پرواز هفتمین قلب در روز عاشورا

هفتمین قلب اهدایی به صورت پروازی در روز عاشورای ٩٨ انجام شد. قلب کودک ٩ ساله یزدی در این عملیات برای پیوند به کودک ٩ ساله ای در تهران منتقل شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، صبح عاشورای ٩٨ دو کودک معنی عشق را تعریف کردند؛ یکی در یزد و دیگری در تهران. قلب کودک ٩ ساله یزدی که به علت تصادف دچار مرگ مغزی شده بود، در عملیاتی به همت مرکز مدیریت پیوند وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور و آشیانه ریاست جمهوری به تهران منتقل شد. این هفتمین قلب اهدایی است که به صورت پروازی برای پیوند به تهران منتقل می شود.

٨ صبح فرودگاه مهرآباد

ساعت دقیقا ٧:٥٤ صبح است که جت اختصاصی از آشیانه ریاست جمهوری به سمت باند فرودگاه مهرآباد راه می افتد. قرار است قلب و کبد کودک ٩ ساله یزدی اهدا شود. قلب به صورت پروازی به تهران منتقل می‌شود و کبد به صورت زمینی برای پیوند به شیراز می رود. ‌همه چیز در صبح عاشورا رنگ عاشقی دارد. هواپیما راس ٨:٠٢ از روی باند بلند می‌شود.

٨:٤٣ فرودگاه یزد

ساعت ٨:٤٣ صبح عاشورا است. جت اختصاصی ٨:٤٣ در فرودگاه یزد می‌نشیند. ساعت ٨:١٠ پسر بچه ٩ ساله مرگ مغزی در بیمارستان شهید رهنمون یزد وارد اتاق عمل شده است. تیم اورژانس به صورت زمینی به سمت بیمارستان حرکت می کند.

٩:٠٦ بیمارستان شهید رهنمون یزد

تیم ساعت ٩:٠٦ صبح عاشورا به بیمارستان شهید رهنمون یزد می‌رسد. عمل در حال انجام است و همزمان کلدباکس برای انتقال قلب آماده می شود. قلب در سینه کودک ٩ ساله مرگ مغزی می‌تپد.

٩:٤٦ قلب جدا شد

راس ساعت ٩:٤٦ آئورت قلب جدا می شود؛ از حالا کمتر از ٤ ساعت وقت برای انتقال و پیوند قلب وجود دارد. از بیمارستان شهید رهنمون تا فرودگاه حدود ١٥ دقیقه راه است. بالگرد دچار مشکل شده و تیم باید زمینی به فرودگاه برود. قلب به کلدباکس منتقل می شود.

١٠:٠١ قلب تحویل تیم شد

راس ساعت ١٠:٠١قلب در کلدباکس تحویل تیم می شود و تیم با قلب به سرعت با آمبولانس به سمت فرودگاه حرکت می کنند. جت اختصاصی در فرودگاه منتظر تیم است.


۱۰:۱۵ پرواز به سمت تهران

ساعت ١٠:١٥ تیم به فرودگاه می رسد و ١٠:١٩ ابتدای باند برای پرواز آماده می شود. جت راس ١٠:٢٠ به سمت تهران پرواز می کند.


١١:١٦ قلب به بالگرد رسید

ساعت ١١:١٦ دقیقه است که قلب به بالگرد می رسد. تیم به همراه قلب به سمت بیمارستان شهید رجایی تهران حرکت می‌کند و راس ساعت ١١:٢٣ در پد بالگرد ناجا فرود می‌آید. تیم به صورت زمینی به سمت بیمارستان شهید رجایی حرکت می کند.

١١:٢٧ بیمارستان قلب شهید رجایی

ساعت ١١:٢٧ تیم به همراه قلب وارد بیمارستان شهید رجایی تهران می‌شود. راس ساعت ١١:٣٠ قلب برای پیوند وارد اتاق عمل می‌شود. خانواده مهیار ٩ ساله در انتظار قلب پیوندی بودند. امروز عاشورا است.


قلب در سینه مهیار ٩ ساله نشست

ساعت از ١١:٤٠ گذشته و قلب وارد اتاق عمل بیمارستان شهید رجایی تهران شده است. عمل پیوند در حال انجام است.

مهیار حدود ٤ سال است که به دنبال عوارض بیماری کاوازاکی دچار تنبلی عضله قلب شده و ٤ ماه اخیر در انتظار پیوند قلب بود. ٢ هفته پیش قرار بود قلب دیگری به این بیمار پیوند شود که عمل به دلیل ایست قلبی دهنده عضو لغو شد.


روزانه ٧ تا ١٠ نفر به علت نرسیدن عضو فوت می‌کنند

سید رضا معتمدی، معاون فنی و عملیات اورژانس تهران به عنوان نماینده سازمان اورژانس کشور، مسئولیت عملیات انتقال هفتمین قلب را بر عهده دارد. معتمدی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا درباره اهدای عضو می گوید: حدود ٢٥ هزار نفر در کشور در انتظار پیوند عضو هستند. این در حالی است که سالانه ٨ هزار مورد مرگ مغزی در کشور اتفاق می افتد و بین ٢ هزار و ٥٠٠ تا ٤ هزار نفر امکان اهدای عضو دارند و هر فرد مرگ مغزی می تواند ٨ عضو اهدا کند.

وی ادامه می دهد: متاسفانه روزی ٧ تا ١٠ نفر به علت نرسیدن عضو پیوندی در کشور فوت می کنند.

تمام مراحل این عملیات به صورت رایگان انجام می شود. با توجه به هزینه‌های بالای پرواز و مراحل مختلف جراحی و پیوند، این اقدام بسیار ارزشمندی است که با همکاری وزارت بهداشت، سازمان اورژانس کشور و آشیانه ریاست جمهوری انجام می‌شود.

ایرنا

تکمیل می شود...

کد خبر: 1027081

وب گردی

وب گردی