راه آهن سراسری نخستین ثبت جهانی صنعتی در کشور

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور گفت: بزودی ارزیابان یونسکو برای ثبت جهانی راه آهن وارد کشور می شوند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور، درباره ثبت جهانی راه‌آهن سراسری (شمال ـ جنوب ایران) گفت: ارزیابان یونسکو اواخر ماه جاری و یا اوایل ماه آینده برای بازدید از راه‌آهن شمال به جنوب وارد کشور می‌شوند.

وی ادامه داد: قطعاً ارزیابان از تمامی مسیر راه‌آهن بازدید خواهند کرد و از بخش‌های فرهنگی، طبیعی و صنعتی راه‌آهن بازدید می‌کنند.

معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری کشور ادامه داد: طول راه‌آهن سراسری شمال به جنوب کشور 1400 کیلومتر است که در نوع خود بی‌نظیر است و دو دریای خزر و خلیج‌فارس را به یکدیگر متصل می‌کند.این راه‌آهن با تکنیک‌های خاصی ساخته شده که می‌توان گفت در سطح جهان بی‌نظیر است.

طالبیان یادآور شد: تا کنون 24 اثر طبیعی و تاریخی در کشور ما ثبت جهانی شده است که دو اثر آن مانند جنگل‌های هیرکانی و دشت لوت به عنوان اثر طبیعی ثبت جهانی شده‌اند و راه‌آهن سراسری شمال ـ جنوب نیز اولین ثبت جهانی صنعتی کشور است.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه دو پرونده ثبت جهانی اورامانات کردستان و کاروانسراهای ایرانی در چه وضعیتی قرار دارد،‌گفت: این دو پرونده نیز در دست اقدام است و ما هر سال می‌توانیم یک ثبت جهانی بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته در یونسکو داشته باشیم.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1027500

وب گردی

وب گردی