سالم سازی ارقام مختلف محصولات باغی

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی گفت: با بهره‌گیری از تکنیک‌های ردیابی ویروس‌ها و سالم سازی گیاهان باغی با روش‌های کشت بافت، متوسط عملکرد در سطح زیرکشت محصولات باغی را حداقل به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز به نقل از پژوهشگاه بیوتکنولوزی کشاورزی، مریم جعفرخانی کرمانی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و از مجریان این پروژه از اعلام آمادگی پژوهشگاه بیوتکنولوژی برای واگذاری فناوری سالم سازی ارقام سیب، گلابی، زردآلو، زیتون و بادام به بخش خصوصی در خصوص اهمیت سالم‌سازی ارقام باغی مهم کشور خبر داد و گفت: سطح زیرکشت محصولات باغی در کشور بیش از ۶ میلیون هکتار و میزان تولید این محصولات بالغ بر ۱۶ میلیون تن است که کمتر از نصف متوسط عملکرد تولید محصولات باغی در کشورهای پیشرفته است.

وی افزود: از عمده دلایل کاهش عملکرد باغات کشور آلودگی گسترده پایه‌ها و ارقام تجاری درختان میوه موجود در ایران به بیماری‌های باکتریایی و ویروسی است که می‌توان با بهره‌گیری از تکنیک‌های ردیابی ویروس‌ها و سالم‌سازی گیاهان باغی با روش‌های کشت بافت، متوسط عملکرد در سطح زیرکشت محصولات باغی را حداقل به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش داد.

جعفرخانی کرمانی خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت بالای موضوع، پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در قالب تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه با موسسه تحقیقات علوم باغبانی، موسسه ثبت، کنترل و گواهی بذر و معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اقدام به اجرای برنامه سالم سازی و تکثیر ارقام و پایه‌های درختان باغی مهم کشور کرده است.

وی تصریح کرد: در این برنامه به منظور سالم سازی ارقام سیب از روش­­­‌های گرمادرمانی و کشت مریستم برای حذف عوامل ویروسی در ارقام جدید زودرس، ارقام بومی با عملکرد بالا و پایه‌های رویشی تجاری استفاده شده که ارقام مورد مطالعه شامل سیب گل بهار، شربتی، شیخ احمد، شبستری و supporter ۴- P۲۲ است. علاوه بر این پروژه که در قالب تفاهم نامه چهارجانبه در حال پیگیری است و تا بهار آینده به پایان می رسد، محققان پژوهشگاه موفق به سالم سازی و تکثیر پایه‌های سالم ارقام سیب برابرن، گلدن دلیشز، گالا، M۹،M۷، MM۱۱۱، MM۱۰۶ شده‌اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: در پروژه ردیابی ویروس‌ها و سالم‌سازی پایه و ارقام زردآلو هم روی ارقام شمس، نصیری، شکر پاره، اردوباد، شاهرودی و پایه میروبلان کار می‌کنیم.

مجری این پروژه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از گونه‌های مهم باغی که در راستای تفاهم‌نامه چهار جانبه در زمینه سالم سازی آنها کار می‌کنیم گیاه گلابی است که خارج از تفاهم‌نامه موفق به سالم‌سازی ۵ رقم درگزی، کوشیا، اسپادونا، ملینا و ابته فتل شده‌ایم و آمادگی واگذاری تکثیر ارقام و پایه‌های سالم‌سازی شده به شرکت‌های خصوصی توانمند در این زمینه را داریم.

جعفرخانی کرمانی تصریح کرد: در راستای تفاهم‌نامه چهارجانبه در زمینه سالم‌سازی ارقام زیتون رویارقام دیره، مشکات، امین، کنسروالیا، تخم کبکی و آربکین و در زمینه سالم سازی ارقام بادام هم روی ۶ رقم شاهرود ۲۱، نان پاریل، اسکندر، شکوفه، آذر و سهند کار می‌شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی درباره مراحل اجرای برنامه سالم‌سازی و تکثیر انبوه ارقام و پایه‌های درختان باغی گفت: این برنامه با ردیابی ویروس‌ها به روش الیزا و RT-PCR آغاز و با شیمی درمانی و گرمادرمانی گیاه و تکثیر آن از طریق کشت بافت ادامه می‌یابد و در نهایت با انتقال پایه‌ها به گلخانه و تکثیر هسته‌های سالم اولیه باغات مادری درجه یک ایجاد می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: با پیاده‌سازی کامل برنامه سالم‌سازی و تکثیر ارقام و پایه‌های درختان باغی و جایگزینی ۱۰ درصد باغ‌های فرسوده کشور با نهال‌های کشت بافتی پرمحصول، ضمن افزایش بیش از میلیون تنی عملکرد باغات کشور و افزایش بیش از ۲ هزار میلیارد تومانی درآمد باغداران، زمینه اشتغال صدها نیروی جوان تحصیل کرده در شرکت‌های جدید کشت بافت هم فراهم می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027004

وب گردی

وب گردی