بازآرایی و بازمهندسی شیوه آموزش هنر در دستور کار دانشگاه استاد فرشچیان

به گفته معاون امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان؛ قرار است در این دانشگاه رشته‌های جدید طراحی و برخی از رشته‌ها نیز بازآرایی و بازمهندسی شوند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، تعالی رشته های هنر هدفی است که در دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می شود؛ دانشگاه آزاد چندی است «تربیت هنرمند ایرانی اسلامی برای آینده ایران» را برعهده گرفته و با تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان، قصد دارد شیوه استاد شاگردی را احیا کند؛ دانشگاهی که قرار است کانون کرسی های نظریه پردازی در حوزه هنر اسلامی ایرانی باشد.

میثم یزدی، معاون امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان از برنامه های این دانشگاه برای تعالی رشته های هنر سخن گفت.

به گفته او برنامه دانشگاه استاد فرشچیان متمرکز بر رشته‌های هنرهای سنتی بر چند شاخص استوار است. اولین برنامه با رویکرد احیای شیوه آموزش استاد و شاگردی یعنی بازمهندسی شیوه آموزش، چیدمان درس ها و واحدهای که طراحی می شود، خواهد بود.

وی ادامه داد: دوم فرآیند تدریس است تا بتوانیم شیوه استاد شاگردی را محقق کنیم. در این فرآیند دانشجو در دوره تحصیلات تکمیلی در ابتدای امر با یک استاد درس های اصلی خود را اخذ می کند و تا انتها با این استاد پایان نامه خود را می گذراند. با توجه به اینکه رشته‌های هنر نظری شده، در دانشگاه استاد فرشچیان نوع تغییرات به صورت اثرمحور است؛ به عبارتی اهمیت اثر، از پایان‌نامه‌های نظری و تئوری بیشتر می شود.

معاون امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان خاطرنشان کرد: در این دانشگاه یک کارگروه برای بازآرایی و بازمهندسی رشته های هنرهای سنتی و نگارش رشته های جدید وجود دارد. به طور مثال قرار است رشته خوشنویسی را برای کارشناسی ارشد طراحی کنیم. در حال طراحی رشته های جدید نیز در دانشگاه استاد فرشچیان هستیم که بر اساس آن بتوانیم اهدافی که در دانشگاه هست را محقق کنیم. به طور مثال رشته خوشنویسی، موسیقی سنتی ایرانی، نمایش ایرانی. همچنین رشته هایی مثل نگارگری، سفال و سرامیک هم در حال یک تغییر است تا بتواند شکل جدیدی پیدا کند.

یزدی در پاسخ به این سوال که چه مولفه هایی برای تعالی هنر وجود دارد، گفت: یکی از مولفه ها اخلاق است؛ اینکه هنرمند بتواند به اخلاق اسلامی و شاخص های ایرانی متعهد باشد. دوم مهارت‌ورزی و استادی در خلق اثر و سومین چیزی که می تواند باعث تعالی شود، پیوند هنر با جامعه است. یعنی هنر متعهد است به اینکه نیازهای جامعه را بشناسد و متناسب با آن نیازها و با توجه به سنت، اخلاق و ارزش های دینی، اسلامی و ایرانی بتواند آن را در خود متجلی کند.

وی با اشاره به برنامه های دانشگاه استاد فرشچیان برای تعالی هنر، تصریح کرد: در درس ها آداب معنوی هنر اسلامی و ایرانی را آموزش خواهیم داد. همچنین کارگاه هایی داریم که دانشجویان بتوانند با هنرهای مردمی و شیوه ای که این شاخص ها در آن پیاده شده، آموزش ببینند. همچنین با مدل های هنرمندان برجسته که آثار، شیوه، سبک و سلوک آنها برجای مانده، آشنا شوند. این برنامه هم درس های بچه ها و هم هم در نشست ها و هم‌اندیشی‌ها گنجانده شده است.

معاون امور آموزشی و پژوهشی دانشگاه استاد فرشچیان افزود: در اولین هم اندیشی آموزش عالی هنرهای اسلامی و ایرانی که خردادماه برگزار شد، به چگونگی پیاده‌سازی و نهادینه کردن این شاخص ها در آموزش عالی پرداختیم و چند مقاله نیز در این باره نوشته شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027366

وب گردی

وب گردی