110 مدرسه الگو فعال خواهد شد/ ایجاد مسیر میانبر برای ارتقای مهارت دانش‌آموزان

معاون آموزش‌های مهارتی سما معتقد است باید دانش مهارتی را اصلاح و زمینه شغلی را فراهم کرد؛ چرا که افراد بدون مهارت نمی توانند در به دست آوردن شغل موفق باشند و این موضوع یکی از علت‌های تاسیس مدارس مهارتی است.

سعید آزادیان معاون آموزش‌های مهارتی سما در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از برنامه‌های این معاونت برای ورود به عرصه کارآفرینی سخن گفت.

به گفته آزادیان مسئولان دانشگاه آزاد به دنبال این هستند که مهارت را با طراحی خاصی به دانش آموزان منتقل کنند تا بتوانند در فضا و محیط منطقه‌ای که زندگی می‌کنند از آن مهارت استفاده کرده و معاش خود را مدیریت کنند.

معاون آموزش‌های مهارتی سما معتقد است: در حال حاضر 750 مدرسه سما در کشور وجود دارد و طبق برنامه قرار است 110 مدرسه الگو نیز توسعه داده شود تا علاوه بر توسعه کمی توسعه کیفی نیز به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد تا با این توسعه کیفی بتوان کارکرد مدارس سما را به صورت جدی دستخوش تغییر کرد.

او بر این باور است که باید دانش مهارتی را اصلاح و زمینه شغلی و اشتغال را فراهم کرد؛ چرا که افراد بدون مهارت نمی‌توانند در به دست آوردن شغل موفق باشند. مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی می خواهند این نقایص را جبران و مسیر را کوتاه کنند.

در ادامه مشروح گفت‌و‌گوی ایسکانیوز با معاون آموزش‌های مهارتی سما آمده است.

ایسکانیوز: دانشگاه ها در حال گذر از نسل اول و دوم و ورود به عرصه فناوری و کارآفرینی هستند؛ با توجه به این موضوع برای ورود مدارس سما به این حوزه چه برنامه هایی دارید؟

آزادیان: پیاده سازی طرح تحول یکی از برنامه هایی است که در دست اقدام داریم و بحث پیاده سازی طرح تحول آموزش و پرورش نیز یکی از موضوعات جدی بحث مهارت است. در متن طرح تحول ذکر شده است که اگر دانش آموزی از سیستم رسمی آموزش خارج شد باید بتواند معاش خود را مدیریت کند؛ یعنی باید در کنار آموزش که در حال انجام است مهارت را نیز با طراحی خاصی به دانش آموزان منتقل کنیم تا بتوانند در فضا و محیط منطقه ای که زندگی می کنند از آن مهارت استفاده کرده و معاش خود را مدیریت کنند.

در بحث گام دوم انقلاب اسلامی که حضرت آقا فرمودند نیز بحث جهاد علمی و فناورانه مطرح شده است. در واقع سرمایه های انسانی همین نسلی هستند که در مدارس حضور دارند و باید به گونه ای تربیت شوند که وقتی وارد دانشگاه می شوند کارآفرین شده و ما باید بخش جدی این ظرفیت بالقوه را بالفعل کنیم. این موضوعی است که تصمیم داریم بر اساس آن حرکت کنیم. در بحث مدارس مهارتی نیز به دنبال این هستیم مهارت هایی که در مدارس مبتنی بر بوم منطقه وجود دارد و همچنین زمینه های شغلی آن مناطق را احصا کنیم و مبتنی بر آن طراحی، این مهارت ها را به صورت سیستماتیک پیاده سازی کنیم.

ایسکانیوز: قبلا در آموزش و پرورش بحث حذف کنکور و سازو کارهایی که باید انجام می‌شد تا کنکور حذف شود مطرح بود. فکر می کنید در مدارس سما می توان این سازو کارها را ایجاد کرد؟

آزادیان: به‌جز درخواست جدی که در حوزه پزشکی و پیراپزشکی وجود دارد در بقیه رشته ها مثل گذشته استرس کنکور وجود ندارد؛ اما با توجه به این که دانشگاه آزاد اسلامی دانشگاهی جامع است یعنی از پیش دبستانی تا مقطع دکتری دوره هایی را ارائه می دهد، این ظرفیت را نیز دارد که با یک برنامه ریزی و مسیر درستی که برای دانش آموزان ایجاد می کند به این بحث نیز ورود کرده تا در آن هم آموزش به صورت جدی دیده شود و هم در بحث مهارت زمینه سازی کند.

در دو سال اخیر تغییراتی در بطن دانشگاه اتفاق افتاد و بر اساس شعار دانشگاه قرار است تا سال 1404 انتخاب اول داوطلبان برای ورود به دانشگاه باشیم؛ بنابراین بر اساس این شعار تحولات جدی در دانشگاه و سطوح مختلف انجام شد. بر اساس این تحولات، رویکرد و کارکرد دانشگاه هم دستخوش تغییر جدی شد.

در واقع دانشگاه با توجه به نیازها و چالش های کشور و مناطق مختلف کارکرد خود را عوض می‌کند و در ارتباط تنگاتنگ این چالش ها قرار می گیرد؛ بنابراین به نظر می آید این ظرفیت سازی را می توان انجام داد و اگر این مسیر را بتوانیم در مدارس به خوبی راهبری و هدایت کنیم اساسا با معضل کاهش دانشجو که در حال حاضر وجود دارد می توانیم نسبت دانشجو را در مناطق مختلف تغییر دهیم. یکی از نقاطی که می توان روی آن سرمایه گذاری کرد ظرفیت مدارس است و اگر این ظرفیت ایجاد شود می توانیم ورود بدون دغدغه و هدفمند دانش آموزان را در سطح آموزش عالی داشته باشیم تا با شناخت توانایی ها و نیازهای که در منطقه وجود دارد خود را در یک مسیر رشد قرار دهند.

