لزوم برخورد قاطعانه با رفتار جاهلانه مسئول هتاک در دانشگاه فرهنگیان

بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان خواستار برخورد قاطع با مسئول هتاک این دانشگاه شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج اساتید دانشگاه فرهنگیان در بیانیه‌ای خواستار برخورد قاطعانه با مسئول هتاک دانشگاه فرهنگیان شد.

در این بیانیه آمده است: سال‌های سال است که این شوق خداداد را، در عمق دل و جان خویش حسّ می‌کنیم و همچون چشمه‌ای در طول حیات، از زلال آن می‌چشیم و طراوت می‌یابیم.مهر و محبّت خاندان پیامبر ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ به‌ویژه حضرت ابا عبداللّه الحسین ـ علیه السلام ـ را همچون بذری در زمین دل ما افشانده‌اند. ما نیز وظیفه داریم که این بذر را برویانیم و این نهال را به برگ و بار بنشانیم و در همه عمر، از ثمرات آن بهره‌مند شویم و اشک ما شاهد عشق ماست. می‌توانیم به عترت رسول خدا ـ صلّی اللّه علیه وآله ـ عرض کنیم:

اگر از عاشقان دل گشت غمناک اگر در سوگشان شد دیده نمناک

گواه عشق ما این دیده و دل رساند اشک و غم ما را به منزل

متاسفانه در زمانی که میلیون‌ها شیعه عزادار در سراسر دنیا، مشغول خدمت به دستگاه اهل بیت و عزادارن حسینی ( ع)هستند، فردی که در سابقه مدیریتش مخالفت با شهدا و موضع گیری‌های تند سیاسی وجود دارد، با متنی توهین آمیز به دستگاه امام حسین (ع) باعث ناراحتی وسرافکندگی عزادارن خصوصاً در جامعه بزرگ فرهنگیان شد.

در ادامه بیانیه تأکید شده است: علی هذا به این خانم حرمت شکن یادآور می‌شویم بر پا کردن سوگواری در ایام رحلت و شهادت معصومین ـ علیهم السلام ـ، زنده نگهداشتن نام و یاد و خاطره و از سوی دیگر، برپا کردن سوگواری در ایام رحلت و شهادت معصومین، زنده نگهداشتن نام و یاد و خاطره و تعالیم آن پاکمردان الهی است.

آثار و برکات این احیاگری و تعظیم شعائر نیز به خود امت اسلام برمی‌گردد و از این رهگذر، عُلقه های دینی و پیوندهای عاطفی با اولیای دین استوارتر می‌شود و دین‌داری و تعهّد و پاک‌زیستی شیعیان اهل بیت ـ علیهم السلام ـ تقویت می‌شود.

این گونه مجالس حسینی و اهل بیتی مورد تشویق و حمایت ائمّه بود. امام صادق ـ علیه السلام ـ از فُضیل پرسید: آیا دور هم می‌نشینید وحدیث و سخن می گویید؟ گفت: آری. حضرت فرمود: «این گونه مجالس را دوست می‌دارم، پس امرِ (امامتِ) ما را زنده بدارید، خدا رحمت کند کسی را که امر (و راه و مرام) مارا احیا می‌کند.»

به مقتضای این حدیث، برپایی مجالس به یاد خاندان رسالت (چه در غمها و شادی‌ها، در تولّدها و شهادتهایشان) احیاگری نسبت به یاد آنان و مطرح ساختن فضایل آنان است و این گونه محافل، محبوب آنان است.

در این بیانیه اشاره شده است: حفظ مکتب و دستاوردهای تعالیم پیامبر (ص)، در سایه زنده نگهداشتن «فرهنگ اهل بیت» بوده است و از آنجا که حکّام جور، پیوسته تلاش برای محو این فرهنگ داشتند، عزاداری خود به خود رنگ سیاسی و مبارزاتی پیدا می‌کند. «بُعد سیاسی» در گریه و عزاداری، همان زنده نگهداشتن روحیه مبارزه با ستم و تشکّل انقلابیون شیعه با محوریت کربلاو شهدای عاشورا است. آن همه ثواب و اجر هم، علاوه بر جهات تربیتی و اخروی، به لحاظ آثار و برکات اجتماعی نیز می‌باشد. امام خمینی ـ قدّس سرّه ـ در این باره فرموده است: «این که برای عزاداری، برای مجالس عزا، برای نوحه‌خوانی، برای اینها این همه ثواب داده شده است، علاوه بر آن امور عبادی‌اش و روحانی‌اش، یک مسأله مهمّ سیاسی در کار بوده است.

شهید مطهری در تبیین این بعد سیاسی و حماسی در عزاداری چنین می‌نویسد:«در شرایط خشن یزیدی، در حزب حسینی‌ها شرکت کردن و تظاهر به گریه کردن بر شهدا، نوعی اعلام وابسته بودن به گروه اهل حق و اعلان جنگ با گروه باطل و در حقیقت، نوعی از خودگذشتگی است. اینجاست که عزاداری حسین بن علی ـ علیه السلام ـ یک حرکت است، یک موج است، یک مبارزه اجتماعی است) (نهضت‌های اسلامی در صد ساله اخیر، صص ۸۱ - ۸۰.).»

روضه‌های خانگی و دسته‌های عزاداری و هیئت‌های زنجیرزنی، پوشیدن لباس مشکی و پرچم به دست گرفتن و شربت و آب دادن و تلاش در برپایی مجالس و نوحه خوانی و سینه زنی و مراسم دیگر به هر شکلی که بود، هر یک به نوعی سربازگیری جبهه حسینی است و این حرکت و موج، در طول زمان ادامه داشته و دارد.

در پایان بیانیه تأکید شده است: علی رغم تذکر خیرخواهانه‌ای که توسط دلسوزان و عاشقان امام حسین (ع) به خانم حرمت شکن داده شده بود و نیز خواستار توضیحات بیشتر، باز هم در روز عاشورا برتفکر غلط خود پافشاری نموده است ومجددا مطلب قبل خود را با تأیید ارائه می‌نماید، لذا از مسئولین محترم دانشگاه خواستار برخورد جدی، قانونی و عملی نسبت به این رفتار جاهلانه و عامدانه به مراسم سوگواری امام حسین (ع) هستیم.

همچنین از مواضع و بیانات قاطعانه، مدبرانه، و برگرفته از غرور دینی و غیرت علوی، جناب دکتر حسین خنیفر ریاست محترم دانشگاه فرهنگیان تقدیر و تشکر می‌کنیم.

ضمن محکومیت این رفتار نابخردانه و برگرفته از جاهلیت مدرن به دیگر جاهلان توصیه دلسوزانه داریم حر گونه سوار بر سفینه النجاه حسین (ع) شده و عاقبت به خیری دنیا و سعادت عقبی را برای خود ذخیره کند و همچنین از مواضع انقلابی و غیرتمندانه دکتر حسین خنیفر رئیس محترم دانشگاه فرهنگیان حمایت می‌کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027176

وب گردی

وب گردی