برگزاری آئین محرمی چوب‎زنی در دزفول

آئین چوب‎زنی در ایام عزاداری ماه محرم در برخی مناطق شهر دزفول برگزار می شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، دراین آئین، تعدادی از عزاداران درحالی‎که دو تکه چوب در دست دارند با گوش دادن به اشعاری حماسی که روایتگر واقعه کربلاست چوب‎زنی می‎کنند.

برگزاری آئین چوب‎زنی توسط عزاداران حسینی در دزفول تداعی‎کننده صحنه جنگ یاران امام حسین (ع) با لشکر یزید در صحرای کربلا است که با شعرخوانی و رجزخوانی به صورت یک سنت دیرینه در دزفول اجرا می‎شود.

محمدرضا سنگری نویسنده و پژوهشگر عاشورایی در خصوص آیین چوب‎زنی گفت: آئین چوب‎زنی یا سنگ‎زنی از آئین‎های عزاداری ویژه دزفول است که به خاطر ویژگی‎های خاصی که دارد دارای این قابلیت است که ثبت ملی شود.

آئین چوب‎زنی یا سنگ‎زنی از آئین‎های عزاداری ویژه دزفول است که به خاطر ویژگی‎های خاصی که دارد دارای این قابلیت است که ثبت ملی شود

او افزود: تاکنون آئین‎های چوب‎زنی برخی استان‎های کشور به ثبت ملی رسیده که دزفول نیز این قابلیت را دارد تا این شیوه عزاداری را به درستی معرفی و ثبت کند.

این پژوهشگر عاشورایی با بیان این‎که برخی آئین‎های عزاداری با گذشت سال‎ها بعضاً دچار انحراف شده‎اند می‎گوید: با کنار گذاشتن موارد غیر مستند و توجه به شاخص‎های اصلی این آئین که به تصویر کشیدن حماسه کربلا و بیان رشادت و دلیری یاران امام حسین (ع) در نبرد با کفر یزید در قالب اشعار و رجز است، می‎توان آئین سنتی چوب‎زنی را به درستی معرفی کرد.

او توضیح داد: آئین چوب‎زنی یا چوب‎بازی از آئین‎هایی است که از 500 سال پیش قدمت دارد و از 140 سال پیش در محله کلانتریان و برخی محله‎های قدیمی دزفول در ماه محرم اجرا می‎شود.

آئین چوب‎زنی یا چوب‎بازی از آئین‎هایی است که از 500 سال پیش قدمت دارد و از 140 سال پیش در محله کلانتریان و برخی محله‎های قدیمی دزفول در ماه محرم اجرا می‎شود

سنگری افزود: در این آئین عزاداری لحظه به میدان آمدن حضرت علی اکبر(ع) در کربلا با خواندن اشعاری حماسی به نمایش گذاشته می‎شود و صدای به هم زدن تکه‎های چوب در این آئین تداعی کننده صدای شمشیر و نیزه‎ها در جنگ حضرت علی اکبر(ع) با دشمن است و حرکات و جهش‎هایی که توسط شرکت‎کنندگان انجام می‎شود نیز تداعی‎کننده پرش‎ها و حرکات دو جنگجو در صحنه نبرد است که با شعرخوانی مداح اهل بیت (ع) همراه است.

او یادآور شد: اشعاری که در این آئین خوانده می‎شود نیز بسیار پرمحتوا و سنگین هستند و راوی نیز باید اشعار را با ضرب آهنگی خاص برای چوب‎زنان بخواند تا این آئین سنتی تأثیر معنوی را بر روی مردم داشته باشد.

گفتنی است، آئین سنتی چوب‎زنی پیش از این در محله‎های مختلفی از دزفول از جمله چولیان، میان‎دره، سرمیدان و عباسیه نیز اجرا می‎شد ولی اکنون تنها در محله کلانتریان که از محلات قدیمی شهر دزفول است برگزار می‎شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027127

وب گردی

وب گردی