ایسکانیوز: بحثی که کمتر درباره آن صحبت شده در ارتباط با بحث حقوق و مشکلات رفاهی معلمان مدارس سما است؛ چه برنامه ای در راستای رفاه معلمان در مدارس سما وجود دارد؟

آزادیان: مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که علت آن تغییر کارکرد مدارس است. تعداد دانش آموزان، نوع مدیریت و غیره تغییر کرده و این ها موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. برای حل این مشکل باید مدیریت صحیح و روندی که در مدارس وجود دارد اعمال شود و این راهبری به درستی اتفاق بیفتد. در بحث زیرساختی وحمایتی اگر کارکرد مدارس را اصلاح و اقبال عمومی ایجاد کنیم یکی از تبعات آن این خواهد بود که موضوعات پشتیبانی و رفاهی هم حل خواهد شد؛ اما لازمه آن این است که به موضوعات مدارس ورود و رویکردهای اصلاحی را اعمال کنیم. کاهش دانشجو و کاهش دانش آموز از موضوعاتی است که باید اصلاح شود که یکی از راه های آن اصلاح کارکرد است.

ایسکانیوز: قرار است تمام واحدهای دانشگاه آزاد درآمدهای غیر شهریه ای خود را افزایش دهند. مدارس سما قطعا در این زمینه چندان ورود نکرده است. برای افزایش درآمدهای غیرشهریه ای در مدارس سما با تکیه بر مهارت دانش آموزان چه برنامه هایی دارید؟

آزادیان: یکی از مشکلات‌ ما در تعریف مهارت‌ها است؛ یعنی مهارتی را که در منطقه‌ای برای یک دانش‌آموز پیشنهاد می دهیم باید متناسب با شرایط منطقه باشد. اگر بتوانیم مهارت ها را به درستی آموزش دهیم می‌توانیم بخشی از نیازهای آن منطقه را براساس طرح هایی که انجام می شود به واسطه ظرفیت دانش آموزی پاسخ دهیم.

پیشنهاد اولی که در این خصوص وجود دارد این است که بتوانیم بر اساس این مهارت ها محصولاتی را به دست آوریم و در قالب جشنواره ها و نمایشگاه ها در معرض دید مردم منطقه قرار دهیم. البته در مدارس فعلا رویکردمان حمایتی و ظرفیت سازی است؛ ولی در بحث مدارس عالی مهارت می توانیم به صورت جدی تر به این موضوع پاسخ دهیم.

ایسکانیوز: قرار بود تا سال 1400 مدارس سما به 1000 برسد. الان چند مدرسه سما داریم و آیا طبق برنامه ریزی به عدد 1000 می‌رسیم؟

آزادیان: در حال حاضر 750 مدرسه سما وجود دارد و طبق برنامه قرار است 110 مدرسه الگو را توسعه دهیم. موضوعی که به صورت جدی باید به آن پرداخته می شود این است که علاوه بر توسعه کمی توسعه کیفی را به صورت جدی در دستور کار قرار دهیم و با این توسعه کیفی بتوانیم کارکرد مدارس سما را به صورت جدی دستخوش تغییر کنیم. این تغییرات باید به گونه ای باشد که بتواند مخاطبان مدارس که همان خانواده ها هستند را مجاب کند تا به مدارس سما اعتماد کنند و بتوانیم بحث کیفیت و کمیت را هم‌زمان دنبال کنیم.

ایسکانیوز: چند روز پیش مدرسه عالی مهارت بورس در واحد مشهد افتتاح شد. هدف از تاسیس این گونه مدارس چیست؟

آزادیان: یکی از رویکردهای جدی معاونت آموزش های مهارتی این است که بتواند بر اساس نیازهایی که در مناطق مختلف وجود دارد، برش و مسیر میانبری را برای ارتقای مهارت های افرادی که دانش تخصصی دارند؛ اما دانش مهارتی به درستی به آن ها منقل نشده یا اساسا دانش مهارتی ندارند، ایجاد کنیم. دانشگاه آزاد اسلامی این ظرفیت را دارد که با طراحی مدارس عالی مهارت بتواند یک مهارت واقعی را آموزش دهد؛ یعنی به طور مثال کسی که وارد مدارس عالی بورس می شود در عین این که به او دانش تخصصی آموزش آموخته می شود به صورت واقعی درگیر بازار سرمایه گذاری شود و سرمایه گذاری را با هدایت و راهبری افرادی که در مدارس وجود دارد انجام دهد؛ بنابراین وقتی مسیر مهارتی برای او ایجاد می شود بعد از یک فرایند کوتاه مدت می تواند به سطحی از مهارت برسد که احساس کند می تواند وارد بازار و سرمایه گذاری شود و با سرمایه اندک به چرخه وارد شده و بهره آن را ببرد.

در نهایت دنبال این هستیم که دانش مهارتی را اصلاح کنیم و زمینه شغلی و اشتغال را فراهم کنیم؛ چرا که افراد بدون مهارت نمی توانند در به دست آوردن شغل موفق باشند. ما به دنبال این هستیم تا این نقیصه ها را جبران و اصلاح و این مسیر را کوتاه کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027332

وب گردی

وب گردی