ظرفیت‌های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران را بشناسیم/ از همکاری هزار و صد عضو هیات علمی تا راه اندازی مدرسه سلامت

دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران ظرفیت ها و زیرساخت هایی را فراهم کرده است که آن را از سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور متمایز می کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، 34 سال از تاسیس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران می گذرد و حالا این دانشگاه در همین عمر کوتاه توانسته ظرفیت هایی را ایجاد کند که دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت با قدمتی 80 ساله از آن ناتوان بوده اند. سید حمید جمال الدینی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز در گفت و گو با ایسکانیوز از این ظرفیت ها سخن گفت.

همکاری با هزار و 100 عضو هیات علمی

به گفته او نزدیک به هزار و 100 هیات علمی با این مجموعه تحت عنوان مدرس، حق التدریس و هیات علمی ثابت همکاری می کنند که نزدیک به 50 درصد از این عدد، هیات علمی ثابت در صد گروه آموزشی است. ظرفیتی که بی شک نمی توان آن را نادیده گرفت چرا که نسبت استاد به دانشجو و حضور هیات علمی توانمند اولین فاکتوری است که باید در هر دانشگاهی مد نظر قرار داد.

70 گروه آموزشی در 8 دانشکده

جمال الدینی گفت: دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در 8 دانشکده در 70 گروه آموزشی نزدیک به 20 هزار دانشجو دارد؛ نزدیک به 25 درصد اساتید دانشگاه استاد تمام هستند که نشان از رشد چند برابری نسبت سال های قبل است که با آیین نامه های وزارت بهداشت ارتقا پیدا کردند.

حضور 100 آزمایشگاه و 3 بیمارستان فعال

او از یک ظرفیت خاص دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران نیز صحبت به میان آورد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی تهران دارای سه بیمارستان فعال است که 2 بیمارستان آموزشی و بیمارستان فرهیختگان هم به زودی به چرخه آموزش اضافه خواهد شد. نزدیک به 40 بیمارستان و مجتمع درمانی با دانشگاه آزاد ارتباط دارند و از نظر دیگر امکانات دانشگاه مثل ارتباط با مراکز تحقیقاتی، مراکز رشد و سایر امکاناتی که مرتبط با حوزه دانشجویی است نیز در وضعیت مطلوبی قرار داریم. همچنین نزدیک به 100 آزمایشگاه فعال در این دانشگاه وجود دارند.

حضور 50 رشته تحصیلی مرتبط با سلامت از رشته های وزارت علوم

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در ادامه افزود: اما چیزی که شاید دانشگاه علوم پزشکی تهران را از سایر دانشگاه های پزشکی کشور متمایز کند چند ظرفیت خاص باشد. حدود 50 رشته تحصیلی در دانشگاه از رشته های وزارت علوم که مرتبط با سلامت هستند در کنار رشته های مرتبط با وزارت بهداشت این ظرفیت خاص تعامل بین بخشی را فراهم کرده است. افرادی که در رشته های وزارت علوم شروع به تحصیل می کنند اساتید مرتبط با وزارت بهداشت بخشی از تدریس آن ها را بر عهده دارند و برعکس و در کنار دانشکده های وزارت علوم یا بعضا در چارچوب یک دانشکده، رشته های وزارت بهداشت موجود است. این موضوع زمینه آشنایی دانشجویان وزارت علوم در چارچوب این رشته ها را با حوزه سلامت و برعکس آشنایی دانشجویان وزارت بهداشت را با حوزه علوم و فناوری فراهم می کند.

جهت دهی پایان نامه ها در چارچوب نظام موضوعات

او در خصوص طرح پایش نیز گفت: جهت دهی پایان نامه ها در چارچوب نظام موضوعات با اولویت میان رشته ای و بین رشته ای یکی دیگر از ظرفیت های دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران است. به طور مثال رشته شیمی در این دانشگاه در مقاطع مختلف تحصیلی از طریق عنوان پایان نامه های که بیشتر مرتبط با حوزه دارویی، مواد غذایی و لوازم آرایشی بهداشتی است با توجه به این که با دانشکده داروسازی قرابت دارد توانسته افرادی که می خواهند در آینده با این صنایع ارتباط داشته باشند را به خود جذب کند. از سوی دیگر با تغییراتی که اعمال شده، دانشجویان گروه های پزشکی با توجه به وجود گروه های مثل مدیریت بازرگانی و حوزه های ای تی، ریاضی و آمار زیستی با مفاهیم کسب و کار و برنامه نویسی مرتبط با این حوزه آشنا می شوند که بعضا این ها جزو اجزای سرفصل های مصوب نیست ولی با توجه به ظرفیت اختیاری دانشگاه ها مطابق با بخشنامه های مربوطه این موضوعات گنجانده شده است.

ایجاد زمینه اشتغال در فضای رقابتی

جمال الدینی در ادامه افزود: همچنین با تغییرات اعال شده به زودی دانشجویان رشته های علوم آزمایشگاهی، سلولی ملوکولی یا ژنتیک در چارچوب مهندسی پزشکی، بخشی از دروس مرتبط با رشته های خود را به صورت عملی و تئوری طی می کنند که این موضوع مهارت آن ها را به هنگام ورود به بازار کار افزایش داده و زمینه اشتغال بهتر در فضای رقابتی را فراهم می کند.

