سنگلج در تاسوعا و عاشورای حسینی اجرا دارد/مسیر تعزیه را با زمان حال پیوند دهیم

تماشاخانه سنگلج با اجرای نمایش «غریبه شام» در عاشورا و تاسوعای حسینی اجرا خواهد داشت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، نمایش غریبه شام به کارگردانی کوروش زارعی که از اواسط شهریور ماه اجراهای خود را در این تماشاخانه آغاز کرده است، با توجه به مضمون عاشورایی خود، در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی نیز به روی صحنه می‌رود.

غریبه شام با محوریت زندگی حضرت رقیه (س) هرشب حتی روزهای شنبه ساعت ۱۸:۳۰ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

مسیر گذشته تعزیه را با زمان حال پیوند دهیم

سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید از نمایشگاه «به روایت نسخه‌خوانان» با اشاره به اهمیت تعزیه در تمام اقلیم و اقوام ایرانی گفت: باید مسیر گذشته تعزیه را با زمان حال پیوند دهیم و این هنر نمایش آئینی فرصت‌ مناسبی برای تلفیق با هنر تعزیه آن هم با شرایط معاصر و نوآوری‌های ‌جدید است.

وی در ادامه افزود: این نمایشگاه توانایی و میراث کهن در ارتباط با شبیه‌خوانی است؛ این نمایشگاه نشان می‌دهد که یک میراث غنی و قابل توجهی را در شبیه‌خوانی به عنوان نمایشنامه کهن داریم. در این نمایشگاه ترکیبی از توانایی‌های مختلف را در قالب یک مجموعه شاهد هستیم، از یک سو نمایش ایرانی را با قوتی هایی از لحاظ شخصیت، عناصر پشت صحنه، ترکیب کلام و گفتار می‌بینیم و این غنا بیانگر آن است که یک میراث کهن سنگین غنی نمایشی را در تعزیه و شبیه‌خوانی ایرانی داشته‌ایم.

صالحی افزود: به طور طبیعی یک نگاه به این میراث این است که بین تاریخ نمایش ایرانی در قالب شبیه‌خوانی و تعزیه پیوند محکمی وجود دارد و نسخه‌های امروز نشان می‌دهد که اگر بخواهیم هنر نمایشی را در فضای ایران جلو ببریم و به ریشه خود توجه کنیم یکی از ریشه‌های اصیل همین نمایشگاه نسخ خطی است.

وی همچنین یادآور شد: یکی از نسخه‌های خوبی که در این نمایشگاه هم وجود دارد نسخه پدر محدث نوری صاحب «لولو و مرجان» است که هم شعر و هم خط ایشان موجود است، اینکه بزرگان علمی از قبیل پدر فاضل محدث نوری تلاش می‌کردند شبیه‌نویسی کنند و خط همان تعزیه را بنویسند نشان می‌دهد علمای دین توجه زیاد به این موضوع داشته و مصیبت‌ها از یک غنا و محتوای کامل‌تری برخوردار بوده است.

صالحی گفت: موزه تعزیه به عنوان یک اتفاق مطرح است و باید مجموعه‌ای از دارایی‌های خود را در این حوزه در یک فضا جمع کنیم و این موزه می‌تواند در قالب نسخ و ابزارهای تعزیه باشد، باید مسیر گذشته تعزیه را با زمان حال پیوند دهیم و این هنر نمایش آئینی فرصت‌ مناسبی برای تلفیق با هنر تعزیه آن هم با شرایط معاصر و نوآوری‌های ‌جدید است.

زنگِ آغاز «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» در عمارت نوفل‌لوشاتو

نمایش «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» به نویسندگیِ سیروس همتی و تهیه‌کنندگی و کارگردانیِ شیوا دیناروند، از بیست‌وچهارم شهریورماه، در عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه می‌رود. دیناروند، پس از فعالیت در زمینه‌های دستیار کارگردان و بازیگر در آثاری چون «راپورت‌های دکتر مصدق»، «ترنا»، «بازیچگان»، «با مرگ من موافقت کنید»، «خواستگاری»، «سیزده چهارده» و «بازار عاشقان» در تجربه‌ای متفاوت، این نمایش را به اجرا درآورده است.

در این نمایش افشین سنگ‌چاپ، ایمان صفا، آذین فولادوند، محمد سیاهپوش و رضوان کرباسی به ایفای نقش می‌پردازند. دیگر عوامل «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» عبارت‌اند از: دستیار کارگردان: پویان رضایی؛ منشی صحنه: علی زروان؛ مدیر صحنه: یونس رحیمی؛ طراح صحنه: مهنوش امینیانی؛ طراح لباس: فروغ بابادی؛ طراح پوستر و بروشور: سیامک پناهی؛ عکاس: امیر مبارکی؛ موسیقی: متین کریمی و روابط عمومی: ندا کاوندی و مهران عشریه.

فروش بلیت اینترنتیِ «فولاد هرگز زنگ نمی‌زند» در سایت تیوال آغاز شده است. این نمایش، از بیست‌ و‌ چهارم شهریور ماه تا پانزدهم مهرماه 1398 هرروز، غیر از شنبه‌ها ساعت 18:15 به مدت پنجاه دقیقه در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو به نشانیِ حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، بعد از چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچۀ زیبا، عمارت نوفل‌لوشاتو روی صحنه خواهد بود.

تغییر آیین‌نامه سرگروه‌های کانون کارگردانان خانه تئاتر

دومین جلسه‌ «سرگروه‌های کانون کارگردانان خانه تئاتر» در ساعت ۱۸، روز شنبه، ۱۵ شهریور ۱۳۹۸، با حضور اعضای هیئت مدیره شهرام گیل‌آبادی و احسان حاجی‌پور و سرگروه‌های کانون بنفشه اعرابی، علی‌رضا درویش‌نژاد، غلام‌رضا عربی، حجت علی‌خانی، برکه فروتن و میثم مطهری،در محل ساختمان شماره ۲ خانه‌ تئاتر (خیابان صبا) برگزار شد.

در این جلسه، سرگروه‌های حاضر در جلسه، گزارشی از فعالیت‌ها و مشکلات و پیشنهادات‌شان ارائه کرده، با رئیس هیئت‌مدیره‌ و مسئول کارگروه حقوق صنفی و رفاهی کانون، به تبادل‌نظر پرداختند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1027036

وب گردی

وب گردی