عدالت آموزشی با جذب دانشجوی انتقالی زیر سوال می‌رود

دبیر شورای صنفی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: شهریه سالانه دانشجویان انتقالی 80 میلیون تومان است که با پرداختن آن می‌توانند در کلاس‌‌های درس حاضر شوند. جذب این دانشجویان، عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد.

محمد مهدی قنبری در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به جذب دانشجوی انتقالی توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: همانطور که می‌دانید کشور در شرایط اقتصادی دچار مشکلاتی است در همین راستا دانشگاه‌ها نیز با مشکلاتی مواجه هستند. معاون توسعه و پشتیبانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برای رفع مشکلات مسیر درستی را انتخاب نکرده و شیوه جذب دانشجویان انتقال از خارج را در پیش گرفته است. دانشجویان انتقالی باید ۳۶ واحد در دانشگاه های خارج از کشور بگذرانند و پس از آن به کشور بازگردند. به نوعی می توان گفت این دانشجویان کنکور را دور می‌زنند و در یکی از دانشگاه های سطح کشور مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی ادامه داد: شهریه دانشجویان انتقالی در یک سال حدود ۸۰ میلیون تومان است‌. این موضوع به اقتصاد دانشگاه کمک می‌کند؛ اما موضوع عدالت آموزشی را زیر سوال می‌برد‌. بسیاری از دانشجویان برای موفقیت در کنکور تلاش کرده‌اند، حتی چندین سال پشت کنکور مانده‌اند. زمانی که این افراد در نهایت در کنار دانشجویان انتقالی در یک کلاس درس حاضر می‌شوند، در چنین شرایطی علاوه بر مشکلات فرهنگی عدالت آموزشی نیز رعایت نمی‌شود.

دبیر شورای صنفی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال گذشته اقدام به جذب ۷ دانشجوی انتقالی کرد که ۵ نفر آنان به دانشکده داروسازی آمدند. لازم به ذکر است این آمار توسط رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در روز دانشجو اعلام شد.

وی بیان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال گذشته اقدام به جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی یا ارتقا کرد، این دانشجویان در خارج از کشور تحصیل و مدرک خود را اخذ کرده‌اند. شورای ارزشیابی مدارک تحصیلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی وظیفه بررسی مدارک این دانشجویان را دارد پس از بررسی‌های لازم دانشجویان ارتقا باید در یک آزمون شرکت کنند. در صورت‌ اخذ قبولی توسط فرد در آزمون، درخواست هایی مبنی بر ادامه تحصیل آنان به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ارسال می‌شود.

قنبری افزود: در صورتی که فرد در این آزمون بتواند به بیش از ۹۰ درصد سوالات به درستی پاسخ دهد، تنها با گذراندن ۸ واحد درسی می تواند نسبت به اخذ مدرک دکتری اقدام کند. در صورتی که دانشجو کمتر از ۹۰ درصد سوالات را پاسخ دهند باید تعداد مشخصی از واحد را پاس کند.

وی تصریح کرد: سال گذشته ۴۳ نفر دانشجوی تکمیلی در دانشکده داروسازی پذیرش شد، اکثر آن‌ها از جمله دانشجویانی بودند که برای اخذ مدرک باید ۲۶‌واحد درسی را می‌گذراندند. جالب آنجاست از این ۴۳ دانشجو، ۶ نفر با یک فامیلی مشترک و غیر رایج هستند.


دبیر شورای صنفی دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: دانشکده داروسازی بر اساس دفترچه کنکور باید ۶۸ دانشجو جذب می‌کرد، اما ظاهرا سازمان سنجش ۸۱ دانشجو را به دانشکده معرفی کرده است.اگر ۵ نفر دانشجوی انتقالی و ۴۳ دانشجوی ارتقا را در نظر بگیریم، به نوعی می‌توان گفت سال گذشته شاهد جذب ۲ گروه ورودی بوده‌ایم.

وی افزود: در زمینه روال قانونی جذب دانشجویان تحصیلات تکمیلی مشکل وجود ندارد، اگر هم وجود دارد باید در راستای رفع قانون تلاش کنیم. اما این امر منجر به افت کیفیت آموزش می‌شود. تصور کنید کلاسی که با ۶۰ دانشجو برگزار می‌شده قرار باشد با حضور ۱۰۰ دانشجو برگزار شود.

قنبری‌ در پایان بیان کرد: جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شهید بهشتی بر اساس فلسفه درآمدزایی صورت گرفت، در کنار آن باید کیفیت آموزشی نیز مد نظر قرار داده می‌شد. نگران آن هستیم اگر اگر این روند جذب دانشجوی ادامه پیدا کند در آینده‌ای نه چندان دور برای هر دانشکده سهمیه‌ای در دفترچه کنکور در نظر گرفته شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027070

وب گردی

وب گردی