هیچ دیپلماتی با مذاکره نافرجام موقعیت خود را به خطر نمی‌اندازد

تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: روحانی یا هر فرد سیاسی دیگر تحت شعاع یک مذاکره نافرجام حاضر نیست موقعیت خود را در دستگاه سیاسی یا جامعه به خطر بیندازد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ابراهیم متقی در نشست خبری تحلیلی «مذاکره مجدد با آمریکا، راهشگا یا بن‌بستی دیگر» که در دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: مذاکره در حوزه سیاست خارجه یعنی درک یک راهبرد برای نزدیکی دو کشور به یکدیگر؛ ترامپ در زمره گروه و افرادی است که تلاش دارد با بازی هیجانی-سیاستی خواسته آمریکا را در برابر کشورهای دیگر اجرا کند و برای رسیدن به اهداف خود از رنگ و ظاهر مذاکره سود می‌برد.

این استاد دانشگاه تهران بیان کرد: رهبر انقلاب نقطه نظر خود را در خصوص مذاکره با آمریکا اعلام کرده است و ایشان معتقد است آمریکا به تعهدات خود نه تنها در برابر ایران بلکه در برابر هیچ کشوری پایبند نخواهد بود. در ایران رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز موافق هستند که آمریکا پایبند به تعهدات خود نبوده و مذاکره با آمریکا به صلاح نیست. در ایران نیز هیچ فردی وجود ندارد که بخواهد در برابر نقطه نظر مقابل مقام معظم رهبری قرار گیرد و دم از مذاکره با آمریکا بزند.

تحلیلگر سیاست خارجه گفت: آمریکا نه تنها در برابر تعهدات در برابر ایران پایبند نبوده بلکه نسبت به سایر کشورهای دیگر از جمله کره شمالی یا حتی در افغانستان نیز پایبند به تعهدات خود نیست.

وی مذاکره را نیازمند یکسری اصول دانست و گفت: مذاکره در گام اول نیازمند اعتماد است یعنی هر دو طرف نسبت به هم باید اعتماد داشته باشد آمریکا در گام اول برای مذاکره باید نسبت به ایران اعتماد سازی کند و بازگشت به عقب داشته باشد زیرا سیاست های آمریکا در قبال ایران همیشه خصمانه بوده و باید به صورت بنیادی مورد بازنگری قرار بگیرد. برکناری جان بولتون در حوزه سیاست های خارجه ایران این ذهنیت را ایجاد کرده است که آمریکا به دنبال مذاکره با ایران است اما در هر کشوری ممکن است گروه‌های مختلف وجود داشته باشد که در یک قالب ایفای نقش کند. در آمریکا نیز ممکن است دو جناح فعال باشند اما هر دو جناح اقدامات جنگ‌طلبانه و دشمنی علیه ایران را نشان داده‌اند. برکناری بولتن به معنای صلح و رفع دشمنی با ایران نیست.

متقی ادامه داد: زمانی که دو رئیس جمهور بخواهند با یکدیگر دیدار بکنند پیش از آن حتماً باید وزرای امور خارجه آن دو کشور با هم دیدار کنند. ترامپ قطعاً به دنبال مذاکره اصولی با ایران نیست زیرا زمانی که دم از مذاکره با روحانی و دیدار با روحانی در نشست نیویورک را می‌زند همان زمان وزیر امور خارجه ما را نیز تحریم می‌کند. برکناری جان بولتون تنها یک علامت برای مذاکره است اما در اصول مذاکره آمریکا هنوز نتوانسته اعتماد ایران و ایرانیان را جلب کند.

این استاد دانشگاه تهران گفت: روحانی یا هر فرد سیاسی دیگر تحت شعاع یک مذاکره نافرجام حاضر نیست موقعیت خود را در دستگاه سیاسی یا جامعه به خطر بیندازد. روحانی به صورت واضح باید بیان کند که زمینه اولیه برای انجام مذاکره با برداشتن تحریم‌های ظالمانه علیه ایران است که منافع ملی کشور را با چالش مواجه کرده است.

متقی اذعان کرد: چند بولتن در گروه سیاسی محافظه کاران قرار دارد جان‌بولتون افکاری در زمینه تغییر رژیم ایران داشته و دست های خود همیشه در فکر تهاجم نظامی به ایران بوده است و درباره الگوهای رفتاری نیز با منافقین علیه ایران همکاری داشته است. اما بولتون یک عضو کابینه در آمریکا است که حتی حق رای نیز ندارد پس از برکناری بولتون نمی‌تواند برای ایرانیان این ذهنیت را ایجاد کند که آمریکا تغییر پیدا کرده و قصد مذاکره بنیادی با ایران را دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: تا زمانی که ایران در لیست دولت های تروریست و حامی گروه‌های تروریستی قرار دارد یعنی آمریکا قصد هیچ گونه به بهبود روابط با ایران را ندارد رویکردش با ایران همچنان جنگ‌طلبانه است در گام نخست آمریکا باید ایران را از لیست کشورهای حامی تروریست خارج کند بعد از آن تحریم‌ها را بردارد و در گام سوم با اجرایی کردن تعهدات خود در برجام به مذاکره با ایران فکر کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027518

وب گردی

وب گردی