اثرگذاری دانشگاه در جامعه باید شفاف‌ شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در پاسخ به انتظار جامعه و مدیریت کلان باید اثرگذاری دانشگاه در جامعه را روز‌به‌روز شفاف‌تر و قابل دسترس‌تر کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منصور غلامی در نشست روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و موسسات پژوهشی سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار‌ شد، اظهار کرد: در آستانه شروع سال تحصیلی جدید قرار داریم و دانشگاه‌ها در‌حال تدارکات وسیعی در این زمینه هستند. مدیریت در دانشگاه‌ها بخش ویژه‌ای از مدیریت به شمار می‌رود؛ ما با بخشی پویا مواجه هستیم و دانشجویان در محیط دانشگاه‌ها به صورت مستمر حضور دارند.

وی ادامه داد: انتظاراتی از دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی وجود دارد که از جمله آن می‌توان به حرکت در مرز علمی و تحقیقاتی اشاره کرد. ما در جامعه تعداد زیادی از افراد را مشاهده می‌کنیم که نگاهشان به سمت دانشگاه‌هاست و باید از توانایی‌های تک تک این افراد استفاده کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: از مدیران و مسئولان دانشگاه‌ها انتظار می‌رود در راستای حل مشکلات کشور گام‌ بردارند و به مباحث مهم در مدیریت جامعه بپردازند. در حال حاضر دانشگاه‌ها و مراکز علمی جایگاه خود را در کشور پیدا کرده‌اند، در چنین شرایطی نقدهایی که مطرح می‌شود را می‌توان به عنوان یک ایده‌ در نظر گرفت و در راستای آن تلاش کرد.

وی بیان کرد: در شرایط کنونی مسیرهای جدید مدیریت براساس توجه به خواسته‌ها و نیازها مطرح شده است. نگاه به آینده و آینده پژوهشی در حوزه آموزش عالی می‌تواند راهگشا باشد؛ در درجه اول مدیران این حوزه باید شناخت بیشتر و وسیع‌تری‌نسبت به مقوله‌های آموزش و پرورش پیدا کنند‌.

غلامی افزود: تلاش شده است با روسای جدید دانشگاه‌ها تبادل تجربه داشته باشیم، اگر قرار باشد برای آموزش عالی کشور طرح‌ریزی کنیم، نیازمند فعالیت‌های کارشناسانه‌ هستیم.

وی بیان کرد: در پاسخ به انتظار جامعه و مدیریت کلان باید اثرگذاری دانشگاه در جامعه را روز‌به‌روز شفاف‌تر و قابل دسترس‌تر کنیم. انتظار داریم در شرایط فعلی اثرگذاری دانشگاه‌ها محسوس‌تر باشد. حرکت‌ نهادهای مختلف به سوی دانشگاه‌ها بیانگر آن است که این نهادها آماده تبادل اطلاعات و ارائه آن به جامعه هستند.

غلامی افزود: محدودیت‌ها گاهی منجر به ایجاد شرایط دشوار می‌شود ابتکار و پیدا کردن راه‌حل در این شرایط رخ می‌دهد بسیاری از شرایطی که در مدیریت دانشگاه‌ها رخ داده است، بسیار ارزشمند بوده که از جمله آن می‌توان به کسب درآمد دانشگاه‌ها اشاره کرد.

وی بیان کرد: درحال حاضر اسامی دانشگاه‌های جوان متعددی در لیست دانشگاه‌های برتر دیده می‌شود. در حوزه تربیت نیروی انسانی و دانشجو پس از گذر از توسعه کمّی، در مرحله دیگری قرار گرفته‌ایم. معمولاً از ما سوال می‌شود که فارغ‌التحصیلان تا چه اندازه‌ای می‌توانند در بخش اجرایی جامعه نقش ایفا کنند، در ابتدا جذب‌ در نهادهای دولتی هدف‌ بود اما در حال حاضر این جذب کاهش یافته و انتظار می‌رود دانشجویان بتوانند با مهارت آموزی در زمینه اشتغال‌آفرینی و بهره‌گیری از دانش خود گام بردارند‌.