به گفته جمال الدینی این موضوع می تواند مقدمه ایجاد رشته های میان رشته و بین رشته ای باشد.

او توضیح داد: در چارچوب یک دانشگاه نحوه برنامه ریزی درسی و شکل و شیوه ارائه خدمات آموزشی در هر دو سیستم آموزشی وزارت علوم و وزارت بهداشت متفاوت است ولی با وجود هر دو سیستم فعال در دانشگاه این امکان زمینه مساعدتری دارد. همین موضوع در گروه های آموزشی با رعایت حداقل استانداردهای وزارتین لحاظ شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران گفت: به طور مثال در یک گروه آموزشی استاندارد وزارت بهداشت وجود 3 الی 5 عضو هیات علمی از وزارت بهداشت هستند که برای کسب رشته در وزارت علوم نیز این استاندارد بیان شده است. بنابراین با توجه به ادغام گروه های آموزشی بر اساس نظام موضوع، زمینه حضور اعضای هیات علمی از دو ساختار فراهم شده است. این ویژگی خاصی است که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی را از سایر دانشگاه ها متمایز کرده است.

رونمایی از سامانه جامع آزمایشگاهی

جمال الدینی همچنین از رونمایی یک سامانه آزمایشگاهی خبر داد و ادامه داد: در چند روزه آینده از سامانه جامع آزمایشگاهی که با همکاری مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام تدوین و طراحی شده است رونمایی خواهد شد. در این سامانه مدیریت مواد، مدیریت امور و کسب و کار، دوره های مهارتی و برنامه ریزی اموزشی، سیستم افکار سنجی و سیستم اعتبار سنجی داخل یک مجموعه و بخشی از آموزش های الکترونیک لحاظ شده است که از امسال زمینه رصد و پایش فعالیت های مهارتی دانشجویان را فراهم می کند.

رصد و پایش فعالیت های مهارتی دانشجویان

به گفته جمال الدینی همچنی زمینه رصد و پایش فعالیت های مهارتی دانشجویان فراهم شده است. او درباره ظرفیت قراردهای آموزشی با بخش های برون سپار نیز گفت: امکان عقد قرار داد با رعایت استانداردهای ملکی وزارتین به ویژه وزارت بهداشت ظرفیتی را برای دانشگاه آزاد ایجاد کرده است تا با همکاری بخشهای بیرونی از ظرفیت بهترین مراکز، در چارچوب عقد قرارداد یک قرارداد برد برد را طراحی کنیم.

استفاده دانشجویان از ظرفیت سایر دانشگاه ها

معاون آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی تهران توضیح داد: برد دانشگاه آزاد و مجموعه دانشجویان به صورت استفاده از مجموعه توانمندی های مستقر در تهران (چه در بخش خصوصی و چه دولتی) با رعایت استانداردهای آموزشی است که این امکان را برای آن ها فراهم می‌کند که با مجموعه دانشجویان سایر دانشگاه ها ارتباط مستقیم برقرار کرده و از ظرفیت دانشگاه های دیگر استفاده کنند تا در فضایی سالم توانمندی خودا را ارتقا دهند. این ظرفیت خاص دانشگاه آزاد است.

استفاده از ظرفیت اعضای هیات علمی دانشگاه های دولتی

او ادامه داد: یعنی دانشجوی دانشگاه آزاد در کنار دانشجوی دانشگاه دولتی نشسته و ظرفیت دانشگاه های دولتی را نیز می بیند. همچین امکان استفاده از ظرفیت هیات علمی به خصوص اعضای هیات علمی بازنشسته دانشگاه های دولتی به صورت خاص در گروه پزشکی فراهم شده است که زمینه حضور اساتید ویژه و خاص را برای این دانشگاه فراهم میکند.

حضور دانشجویان در اجتماعات نخبگانی جشنواره ها

جمال الدینی گفت: زمینه بعدی زمینه حضور دانشجویان در اجتماعات نخبگانی جشنواره ها مرتبط با هر دو وزارت خانه است. ازجمله المپیادهای دانشجویی که دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران به صورت خاص با فعال سازی بستر فعالیت استعدادهای درخشان زمینه این فعالیت را ارتقا داده است. خروجی آن کسب رتبه برتر المپیاد زیست شناسی در وزارت علوم توسط دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی تهران است.

ارتقای نظام اعتبار سنجی و ارزشیابی

او ادامه داد: دانشگاه برنامه ارتقای نظام اعتبار سنجی و ارزشیابی را فعال کرده که ارزیابی وضع موجود به صورت درونی و بیرونی و برگزاری کارگاه های توانمند سازی اساتید از جمله این برنامه ها است. همچنین با فعال سازی مدارس سما و ایجاد مدرسه سلامت امکان اتصال دبیرستان به دانشگاه با برنامه ریزی ویژه دنبال می شود که این برنامه در صورت تکمیل فرایند از انتهای امسال زمینه اجرایی پیداخواهد کرد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1027002

وب گردی

وب گردی