شفافیت ابراز رسیدن به حکومت سالم است/شفافیت آرا راهی برای نابودی فساد

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: شفافیت یک هدف یا آرمان نیست بلکه باید از ابزار شفافیت برای رسیدن به حکومت سالم و تهی از فساد استفاده شود.

حمزه دستیار در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اعلام حمایت از شفافیت آرای نمایندگان مجلس گفت: ۱۹۵ نفر از نمایندگان مجلس طرح شفافیت آرا را امضا کردند اما صرفاً ۵۰ نفر رأی دادند. با همین رأی‌‌گیری معلوم شد که مجلس دارای مشکلات اساسی است و همین موضوع نشان می‌دهد که باید رأی‌‌گیری‌ها شفاف باشد.

وی با بیان اینکه بعید می‌دانم در مجلس فعلی طرح شفافیت آرای نمایندگان با قید 2 فوریت رأی بیاورد، گفت: نمایندگان باید برای رأی‌دهی به این طرح، شفاف و آشکار عمل کنند در غیر این صورت اگر رأی‌گیری مخفی یا الکترونیکی باشد مردم جواب مناسب را دریافت نمی‌کنند.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه شفافیت باید از حالت مصداقی خارج شود، گفت: شفافیت، صرفاً مشخص بودن آرای نمایندگان یا مشخص بودن حضور و غیات نمایندگان در جلسات مجلس نیست بلکه در تمامی کارها باید شفافیت وجود داشته باشد.

وی بر اجرای دولت الکترونیک تاکید کرد و گفت: با گسترش این دولت تمامی زمنیه‌های کاری و ساختاری دولت و مجلس شفاف می‌شوند. نمایندگان نمی‌توانند در مقابل این خواسته بزرگ و به حق مردم که باعث جلوگیری از فساد می شود، مقاومت کنند. به عنوان مثال کالا از زمانی که وارد گمرگ کشور می‌شود تا زمانی که به مصرف برسد باید در بخش‌های مربوطه ثبت شود.

دستیار وجود برخی ساختارها را برای ایجاد شفافیت لازم دانست و گفت: دولت الکترونیک، قوه قضائیه مستقل و قدرتمند و اجازه انتشار آزاد اطلاعات به رسانه‌ها و خبرنگاران سه راس مثلث اجرای دولت الکترونیک در کشور است.

این فعال دانشجویی با بیان اینکه انقلابی و غیرانقلابی بودن نمایندگان مجلس در آرا موضوعات حساس مشخص می‌شود، گفت: نمایندگانی که به صورت غیر شفاف در مباحث FATF و برجام که تبعات آن نظام و مردم را تحت شعال قرار می‌دهد، رای مثبت دادند در واقع افراد غیرانقلابی هستند.

وی ادامه داد: نمایندگان مجلس به بهانه مختلف از جمله اینکه بعد از آشکار شدن آرا نمایندگان موافق و مخالف مورد بازخواست قرار می‌گیرند از این طرح حمایت نمی‌کنند؛ اما جو ضد فسادی که در مردم به وجود آمده است و مردم مطالبه آن را دارند قدرتمندتر از نگاه این نمایندگان است.

دستیار با تأکید بر اینکه شفافیت باید در همه عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در کشور نهادینه شود، گفت: بسیاری از مشکلاتی که در کشور ایجاد می‌شود به دلیل عدم شفافیت‌ها است و شفافیت باید از قلب تپنده نظام یعنی مجلس شورای اسلامی آغاز شود.

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اظهار کرد: شفافیت آرا همچنین روشن می‌کند که چرا برای رای‌گیری یک طرح مهم 40 درصد نمایندگان نه رای موافق و نه مخالف را ثبت می‌کنند. مردم حق دارند از رای، افکار و عملکرد نماینده خود اطلاع حاصل کنند.

وی افزود: برخی از نمانیدگان به اشتباه و براساس اطلاعات و داده‌های نادرست گمان می‌کنند شفافیت آرا برای این است که در دوره‌های بعدی نمایندگان را تایید یا رد صلاحیت کنند. این تفکر باعث مخالفت عده‌ای از نمایندگان با طرح شفافیت آرا است.

دستیار به شعار دوره سالیانه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اشاره کرد و گفت: این اتحادیه یک سال شعار نشست سالیانه خود را «اسلام گرایی در حکومت، شفافیت و جوان‌گرایی» قرار داد تا اعلام کند شفافیت یک هدف یا آرمان نیست بلکه رویکرد است. باید از ابزار شفافیت برای رسیدن به حکومت سالم و تهی از فساد استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027372

وب گردی

وب گردی