آیا پایان بی بی نزدیک است؟!

سایه سنگین تنگناهای امنیتی و سیاسی اسرائیل در آستانه انتخابات پارلمانی، احتمال پایان دوران نخست وزیر «بی بی» را افزایش داده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «بنیامین نتانیاهو» یا همان بی بی صهیونیست ها امیدوار بود با برگزاری انتخابات مجدد پارلمانی، بن بست سیاسی این رژیم را حل و فصل و از این رهگذر با اقتدار به ساختار قدرت بازگردد.

آقای نخست وزیر امیدوار بود با افزایش تمایلات راست افراطی در داخل، به سبد رای دهندگان رقبا حمله ور شود. همزمان در عرصه منطقه ای و بین المللی نیز با رویکردی تهاجمی، تصویری قدرتمند از اسرائیل به رای دهندگان القا کند.

با این حال بخش بزرگی از برنامه ریزی ها و برآوردهای ساده لوحانه بی بی به ویژه در چند روز منتهی به انتخابات معکوس شدند و اکنون کارشناسان از افزایش فزاینده چالش های وی خبر می دهند.

در چنین شرایطی خواهیم پرسید آیا بی بی می تواند تنگناهای ساختاری رژیم صهیونیستی و چالش های فردی خود و خانواده اش را در روزهای منتهی به انتخابات مدیریت کند یا اینکه شبح این معظلات به تداوم بن بست سیاسی در این رژیم و پایان حیات سیاسی نخست وزیر منتهی خواهد شد؟

از فساد مالی تا تنگ تر شدن محاصره

در سطح تحلیل خرد، فساد مالی بی بی و همسرش «سارا» مهمترین پاشنه آشیل آنان را شکل می دهد. نخست وزیر امیدوار بود با گذشت زمان و به ویژه پس از پایان انتخابات پارلمانی آپریل (فروردین امسال) پرونده های رسوایی مالی اش مسکوت گذاشته شوند. اما گویا این داستان دنباله دار همچنان او را تهدید می کنند و بدون هیچ گونه تغییری یکی از مباحث داغ این دور از انتخابات است.

چندی قبل دادگاهی در بیت المقدس سارا نتانیاهو را به اتهام سوءاستفاده از منابع حکومتی، به پرداخت جریمه محکوم کرده بود. سارا در ماه ژوئن گذشته به فساد مالی و خیانت در امانت متهم شد و نخستین جلسه دادگاهش در ماه اکتبر سال گذشته برگزار شد.

نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در چهار پرونده فساد مالی و پرداخت رشوه متهم شده است. در این میان اما تلاش نتانیاهو برای دست یابی به مصونیت قضایی برای در امان ماندن از محاکمه در خصوص پرونده های فساد به تظاهرات گسترده مخالفان منجر شده است. نتانیاهو از آن بیم دارد که به سرنوشت «ایهود اولمرت» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی که او نیز به فساد مالی متهم شده بود، گرفتار شود.

در سطح تحلیل منطقه ای نیز تشدید حملات به سرزمین های فلسطین اشغالی و ناتوانی دولت از مقابله با آن و همچنین تقویت هرچه بیشتر بازوهای محور مقاومت، بی بی را در وضعیت بسیار شکننده ای قرار داده است.

این مساله به ویژه زمانی که نتانیاهو که با اعلام قبلی در کنفرانس مطبوعاتی درباره برنامه های انتخاباتی خود برای شهرک نشین های «اشکلون» و «اشدود» سخن می گفت به اوج خود رسید. او که وعده الحاق دره اردن را به سرزمین های اشغالی می داد ناچار شد با شنیدن صدای آژیر بدنبال شلیک موشک ها، کنفرانس را رها و به پناهگاه فرار کند.

ویدئوهای منتشر شده نشان می دهد که نتانیاهو در محاصره حلقه امنیتی خود، هراسان از محل تجمع انتخاباتی حزب لیکود حاکم گریخت. فرار نتانیاهو به پناهگاه را رسانه های اسراییلی به ویژه رقبا و مخالفان نتانیاهو باعث سرشکستگی و شرم اسراییل دانستند.

روزنامه «اسراییل هیوم» نوشت نخست وزیر را به خاطر شلیک موشک ها به سویش از جایگاه پایین آوردند. به خدا این اهانتی ملی است. در همین ارتباط روزنامه «یدیعوت آحارونوت» نیز گزارش داد که نتانیاهو در هنگام آژیر خطر رو به محافظانش کرد و گفت: هشدار با رنگ قرمز داریم؛ از کجا فرار کنم و به کجا بروم؟

این حمله موشکی از نوار غزه گویای پوشالی بودن اقتدار رژیم صهیونیستی و لاف و گزاف نخست وزیرش است. به باور بسیاری از کارشناسان از جمله «عبدالباری عطوان»، اقداماتی از این دست توسط محور مقاومت به رهبری ایران و حزب اللهدر پایان منجر به سرنگونی و شکست نتانیاهو در انتخابات پیش رو خواهند شد.

