کتب کمک تحصیلی مدارس سمپاد دارای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: کتب تکمیلی و کمک درسی که در مدارس سمپاد تدریس می‌شود، دارای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده و از سوی سازمان پژوهش‌های این وزارتخانه به چاپ می‌رسد‌‌.

حمید رحمانی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به مزیت نسبی مدارس سمپاد نسبت به مدارس دولتی اظهار کرد: نمی‌توان مدارس سمپاد را با مدارس دولتی مقایسه کرد، زیرا شاکله و علت وجودی این مدارس با مدارس دولتی متفاوت است. مدارس دولتی وظایف خاصی را پیگیری می‌کنند و برای مدارس سمپاد نیز وظایف مشخصی تعیین شده است. به نظر من باید بررسی شود که هر کدام از این مدارس در زمینه تحقق وظایف خود چه اقداماتی را انجام داده‌اند.

وی با اشاره به نحوه آموزش در مدارس سمپاد بیان کرد: نحوه آموزش در مدارس سمپاد بر اساس مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش بوده که برای تمامی مدارس دولتی، غیردولتی و سمپاد در نظر گرفته شده است. مدارس سمپاد به دلیل آن که دانش آموزان خاصی را جذب کرده؛ نسبت به سایر مدارس، برنامه‌های آموزشی فوق برنامه بیشتری را مدنظر گرفته است.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: برنامه درسی رسمی مدارس دولتی در دوره اول و دوم متوسطه، ۳۰ تا ۳۲ ساعت در هفته است، این برنامه درسی شامل مدارس سمپاد نیز خواهد شد، علاوه بر آن ۱۰ تا ۱۲ ساعت آموزش فوق برنامه به برنامه درسی مدارس سمپاد اضافه خواهد شد.

وی افزود: در کلاس‌‌های فوق برنامه مدارس سمپاد از کتاب‌های کمک آموزشی استفاده می شود. همچنین برنامه‌ریزی‌های لازم در راستای انجام طرح‌های پژوهشی توسط مدارس سمپاد صورت گرفته و دانش‌آموزان در کلاس‌های فوق‌برنامه، مشغول انجام طرح‌های پژوهشی خواهند شد.

رحمانی تصریح کرد: کتب تکمیلی که در این مدارس تدریس می‌شود، دارای مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش بوده و از سوی سازمان پژوهش‌های وزارت آموزش و پرورش به چاپ می‌رسد.

وی بیان کرد: برخی امور پژوهشی مدارس سمپاد به صورت ملی در کشور و برخی دیگر به صورت پایلوت در استان انجام می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به پژوهش واژه‌شناسی در حوزه ادبی، صنایع دستی در استا‌ن‌های کشور، لیزر فتونیک و هوا و فضا اشاره کرد.

معاون مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش‌پژوهان جوان گفت: به عنوان مثال در سطح ملی پژوهش مهندسی صنعتی را در دست اقدام داریم، این پروژه با همکاری سازمان بسیج مهندسان صنعتی کشور انجام گرفته و دانش‌آموزان در ۵ حوزه صنعتی با یکدیگر به رقابت می‌پردازند.

وی افزود: پژوهش علوم اطراف شناختی و واژه‌شناسی به صورت ملی پیش می‌رود. پژوهش صنایع دستی امسال‌ به مدارس سمپاد اضافه شده که در استان‌های اصفهان، قزوین و تهران پیگیری می‌شود. مواردی که پیش‌تر به آن اشاره شد را نمی‌توان به عنوان عوامل برتری مدارس سمپاد نسبت به مدارس دیگر در نظر گرفت.

رحمانی بیان کرد: ایده کنکور محوری از ابتدای‌دوره دوم تحصیلی دانش‌آموزان بر کل مدارس حاکم شده است. این ایده هم شامل حال مدارس دولتی و هم شامل حال مدارس سمپاد خواهد شد. مدیر این مدارس‌ برای‌ موفقیت بیشتر دانش‌آموزیان برنامه‌ریزی‌های لازم در‌راستای‌ کلاس‌های کنکور، تقویتی و غیره را در نظر می‌گیرد. این موارد را می‌توان به عنوان برتری مدارس سمپاد نسبت به سایر مدارس‌دولتی مد نظر قرار داد.

وی اضافه کرد: برخی متصور می‌شوند مدارس سمپاد نسبت به سایر مدارس برتری دارند، طبیعت این مدارس در جذب دانش‌آموز برتر است، دانش‌آموزان ذاتا از نظر استعدادی، ضریب هوشی، آموزشی و پژوهشی با سایر دانش‌آموزیان متفاوت هستند و به همین علت جذب مدارس شده‌اند. این موارد از جمله برتری‌های مدارس سمپاد به شمار نمی‌رود، بلکه وظیفه‌ای است که بر عهده این مدارس قرار داده شده و باید به نحو احسن انجام شود.اگر نگاه جامعه به مدارس سمپاد این‌گونه باشد، تصور نمی‌کنم ایده برتری مدارس سمپاد در جامعه به قوت خود باقی بماند.

انتهای پیام/





کد خبر: 1027034

وب گردی

وب گردی