رصد زمین با هوش مصنوعی

سازمان فضایی اروپا از آمادگی برای ارسال اولین ماهواره رصد زمین با هوش مصنوعی در چند ماه آینده خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز، این ماهواره رصد زمینی مجهز به پردازنده‌ای است که از هوش مصنوعی بهره می‌گیرد. این ماهواره برای تصمیم‌گیری درباره این‌که کدام تصاویر و داده‌ها را به زمین ارسال کند از هوش مصنوعی استفاده می‌کند.

این سیستم که ɸ-Sat یا PhiSat نام دارد بر روی یکی از دو ماهواره مکعبی (کیوب ست) ماموریت FSSCat نصب می‌شود. این ماهواره برای انتخاب تصاویری که باید برای تجزیه و تحلیل‌های بیشتر به زمین ارسال شوند، استفاده خواهد شد.

«ژوزف آشباچر» مدیر برنامه رصد زمین در سازمان فضایی اروپا گفت: این فناوری هوش مصنوعی اکنون با همکاری شرکا برای ارسال به فضا آماده شده است. وی انتظار دارد که توسعه هوش مصنوعی جایگاه مهمی در برنامه‌های آینده رصد زمین در سازمان فضایی اروپا داشته باشد.

ماموریت FSSCat ماموریتی برای رصد بهتر زمین و فراهم کردن داده‌ها و اطلاعات برای درک دقیق‌تر تغییرات آب و هوایی است.

امروزه با گسترش روزافزون ماهواره‌های مکعبی و توسعه دوربین‌های فراطیفی پیچیده نیاز به تولید سیستم‌هایی که می‌توانند از پهنای باند بالا برای نظارت زمین استفاده کنند، بسیار زیاد است. محققان دانشگاه «پلی‌ تکنیک کاتالونیا» اسپانیا نیز در سال ۲۰۱۷ با طرح ماموریت FSSCat خود برنده رقابت Copernicus Masters شدند.

FSSCat متشکل از دو ماهواره به اندازه قوطی کفش است که مجهز به ابزارهای نوری دوگانه مایکروویو و فراطیفی و همچنین آزمایشات فناوری ارتباطات بین ماهواره‌ای هستند. این ماهواره‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطلاعات مربوط به میزان یخ و رطوبت خاک را در زمین ارائه می‌دهند.

طبق گفته آژانس فضایی اروپا، یکی از ماهواره‌های مکعبی ماموریت FSSCat مجهز به یک دوربین فراطیفی است. از آنجا که این ماموریت تصاویر بسیاری را ثبت می‌کند تراشه هوش مصنوعی PhiSat آنها را مرتب کرده و تنها نمونه‌ هایی را به زمین ارسال خواهد کرد که معیارهای مناسب را برآورده می‌کنند.

سازمان فضایی اروپا امیدوار است بتواند سامانه‌ای بر پایه هوش مصنوعی ایجاد کند که تصاویر همه ماهواره‌های در اختیار این سازمان و دیگر شرکت‌های ملی و تجاری اروپایی را در بستری یکپارچه گردآوری کند. البته انجام چنین طرحی به دلیل تفاوت در قالب (فرمت) داده‌ها و حسگرها و کالیبراسیون آن‌ها چالشی خواهد بود.

همکاری سازمان فضایی اروپا و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی برای هر دو آنان سودمند است. ماهواره‌های رصد زمین سازمان فضایی اروپا روزانه ۱۵۰ ترابایت داده تولید می‌کنند. این حجم بزرگ داده با نیروی انسانی قابل پردازش نیست. اما این داده‌ها قابلیت بسیار خوبی برای استفاده به صورت داده‌های یادگیری برای الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی دارد.

«ویل مارشال» مدیر اجرایی شرکت امریکایی «پلنت» که در زمینه تصویربرداری از زمین فعالیت می‌کند، معتقد است بهره‌گیری از هوش مصنوعی باعث خواهد شد از تمام ظرفیت‌های ماهواره‌های رصد زمین استفاده شود و شرکت‌ها قادر خواهند بود از تمام منابع داده که اکنون در مدار زمین در حال گردش هستند به‌طور کامل بهره ببرند. به گفته او هدف نهایی شاخص‌گذاری روزانه رخدادها روی زمین است. برای این کار باید انبوه تصاویر تهیه‌ شده از زمین به نقشه‌هایی از اشیاء و مکان آن‌ها تبدیل شود. اگر این مهم محقق شود می‌توان اطلاعات درست را در زمان مناسب در اختیار افراد ذیربط قرار داد تا بهترین تصمیم را بگیرند.

منبع:ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1027387

وب گردی

وب گردی