دوست شفیق نخست وزیر هم برکنار شد

در سطح تحلیل کلان نیز حال و روز نخست وزیر تعریف چندانی ندارد. دو مساله پی در پی نه تنها نتانیاهو بلکه امنیت ملی رژیم صهیونیستی را با یکی از بزرگترین مخاطراتش روبرو ساخته است.

نخست «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا، باز جنگ طلب و متحد نزدیک اسرائیل برکنار شد. در این باره الجزیره نوشت که رفتن بولتون خبر بدی برای نخست وزیر اسرائیل و جبهه باز‌هایی که در واشنگتن بر طبل جنگ علیه جمهوری اسلامی ایران می‌کوبند، محسوب می‌شود.

نتانیاهو در دو سال گذشته تمام تلاش خود را برای تشدید تروریسم اقتصادی و سیاسی واشنگتن علیه تهران به کار گرفته است. با این حال برکناری بولتون احتمال تغییر سیاست کاخ سفید را افزایش داده و این می تواند به بزرگترین شکست امنیتی و سیاسی برای اسرائیل تبدیل شود.

این مساله زمانی بغرنج تر شد که خبر جاسوسی اسرائیل از آمریکا نیز منتشر شد. نشریه «پولیتیکو» در گزارشی که پنج‌شنبه، ۲۱ شهریور، منتشر کرد به نقل از سه مقام پیشین آمریکایی مدعی شد که اسرائیل برای استراق سمع از دونالد ترامپ، و سایر مقامات ارشد آمریکا، تجهیزاتی در نقاط حساس واشنگتن، از جمله در نزدیکی کاخ سفید، نصب کرده بود.

یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی هم به این نشریه گفته واحد ضدجاسوسی اف‌بی‌آی برای پیدا کردن سرمنشاء این دستگاه‌ها تحقیق کرده و تقریبا کاملا مشهود بود که اسرائیل پشت قضیه بوده است.

رقبای نتانیاهو در انتخابات پیش رو، وی را متهم کرده اند با جاسوسی از آمریکا بزرگترین ضربه را به امنیت این رژیم وارد کرده و آینده روابط با واشنگتن را در معرض تهدید قرار داده است. مجموعه این تحولات باعث شده که کار نخست وزیر نسبت به انتخابات پیشین بسیار سخت تر شود.

شلوغ کارهای نخست وزیر

نتانیاهو در چنین شرایطی با شلوغ کاری و سفسطه بازی به نوعی از فرار رو به جلو روی آورده است. وی سه شنبه گذشته اعلام کرد اگر در انتخابات پیروز شود و بتواند با قدرت کافی کابینه را تشکیل دهد، فردای انتخابات کل «دره اردن» را به خاک اسرائیل ضمیمه می‌کند.

کارشناسان براین باور هستند وعده نتانیاهو، یک شلوغ‌کاری انتخاباتی است. او سالهاست که نخست‌وزیر اسرائیل است و به گفته مخالفانش، اگر واقعا قصدی برای اجرای چنین تصمیمی داشت، تاکنون فرصت کافی نیز برای اجرایش داشت؛ به ویژه اینکه او در آستانه انتخابات قبلی نیز در بهار امسال، وعده‌های مشابهی را مطرح کرد و هرگز آنها را اجرا نکرد.

اما بی بی تنها به این وعده اکتفا نکرد و حتی تاکید کرد که احتمال دارد جنگ علیه نوار غزه پیش از انتخابات سراسری اتفاق بیافتد. اما واقعیت های نظامی و اطلاعاتی نشان می دهد که اگر صهیونیست ها از برد خود در نوار غزه مطمئن بودند در قالب جنگ پیشگیرانه و دفاع پیش دستانه حتما به این منطقه حمله می کردند. با این حال تغییر توازن قوا آنان از از پیگیری این برنامه جاه طلبانه بازداشته است.

نظر به آنچه گفته شد بعید است نتانیاهو نتایج بهتری از انتخابات آپریل به دست آورد. بنابراین بن بست سیاسی و امنیتی رژیم صهیونیستی همراه با موقعیت ضعیف بی بی همچنان ادامه خواهد داشت.

«آیگدور لیبرمن» رئیس حزب «اسرائیل خانه ما» در مصاحبه ای با روزنامه «یدیعوت آحرونوت» پیش بینی کرده است باید از هم اکنون انتخابات سپتامبر را تمام شده تلقی کرد و منتظر انتخابات جدید باشید که یک سال و نیم بعد از تشکیل همین ائتلاف شکننده شکل خواهد گرفت. چرا که دولتی که با این شرایط به وجود خواهد آمد نمی تواند دوام چندانی داشته باشد.

کد خبر: 1027344

وب گردی

وب گردی