ارائه راهکار جدید برای درمان سرطان لوزالمعده

دانشمندان روشی پیدا کرده‌اند که توسط آن می‌توان دیواره‌های موجود اطراف یک تومور را ضعیف کرد تا مواد شیمی درمانی در مورد آن راحت‌تر عمل کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، ضعیف شدن دیوار دفاعی اطراف یک تومور به طوری که شیمی درمانی بتواند بهتر به سلول‌های سرطانی برسد روشی خوب برای درمان سرطان لوزالمعده است.

این دیواره از سلول‌هایی تشکیل شده است که کشش و انقباض دارند و لایه‌های ضخیمی از پروتئین و یک شبکه فیبری ایجاد می‌کنند که در آن رگ‌های خونی که به سمت تومور حرکت می‌کنند فشرده و بسته می‌شوند. در نتیجه به همین دلیل شیمی درمانی به درستی در سلول‌های سرطانی پایان نمی‌یابد.

محققان اکنون پروتئینی بنام AV3 را یافته‌اند که می‌تواند روی سلول‌هایی که این دیواره تشکیل می‌دهند تأثیر بگذارد. در نتیجه دیواره ضعیف شده و رگ‌های خونی باز می‌شوند. ترکیب AV3 و شیمی درمانی تومورهای موجود در بافت لوزالمعده انسان را که در موش‌های کاشته شده کاهش می‌دهد.

این نتایج برای درمان این بیماری امیدوار کننده است اما تحقیقات بالینی بیشتری برای تبدیل این نتایج به گزینه درمانی مؤثر برای بیماران، ضروری است.

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس (Pancreatic cancer) زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های درون غده لوزالمعده که پشت معده قرار دارد، به صورت خارج از کنترلی شروع به تکثیر می‌کنند و یک توده تشکیل می‌دهند. این سلول‌های سرطانی توانایی حمله به دیگر بخش‌های بدن را دارند. چند نوع سرطان پانکراس وجود دارد. رایج‌ترین نوع که آدنوکارسینوم پانکراس نام دارد، %۸۵ موارد را شامل می‌شود. این آدنوکارسینوم از بخشی از پانکراس شروع می‌کنند که مسئول ساخت آنزیم‌های گوارشی است. یک تا دو مورد از میان صد مورد سرطان پانکراس تومورهای اعصاب و غدد هستند که از سلول‌های تولیدکنندهٔ هورمون پانکراس به وجود می‌آیند. در کل، میزان تهاجمی بودن این تومورها کمتر است.

علائم و نشانگان رایج‌ترین نوع سرطان پانکراس شامل این موارد است: زردی پوست، درد شکم یا درد کمر، کاهش وزن بدون دلیل، کم رنگی مدفوع، ادرار تیره و بی اشتهایی. معمولاً در مراحل اولیهٔ بیمارِی، نشانگانی وجود ندارد و نشانگانی که شاخص بیماری هستند و به اندازه‌ای خاص هستند که بتوانند ما را به سرطان پانکراس مشکوک کنند، معمولاً زمانی بروز پیدا می‌کنند که بیماری به مرحلهٔ پیشرفتهٔ خود رسیده‌است. تا زمانی که سرطان پانکراس تشخیص داده شود، معمولاً بیماری به نقاط دیگر بدن نیز گسترش یافته‌است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027413

وب گردی

وب گردی