2 شرکت دانش بنیان و 8 واحد رشد در استان اردبیل فعالیت دارند/ ایجاد 300 شغل جدید در حوزه کارآفرینی

به گفته رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل، این استان در یک سال و نیم اخیر توانسته در زمینه توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی دانش بنیان 300 شغل جدید ایجاد کند.

اسحاق رسولی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پیشرفت و توسعه شهری در حوزه های مختلف فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی را در گرو حضور دانشگاه ها دانست که می تواند در توسعه شهری اثرگذار باشد.

او در این‌باره گفت: وقتی با مدیران شهری صحبت می‌کنم می گویند برای مدیریت شهری یا شورای شهر تمام تخصص‌های علمی نیاز است تا به پیشرفت و توسعه شهری کمک کند و دانشگاه بزرگترین مجموعه ای است که تمام تخصص ها در آن حضور دارند. بنابراین آموزش در دانشگاه ها باید به سمت پژوهش، کارآفرینی و فناوری سوق داده شود که این امر نیاز به تعامل جدی با دیگر نهادها و سازمان ها به ویژه مدیریت شهری دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل تاکید کرد: دانشگاه ها همچنین می توانند شتاب دهنده توسعه شهری باشند. نقش دانشگاه آزاد نیز به همین صورت است و یکی از تاثیراتی که دانشگاه آزاد در شهرهای مختلف داشته است ماندگاری نخبگان علمی و متخصص در آن منطقه است.

او افزود: به طور مثال اگر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در شهرها نبود، نیروهای علمی مجبور به مهاجرت میشدند اما حضور این دانشگاه باعث شد متخصصان در رشته های مختلفف در شهرها مخصوصا مناطق محروم حضور پیدا کنند. این نیروهای علمی و نخبگان نیز در پیشرفت شهر تاثیر گذار هستند. بنابراین یکی از خدماتی که واحدهای دانشگاه آزاد در سطح استان داشت ماندگاری نیروهای متخصص و تاثیر گذاری آن ها در تمام حوزه ها در مناطق است.

رسولی تصریح کرد: دانشگاه ها همچنین پاسخگوی نیازهای تربیت نیرو هستند؛ نیروهایی که در صنعت، بازار و یا ادارات دولتی و سازمان ها مشغول به کارند از فارغ التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی هستند. از سوی دیگر تربیت نیروهای متخصص به آبادانی کشور نیز کمک می کند. ارتقای سطح فرهنگی شهر هم تحت تاثیر مراکز علمی و دانشگاهی است که افق فکری را در شهر گسترش می دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان اردبیل از نقش دانشگاه ها در اقتصاد شهری نیز سخن گفت و ادامه داد: دانشگاه آزاد در اقتصاد شهری نیز از چند حیث تاثیرگذار بوده است. اول این که وقتی در یک شهر دانشگاهی تاسیس شود حضور دانشجویان در آن شهر باعث رونق کسب و کارها در آن شهر خواهد شد.

به اعتقاد رسولی امروز دانشگاه ها رویکرد جدیدی دارند که این رویکرد در اقتصاد دانش بنیان آن شهر تاثیر مستقیم خواهد داشت. او در این باره توضیح داد: جهت گیری استان اردبیل در پیشبرد اقتصاد دانش بنیان بوده که این فرایند آغاز شده است. در یک سال و نیم اخیر استان اردبیل در زمینه توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی دانش بنیان توانسته 300 اشتغال جدید ایجاد کند. در حال حاضر دو شرکت دانش بنیان و 8 واحد رشد و فناور در استان اردبیل وجود دارد که 11 محصول شرکت های دانش بنیان آن تجاری شده است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1027016

وب گردی

وب گردی