فعالیت 816 مرکز مشاوره و خدمات پرستاری در منزل

معاون پرستاری وزیر بهداشت از 816 مرکز فعال مشاوره و خدمات پرستاری در منزل خبرداد و گفت: برای هماهنگی بیشتر بین مراکز، لازم است سامانه مراقبت در منزل طراحی و همه مراکز به صورت یک شبکه به شبکه‌های موجود در بیمارستان مانند HIS، وصل شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، جلسه تدوین استاندارد های خدمتی و مراقبت های پرستاری در مراکز مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل در راستای ارایه پوشش بیمه ای خدمات فوق به تولیت معاونت پرستاری برگزار شد.

مریم حضرتی معاون پرستاری در این جلسه ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت ابا عبدالله حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت و قدرانی از زحمات و تلاش‌های افراد تدوینگر بسته‌های خدمتی استاندارد مراقبت در منزل گفت: استاندارد های خدمتی در مراکز مشاوره و مراقبت‌های پرستاری در منزل به منظور پوشش بیمه‌ای مراقبت در منزل در بزودی ابلاغ می‌شود.

حضرتی با اشاره به تغییرات جمعیت شناختی و بار بیماری‌های غیرواگیر که نیازمند مراقبت طولانی مدت است گفت: ارائه این گونه مراقبت ها که ماهیتی مزمن دارند در بیمارستان‌ها به صورت بستری فاقد توجیه اقتصادی است و امروزه نظام‌های سلامت به سوی ارائه مراقبت‌ها در منزل و محل زندگی فرد حرکت کرده و مراقبت سلامت در منزل یکی از اساسی‌ترین بخش‌های نظام سلامت را در آینده نزدیک تشکیل خواهد داد.

وی با تاکید بر سیاست وزارت بهداشت در توسعه مراقبت های پرستاری در منزل و ابلاغ پوشش بیمه‌ای تعرفه‌های مراقبت‌های پرستاری در منزل افزود: طرح اجرای آزمایشی پوشش بیمه‌ای مراقبت‌های پرستاری در منزل در سال 1397 تصویب شد و با همکاری معاونت پرستاری وزارت بهداشت و سازمان بیمه سلامت در دانشگاه‌های منتخب به صورت آزمایشی اجرا و اشکالات اجرایی کار تعیین و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج مطالعات انجام گرفته نشان داده‌اند که مراقبت پرستاری در منزل موجب کاهش هزینه‌های درمانی، کاهش اشغال تخت‌های بیمارستانی و کاهش عفونت و عوارض بیمارستانی و ارتقای کیفیت زندگی بیمار و خانواده می‌شود.

حضرتی گفت: در این مرحله با همکاری اداره کل دفتر ارزیابی فناوری و تدوین استاندارد و تعرفه سلامت معاونت درمان، استانداردهای خدمات پرستاری در منزل شامل بیماری‌های (سرطان، نارسایی پیشرفته قلبی، سکته مغزی، زردی نوزادی، بیماری مزمن انسدادی ریه، مراقبت های پرستاری پایان زندگی) نهایی می‌شود.

وی تدوین استاندارهای خدمات پرستاری در منزل را پاسخی به نیاز مردم و جامعه در جهت حفظ و رعایت حقوق بیمار دانست و گفت: تدوین استاندارد خدمت مراقبت در منزل به سیاست‌گذاران نظام سلامت کمک می‌کند تا پایش و ارزیابی نظام‌‌مند و نظارت و اعتبار بخشی استاندارد را انجام دهند. علاوه برآن تدوین استانداردهای خدمتی می‌تواند مبنای تصمیم گیری حقوقی در محاکم قضایی و حقوقی باشد و بدون شک برای محاسبه دقیق هزینه‌های خدمت و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز تدوین استانداردهای خدمتی یک ضرورت و راهگشا است.

حضرتی با تاکید بردر دسترس قرار گرفتن استانداردهای مراقبتی، گفت: این استانداردها باید به صورت آنلاین در دسترس همه افراد ذیربط قرار گیرد و در نهایت از خدمات ایمن و استاندارد بهره ببرند.

وی از 816 مرکز فعال مشاوره و خدمات پرستاری در منزل خبر داد و تصریح کرد: برای هماهنگی بیشتر بین مراکز، لازم است سامانه مراقبت در منزل طراحی و همه مراکز به صورت یک شبکه به شبکه‌های موجود در بیمارستان مانند HIS، وصل شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1026993

وب گردی

وب گردی