نگاه مسئولان  به نشریات دانشگاهی تشریفاتی است

دبیر آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان گفت: مسئولان دانشگاهی نشریات دانشجویی را موضوع جانبی و تشریفاتی می‌دانند و جشنواره‌های فرهنگی را صرفا برای کارنامه‌سازی در دانشگاه‌ها برگزار می‌کنند.

علی آقنوت در گفت‌و‌گو با خبرگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی نشریات دانشجویی بودجه است، گفت: مسئولان نشریات دانشجویی همواره تمام توان خود را برای تامین بودجه انتشار نشریات صرف می‌کنند تا جایی که از اصل محتوایی آن غافل می‌شوند.

وی به کافی نبودن بودجه دانشگاه‌ها برای نشریات دانشجویی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال به دانشگاه فرهنگیان برای انتشار یک نشریه در سال مبلغ 500 هزار تومان تخصیص داده شده است که این هزینه بر تعداد چاپ تقسیم می‌شود. یعنی یک نشریه اگر در سال 7 بار انتشار یابد، هر شماره باید با حدود 70 هزار تومان تهیه شود که عملا این امر ناممکن است.

دبیر آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان ادامه داد: نشریات دانشجویی مشکلاتی نظیر پایین بودن کیفیت چاپ و عدم تخصیص بودجه مناسب؛ نظارت پیش از چاپ و برخورد سلیقه‌ای با نشریات دارند. مشکلات نام برده شده تا حدودی برای فعالان نشریات دانشجویی محدودیت ایجاد کرده‌ و در چند سال گذشته شاهد کاهش استقبال دانشجویان برای فعالیت در نشریات هستیم.

وی با انتقاد از اینکه مسئولان دانشگاهی نشریات دانشجویی را موضوع جانبی و تشریفاتی می‌دانند، گفت: مسئولان دانشگاهی در سال جشنواره فعالان فرهنگی را برگزار کرده و از بین چند نشریه سفارش شده و بدون داوری مناسب نشریات برتر را مشخص می‌کنند. این جشنواره‌ها نیز صرفا برای کارنامه‌سازی مسئولان فرهنگی دانشگاه‌ها است.

آقنوت بر ظرفیت‌های علمی نشریات دانشجویی تاکید کرد و گفت: نشریات دانشجویی عصاره تفکرات جریان دانشجویی در عرصه‌های مختلف است که می‌تواند منبع ایده‌پردازی برای حل مشکلات کشور یا بهبود علمی مسائل جامعه باشد. مسئولان با عدم حمایت مناسب در حق نشریات دانشجویی در واقع چشمه تفکرات دانشجویی را خشک می‌کنند.

این فعال نشریات دانشجویی عنوان کرد: واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان قصد دارد در سال تحصیلی جدید دوره‌های آموزش نشریات را به صورت گسترده با دو هدف آموزش صحیح نشریه‌نگاری دانشجویی و ترغیب داشجویان برای فعالیت در نشریات را توسط دفاتر دانشگاه‌های کشور برگزار کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027172

وب گردی

وب گردی