تحولات در جوامع موجب افزایش دسترسی به مواد مخدر شده است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: با توجه به تحولات صورت گرفته در جوامع در حوزه فرهنگ و سبک زندگی ، دسترسی به مواد مخدر افزایش یافته است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور در همایش طرح یاریگران زندگی که با حضور جمعی از معاونان، مدیران و رؤسای ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور برگزار شد گفت: رئیس‌جمهور از اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر با جدیت حمایت می‌کند و می‌داند که چه کار بزرگی در این ستاد انجام می‌شود و حتی در شکوفایی اقتصادی کشور نیز تاثیر دارد.

وی گفت:‌ ما شاهد آن هستیم که موضوع مواد مخدر در افکار عمومی و صدا و سیما جای خود را باز کرده است و ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور زمانی موفق است که این قدرت را داشته باشد تا همه ارگان‌ها و بخش‌ها را در این مسیر درگیر کند و هر یک سهم خود را انجام دهد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور افزود: ما زمانی که مسئله مبارزه با مواد مخدر را به عنوان یک گفتمان در کشور تبدیل کنیم شروع کار جدی ما برای اهدافی است که در این زمینه دنبال می‌کنیم.

واعظی گفت:‌جلسات ستاد مبارزه با مواد مخدر آنقدر مهم است که رئیس‌جمهور بیش از دو ساعت در این جلسات وقت می‌گذارد و از همه افراد عضو ستاد برای حضور در این جلسات و ارائه گزارش عملکرد دعوت به عمل می‌آید.

وی افزود: هدف گذاری‌هایی برای مبارزه با آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر انجام شده است و مقام معظم رهبری نیز سیاست‌های کلی را در این خصوص به سران قوه ابلاغ کرده است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت:‌در برنامه ششم توسعه نیز به آن توجه جدی شده است.

واعظی افزود:‌در جلسات آسیب‌های اجتماعی که با حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود عمده جلسه به موضوع مبارزه با مواد مخدر، پیشگیری و درمان پرداخته می‌شود.

وی خطاب به اعضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: ما بر اساس اینکه کارمند دولت هستیم یکسری ماموریت‌ها داریم که آن را انجام می‌دهیم ولی کار شما مقدس، جهادی و اعتقادی است. اینکه بتوانیم یک پدر و یا یک جوان را از چنگال اعتیاد برهانیم قطعا یک تحولی در جامعه ایجاد خواهد کرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت:‌ مسئله مبارزه با مواد مخدر به دلیل تاثیرات منفی و خانمانسوزی که داشته است در تمامی جوامع جهان به عنوان یک موضوع مهم تلقی می‌شود و امروز به دلیل شرایطی که به وجود آمده است این اهمیت را مضاعف کرده است.

واعظی ادامه داد:‌ در حال حاضر سبک زندگی در جهان تغییر کرده است و ما شاهد تغییر شرایط فرهنگی هستیم چرا که تکنولوژی‌های مختلفی آمده است وهمین فضای مجازی علیرغم ابعاد مثبتی که دارد ولی بسیار تخریب کننده نیز هست.

وی افزود:‌ اگر چنین تحولاتی ایجاد نشده بود امروز در کشور ما مواد مخدر اینقدر در دسترس نبود و این تحولات به وجود آمده در دنیا موجب شده است با این مشکلات مواجه شویم.

10-15 سال پیش موضوع مبارزه با مواد مخدر در حوزه تریاک و هروئین بود و شناسایی مواد مخدر با سهولت بیشتری اتفاق می‌افتاد ولی امروزه مواد مخدر مرتبا در حال تغییر است

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: اگر 10-15 سال پیش موضوع مبارزه با مواد مخدر در حوزه تریاک و هروئین بود و شناسایی مواد مخدر با سهولت بیشتری اتفاق می‌افتاد ولی امروزه ما شاهد آن هستیم که مواد مخدر مرتبا در حال تغییر است و تبلیغات گسترده‌ای نیز در این خصوص انجام می‌شود و باید بر اساس شرایط موجود برای آن برنامه‌ریزی کنیم.

واعظی گفت:‌امروز با توجه به اینکه تولید مواد مخدر پیچیده‌تر شده است بنابراین راه حل‌های آن نیز پیچیده‌تر می‌شود.

وی افزود:‌ایران یک کشور معمولی نیست و به دلیل موضع‌گیری‌هایی که دارد و پافشاری که بر روی استقلال کشور دارد و همینطور از کشورهای بزرگ تبعیت نمی‌کند بنابراین مورد هجمه‌های مختلفی قرار گرفته است و رژیم صهیونیستی و همچنین کشورهای عربی تلاش می‌کنند فشار به کشور ما بیاورند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور یادآور شد:‌ در حال حاضر نمی‌توان با تجهیزات سنتی به مبارزه با مواد مخدر پرداخت و ما در این راه کم شهید نداده‌ایم. 3800 شهید و 12 هزار جانباز برای مبارزه با مواد مخدر تقدیم کرده‌ایم و از اول انقلاب عزم و اراده‌ای برای مبارزه با مواد مخدر بوده است.

وی در جمع خبرنگاران گفت:‌موضوع ستاد مبارزه با مواد مخدر بسیار مهم است و در این حوزه اقداماتی صورت گرفته است و خوشبختانه در یک سال گذشته موضوع مواد مخدر از برنامه‌ریزی‌هایی که ستاد انجام داده است مورد اهمیت قرار گرفته است.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: ما باید مبارزه با مواد مخدر در کشور را به عنوان یک امر مهم تلقی کنیم و شعار یاریگران زندگی را جدی بگیریم و ما هر کدام‌مان اگر بتوانیم یک نفر را در جامعه از مواد مخدر نجات دهیم خدمت بزرگی به جامعه کرده‌ایم.

واعظی گفت: در بحث مبارزه با قاچاقچیان نیز دستاوردهای خوبی داشته‌ایم و در حوزه درمان نیز اقدامات خوبی صورت گرفته است.

در حوزه مبارزه با مواد مخدر ما به تنهایی نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم چرا که کشور افغانستان در مجاورت کشور ما قرار دارد که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر صنعتی و سنتی است

وی افزود: ارتباط ستاد با قوه قضائیه خوب بوده است و هماهنگی لازم را در این خصوص داشته‌اند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهور گفت: در حوزه مبارزه با مواد مخدر ما به تنهایی نمی‌توانیم اقدامی انجام دهیم چرا که کشور افغانستان در مجاورت کشور ما قرار دارد که بزرگترین تولید کننده مواد مخدر صنعتی و سنتی است.

واعظی گفت:‌ما در این راه شهدا و جانبازان زیادی را تقدیم کرده‌ایم و امروز خوشبختانه شاهد آن هستیم که اقدامات خوبی در حوزه مبارزه با مواد مخدر صورت گرفته است و هماهنگی بین دستگاه‌ها افزایش یافته است.

وی گفت: رئیس‌جمهور از ستاد مبارزه با مواد مخدر حمایت جدی می‌کند و مقام معظم رهبری نیز در این خصوص حمایت‌های لازم را داشته‌اند و سالی دو بار جلسات آسیب‌های اجتماعی در حضور مقام معظم رهبری برگزار می‌شود.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1027328

وب گردی

وب گردی