کارکرد مدرسه، آموزش شیوه تست‌زنی در کنکور نیست

وزیر سابق آموزش و پرورش گفت: مدرسه محلی است که دانش آموزان باید زندگی کردن را بیاموزند نه اینکه تست زدن در کنکور را در آن یاد بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سید محمد بطحائی وزیر سابق آموزش و پرورش در آیین تکریم و معارفه وزیر آموزش‌و‌پرورش که صبح امروز با حضور معاون اول رئیس جمهوری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار‌ شد، اظهار کرد: شهریور ۹۶ فعالیت خود را در این وزارتخانه آغاز کردم، در این مدت به‌رغم سختی‌هایی که وجود داشت، تلاش کردیم در مسیر مثبت گام برداریم. روزهای آغازین خدمتم، در اردوی دانش‌آموزان هرمزگان هفت نفر از دانش‌آموزان و یک نفر از همکاران ما جان خود را از دست دادند؛ همچنین در‌ یک پیش دبستانی‌ غیرانتفاعی در‌ زاهدان چهار کودک جان باختند، تمامی این موارد اتفاق‌ دردناکی بود که آن را فراموش نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: در ۲۲‌ ماه که در آموزش‌وپرورش خدمت می‌کردم با تلاش‌های همکارانم دستاوردهای کم‌نظیری محقق شد و توانستیم یک قدم بیشتر در راستای ارتقای آموزش‌و‌پرورش پیش برویم. در این مدت برای نخستین‌بار توانستیم مشارکت معلمان در تعیین نمایندگان را فراهم کنیم، در این زمینه معلمان مستقیم نمایندگان خود را برای مراجعی که نیازمند معلم بود، انتخاب می‌کردند. امیدواریم این اقدام با شدت بیشتری دنبال شود.

وزیر سابق آموزش‌ و پرورش گفت: در راستای‌ مدرسه‌محوری گام‌های خوبی برداشته و ساز و کارهای مختلفی پیش‌بینی شد و به اجرا درآمد. افرادی که شایستگی لازم را داشتند، می‌توانستند با طی کردن فرآیندی‌ در راستای مدیریت مدرسه گام بردارند. همچنین در‌ راستای زدودن آسیب‌های نظام تعلیم‌و‌تربیت گام‌های خوبی برداشته شده است، تلاش‌هایی برای کمرنگ شدن آزمون‌ها و کتب کمک درسی صورت گرفت.

وی بیان کرد: اگر امروز صحبت از مافیای کنکور و نگاه نقادانه در‌ زمینه آزمون‌ها وجود دارد، نتیجه گفتمانی است که همکاران ما در راستای آن تلاش کردند.

بطحائی افزود: مدرسه محلی است که دانش آموزان باید زندگی کردن را بیاموزند نه اینکه تست زدن در کنکور را در آن یاد بگیرند. در‌ شرایط سخت امروز که هجمه‌های سنگینی با هدف‌ هویت کشور و جامعه وارد شده است، فعالیت‌های‌پژوهشی به‌خوبی‌ پیش رفت.

وی تصریح کرد: ارتباط با خانواده‌ها یکی از ارکان مهم آموزش و پرورش به شمار می‌رود، زیرساخت‌های لازم برای ارتباط با خانواده‌ها فراهم شد، امیدوارم این مسیر بتواند قوی‌تر از گذشته ادامه پیدا کند.

وزیر سابق آموزش‌وپرورش گفت: تلاش‌های بسیاری در راستای افزایش کارکردهای اجتماعی سند تحول بنیادین صورت گرفت. در حوزه سازمان نوسازی‌ دوران پرفروغی را پشت سر گذاشتیم.

بطحایی در پایان خاطرنشان کرد: بر اساس بررسی‌های‌ صورت گرفته بیش از ۸۰‌درصد‌ وعده‌ها و برنامه‌ها یا به انجام رسیده یا در دست اجراست. در این زمینه از راهنمایی‌های‌ مقام معظم رهبری و دفتر ایشان سپاسگزارم.

معلمان نقطه اصلی نظام تحول تعلیم و تربیت هستند

جواد حسینی سرپرست سابق وزارت آموزش و پرورش در‌ ادامه مراسم گفت: مدت سه ماه سرپرستی بنده طولانی نبود؛ اما در این مدت تلاش کردیم فرصت مهم برنامه‌ریزی تابستای برای سال جدید تحصیلی را از دست ندهیم و شاهد مِهری پرشکوه باشیم. در این مدت تلاش‌ شد انسجام درونی و فرهنگ نظام آموزش و پرورش دچار وقفه نشود.

وی ادامه داد: ایجاد نشاط و امید در‌ نظام آموزش‌و‌پرورش، افزایش حقوق دانشجومعلمان، ساماندهی نیروهای انسانی، تلاش در راستای سهیم شدن فرهنگیان در ارزش افزوده صندوق فرهنگیان، مقدمات ساخت باشگاه بازنشستگان در استان‌ها، پایان مدارس خشتی و گلی، آماده‌سازی مدارس سیل‌‌زده، رتبه‌بندی‌مدارس و تحقق اجرایی‌سازی میز سند تحول بنیادین در این مدت هدف‌گذاری شد.

سرپرست سابق آموزش و پرورش گفت: باید تلاش کنیم در نظام تعلیم و تربیت گفتمان آموزش و پرورش را ترویج دهیم تا این گفتمان به گفتمان برتر تبدیل شود. استقلال آموزش و پرورش باید حفظ شود، همچنین لازم است لشکر اقتصادی بزرگ؛ اما نهفته و بالقوه نظام تعلیم و تربیت را بیدار کنیم تا شاهد ارتقای این نظام باشیم.

وی بیان کرد: نهال اصلی تحول در جامعه آموزش و پرورش است، سازمان تحول، مدرسه و کارگزاران فکور آن، معلمان هستند. آنچه امروز در جامعه می‌گذرد، از گذشته مدارس ناشی شده است، معلمان باید نقطه اصلی نظام تحول و برنامه ریزی نظام تعلیم و تربیت قرار گیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027304

وب گردی

وب گردی