وزیر علوم تاکید کرد: در معاونت آموزشی رویکردی در راستای بازنگری سرفصل‌های دروس در حال انجام است، نظارت قوی‌تر در حوزه ارائه دروس، به عملیاتی شدن بسیاری از ظرفیت‌ها کمک می‌کند. برنامه‌هایی برای کارآموزی با وزارت صمت و وزارت کشاورزی طراحی شده است، فرصت‌های مطالعاتی در صنعت برای استادان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی بسیار حائز اهمیت است. دانشجویان نیز باید برای تحصیل در آینده امیدوار شوند، جریان‌ها مواردی منتشر می‌کنند می‌توانند دانشجویان را ناامید کنند همه مدیران و کارکنان باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و از نشست‌هایی که با دانشجویان برگزار می شود استفاذه و امیدواری را بیشتر کنند، این امیدواری می‌تواند منجر به افزایش خلاقیت در ذهن دانشجویان شود و جرقه‌های نوآورانه را در حوزه آموزش و پژوهش رقم بزند.

وی بیان کرد: حمایت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها از مراکز رشد بسیار حائز اهمیت است، در تبدیل‌ دانشگاه به فناوری و به دست آوردن ثروت در این حوزه شاهد بودیم که از طریق این پارک‌ها می‌توانیم ظرفیت‌های خود را به فعلیت برسانیم‌. این پارک‌ها بدون رفت و آمد دانشجویان و اساتید نمی‌توانند رونق لازم را پیدا کنند در این زمینه رؤسای دانشگاه ها باید احتمام ورزند فاصله زیاد ژارک های علم و فناوری از دانشگاه منجر به کاهش رفت و آمد دانشجویان و در نتیجه کاهش ثمرات پارک‌ها خواهد شد.

غلامی گفت: در دانشگاه‌ها یک بخش فعال در حوزه فرهنگی وجود دارد. دفاتر فرهنگی نهاد مقام معظم رهبری‌نیز در ارائه خدمات فرهنگی به خوبی عمل کرده است. یکی از‌جریان‌های نشاط آفرین در دانشگاه فعالیت‌های فرهنگی است که رؤسای دانشگاه‌ها می توانند از این حوزه حمایت کنند مخصوصا حمایت در مقاطع مختلف تحصیلی بسیار حائز اهمیت است. تعداد‌ زیادی کانون های فرهنگی و انجمن‌های علمی در دانشگاه‌ها مشغول به فعالیت هستند و می‌توانند در راستای شادابی محیط دانشگاهی، کمک به تجربه مشترک، احساس مسئولیت داشتن دانشجو و اثر گذاری در جامعه کمک کنند.

وی افزود: باید محدودیت‌های مالی برطرف شود ما نگرانیم که برخی از منابع مالی به موقع در اختیار دانشگاه‌ها قرار نگیرد، امیدواریم امسال مانند سال‌های گذشته منابع مالی در اختیار دانشگاه‌ها قرار گیرد هم چنین کمک به منابع غذایی را مانند سال قبل خواهیم داشت.
انتظار داریم روسای دانشگاه‌ها برای بودجه سال ۹۹ فعالانه برخورد کنند و تمامی موارد را به سازمان منتقل کنند باید امسال در لایحه بودجه ۹۹ موثر واقع شویم تا نگرانی‌ها را در سال آینده کوتاه کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: در بحث ساماندهی آموزش عالی از سال گذشته باید نقاط ضعف را شناسایی و برای رفع آن تلاش کنیم، باید موسسات کوچک را حمایت کنیم که این موسسات به سمت ماموریت گرا شدن هدایت شوند در جلسات مختلف باید این موضوع مطرح و مورد بازنگری قرار گیرد.

وی بیان کرد: گسترش کمی نه کشش و نه توجیه دارد، باید تلاش کنیم در راستای توسعه رشته‌های‌جدید با مطالعه حرکت کنیم و بازنگری در‌دوره‌ها و رشته‌ها را در برنامه خود داشته باشیم، شاید برخی رشته‌ها نیاز نباشد به همان شکل ادامه پیدا کند. تلاش می‌شود ظرفیت استان‌ها شناسایی شود و تقسیم وظیفه در حوزه‌های مختلف صورت گیرد. در راستای حمایت از بخش غیر دولتی و در واگذاری ماموریت‌ها تلاش می‌کنیم نگاهی به این بخش داشته باشیم. این حمایت‌ها، نظارت‌ها و هدایت‌ها از مراکز غیر دولتی در‌ کیفی سازی بخش آموزش عالی موثر خواهد‌ بود.
انتهای‌پیام/

کد خبر: 1027465

وب گردی

وب گردی