دانشجوی خارجی در این استان، تنها در دانشگاه آزاد صورت گرفته که منجر به الگوسازی برای دانشگاه‌‌‌های دولتی استان شده است. دانشجویان خارجی در کلیه مقاطع از کارشناسی تا دکتری در این دانشگاه پذیرش شدند. پذیرش این دانشجویان خارجی منجر به صادرات معلمانی از دانشگاه آزاد به کشور افغانستان خواهد شد که زمینه‌‌‌ساز مناسبی در توسعه فرهنگی میان دو کشور خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026981

وب گردی

وب گردی