اجرای ۵۰ تعزیه در امامزادگان و میادین تهران

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران گفت: کاروان‌های تعزیه‌خوانی که از تاسوعا کار خود را آغاز کرده است در مجموعه ۵۰ برنامه را تا روز شنبه و به مدت ۵ روز خواهند داشت.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز، مجتبی عبداللهی مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان تهران با اشاره به حرکت کاروان تعزیه در تاسوعای حسینی گفت: اولین کاروان تعزیه در روز تاسوعا از ساعت ۹ صبح حرکت خود را از امام‌زاده صالح (ع) تجریش آغاز و در ساعت ۱۸ با رسیدن به امام‌زاده یحیی (ع) به کار خود پایان داد. همچنین این کاروان که متشکل از ۱۳۰ نفر تعزیه‌خوانان مورد تایید بنیاد علمی فرهنگی تعزیه‌خوانی کشور هستند، امروز نیز همزمان با عاشورای حسینی مسیر خود را از امام‌زاده یحیی (ع) در ساعت ۹ صبح آغاز کرده و به سمت بقعه شیخ صدوق حرکت خواهند کرد.

عبداللهی در خصوص اهداف برگزاری این برنامه بیان داشت: کاروان‌های تعزیه‌خوانی در راستای حفظ و احیایی اشاعه فرهنگ شبیه‌خوانی و همچنین اجرای امینانه نیات واقفینی که وقف آن‌ها در زمینه اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی، برپا شده است.

وی با بیان اینکه این کاروان‌ها در ادامه اجرای برنامه خود در عصر عاشورا نیز تعزیه و شبیه‌خوانی خواهند داشت افزود: این کاروان‌ها عصر امروز همزمان با عاشورای حسینی در ۵ میدان شامل میدان‌های حسن‌آباد، میدان الغدیر شمیران‌نو، فلکه اول تهران‌پارس، فلکه اول صادقیه و سبزه میدان از ساعت ۱۷:۳۰ لغایت ۱۹:۳۰ اجرا خواهند داشت. همچنین در ادامه این برنامه کاروان‌هایی در ۵ امام‌زاده شامل امام‌زاده سید جعفر و حمیده خاتون (ع) باغ فیض، امام‌زاده حسن(ع) دوراهی قپان، امام‌زاده صالح(ع) تجریش، امام‌زادگان پنج تن(ع) لویزان و همچنین بقعه شیخ صدوق (ره) در شهرری از ساعت ۲۰:۳۰ لغایت ۲۲:۳۰ به اجرای تعزیه‌خوانی خواهند پرداخت.

عبداللهی ادامه داد: این کاروان‌های تعزیه‌خوانی که از تاسوعا کار خود را آغاز کرده است در مجموعه ۵۰ برنامه را تا روز شنبه و به مدت ۵ روز خواهند داشت. همچنین نگاه این برنامه ترویج فرهنگ شبیه‌خوانی و تعزیه‌خوانی است زیرا اجرای تعزیه و شبیه‌خوانی مختص ایران و مردم این سرزمین و فرهنگ آنهاست که ثبت جهانی نیز شده است. اداره اوقاف استان تهران نیز در همین زمینه تلاش می‌کند با اجرای چنین برنامه‌هایی هم اجرای امینانه نیات واقفین را داشته باشد، هم به آیین و سنت گذشته ایران توجه نماید و همچنین فرهنگ تعزیه و شبیه خوانی را که همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری و علما دینی نیز است، احیا کند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان تهران در پایان با اشاره به اهمیت برگزاری برنامه‌های مانند تعزیه و شبیه‌خوانی در حفظ و پایدار بودن فرهنگ واقعه عاشورا گفت: نگاه ما احیا و برجسته کردن حماسه ایثار و از خودگذشتگی یاران و اصحاب امام حسین(ع)، ترویج فرهنگ جهاد و شهادت و همچنین انتقال مفاهیم و پیام‌های ناب شهدای روز عاشورا، شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی به نسل جوان فعلی است. همچنین در ادامه این نگاه موضوع جهاد و شهادت، از خودگذشتگی، ایثار و شهادت و ترویج فرهنگ وقف را در کنار اجرای صحیح نیات واقفین در زمینه تعزیه و شبیه خوانی خواهیم داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027108

وب گردی

وب گردی