نباید علوم پایه را رها کرد/ مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها در شرایط تحریم، مهارت‌آموزی است

رئیس دانشگاه شیراز گفت: علوم مانند تکه‌های پازلی هستند که در کنار یکدیگر معنا می‌دهند و نباید علوم پایه را رها کرد.

حمید نادگران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره برنامه‌های دانشگاه شیراز برای دانشجویان این دانشگاه در سال تحصیلی جدید اظهار کرد: داوطلبان پذیرفته شده در کنکور 98 برای ورود به دانشگاه، آماده می‌شوند؛ اما نکته‌ای که نگران‌کننده جلوه می‌کند و پیش‌تر در کنفرانس ریاضی ایران به آن اشاره کردم، کاهش آمار داوطلبان کنکور ریاضی است. تعداد متقاضیان حضور در کنکور علوم تجربی، رشد زیادی داشته و علوم ریاضی برخلاف گذشته، دیگر بیشترین فروانی را در اختیار ندارد.

وی ادامه داد: از طرفی در سال‌های اخیر تأکید بسیاری بر علوم انسانی شده و بسیاری معتقدند پیشرفت غرب به دلیل توجه ویژه به این علوم رخ داده است؛ اما علوم مانند تکه‌های پازلی هستند که در کنار یکدیگر معنا می‌دهند و نباید علوم پایه را رها کرد؛ چرا که علوم پایه حتی در عصر تکنولوژی، باز هم بنیان و اساس تمام اتفاقات علمی محسوب می‌شود.

رئیس دانشگاه شیراز تصریح کرد: دانشگاه شیراز جزو دانشگاه‌های سطح یک به شمار می‌رود و وظیفه سنگینی را نسبت به دیگر دانشگاه‌ها بر دوش دارد، به همین دلیل مانند هر سال سعی می‌کنیم امکانات آموزشی و رفاهی مناسبی را به دانشجویان ارائه دهیم. تابستان سال جاری عملیات بهسازی و نوسازی خوابگاه‌های دانشجویی را در دستور کار قرار دادیم تا دانشجویان از نظر اقامت مشکلی نداشته باشند و تمرکز خود را بر دروس خود بگذارند.

نادگران خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مأموریت دانشگاه‌ها در شرایط تحریم، مهارت‌آموزی و تربیت فارغ‌التحصیلان توانمند برای اثرگذاری و کمک به حل مسائل جامعه است، در این راستا تفاهم‌نامه‌ها و پروژه‌های متعددی را تعریف کرده‌ایم که راه‌اندازی مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی در دانشگاه شیراز، یکی از آنهاست.

وی در پایان گفت: دانشجویان در کشورهای صاحب علم و صنعت، در طول تحصیل به آینده شغلی خود فکر کرده و حتی آموزش‌هایی را می‌بینند تا بلافاصله بعد از دریافت مدرک، در جایی مشغول به کار شوند؛ اما متأسفانه فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های ایران حتی بعد از پایان تحصیل، نمی‌دانند که دقیقاً قرار است در چه شغلی، آینده خود را جست‌وجو کنند. مهارت‌آموزی مؤثر می‌تواند به حل چنین مشکلی در کشور کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027237

وب گردی

وب گردی