دریافت بیمه بیکاری برای مجرد و متاهل چه شرایطی دارد؟

 قائم مقام سازمان تامین اجتماعی شرایط برخورداری از بیمه بیکاری برای مجرد و متاهل را تشریح کرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدحسن زدا، قائم مقام سازمان تامین اجتماعی درباره شرایط برخورداری از بیمه بیکاری گفت: یکی از مزایای خوب در جمهوری اسلامی ایران، قانون بیمه بیکاری است و بر اساس آن هر شخصی بدون میل و اراده بیکار بشود و قبل از بیکاری حداقل شش ماه سابقه بیمه پردازی داشته باشد می‌تواند مقرری بیمه بیکاری دریافت کند.

شرایط دریافت بیمه بیکاری برای مجرد و متاهل

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی بیان کرد: مجرد و متاهل بودن و میزان سابقه کار در نوع دریافتی موثر است. اگر فرد بین 6 تا ۲۴ ماه سابقه کار داشته و مجرد باشد از شش ماه و اگر متاهل باشد از ۱۲ ماه مقرری بیمه بیکاری بهره‌مند می‌شود. اگر فرد بین ۲۵ تا ۱۲۰ ماه قبل از بیکاری، سابقه داشته و مجرد باشد از ۱۲ ماه و اگر متاهل باشد از ۱۸ ماه مقرری بیمه بیکاری بهره مند می‌شود.

زدا افزود: اگر فرد بین ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه سابقه داشته و مجرد باشد از ۱۸ ماه و اگر متاهل باشد از ۲۶ ماه مقرری بیمه بیکاری بهره مند می‌شود. اگر فرد ۱۸۱ ماه تا ۲۴۰ ماه سابقه داشته و مجرد باشد از ۲۶ ماه و اگر متاهل باشد از ۳۶ ماه مقرری برخوردار می‌شود. اگر میزان سابقه فرد قبل از بیکاری بالای ۲۴۱ ماه و مجرد باشد از ۳۶ ماه و متاهل باشد از ۵۰ ماه حقوق بیمه بیکاری بهره مند می‌شود.

مقرری بیکاری در چه صورتی به بازنشستگی‌ وصل می‌شود؟

وی با بیان اینکه اگر فردی بعد از سن ۵۵ سالگی بیکار شود، مقرری بیکاری به بازنشستگی‌اش وصل می‌شود و آنقدر مقرری بیمه بیکاری دریافت می‌کند تا شرایط بازنشستگی را به دست بیاورد گفت: فرد باید به محض اخراجی و بیکاری به ادارات کار مراجعه کند، آنجا بررسی و تصمیم گیری می‌شود و اگر شرایط وی تایید شد به سازمان تامین اجتماعی معرفی می‌شود.

قائم مقام سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: در قانون آمده است که فرد طی دوره بیکاری و دریافت مقرری باید به موسسات آموزش فنی و حرفه‌ای برود و آموزش‌هایی در راستای کار مرتبط با شغل خویش دریافت کند. به عنوان مثال اگر تراشکار درجه ۳ است باید به کلاس برود و تراشکار درجه ۲ بشود یا اگر بیسواد است طی این دوران به نهضت سوادآموزی معرفی می‌شود و سواد فرا می‌گیرد و به محض اینکه اولین کار پیشنهاد شد، مقرری قطع می‌شود و باید کار را بپذیرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027223

وب گردی

وب گردی