امارات و عربستان در بازی آمریکا قدرت منطقه‌ای خود را از دست می‌دهند

سفیر سابق ایران در لبنان گفت: در آینده نه‌چندان دور دولت‌های منطقه مانند امارات و عربستان می‌پذیرند که بازی خورده دست آمریکا هستند و جایگاه خود در منطقه را از دست دادند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، احمد دستمالچیان نشست خبری تحلیلی مذاکره مجدد با آمریکا، راهشگا یا بن بستی دیگر در دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: در سال های گذشته ایران در زمینه عراق و افغانستان مذاکراتی با آمریکا داشته که بسیار نتایج مثبتی داشته است مشکل ایران مذاکره نیست ایران معتقد است مذاکره باید براساس اصول و بنیادی صورت بگیرد تا موفق باشد و در واقع شکل مذاکره مهم است.

سفیر سابق ایران در لبنان بیان کرد: مذاکره‌ای که تنها به گرفتن چند عکس یادگاری ختم شود قطعا به نفع ایران نیست که آمریکا پیشتر نیز در مورد کره شمالی نشان داده است که هیچ تعهدی در قبال این کشور ندارد و فقط صرفا چند عکس یادگاری گرفته تا برای مقاصد انتخاباتی از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: آمریکا اگر قصد مذاکره دارد و باید ابتدا تعهداتی که در برجام قبول کرده است را به انتها برساند همانگونه که ایران به تمامی تعهدات خود در برجام عمل کرد و آمریکا از این تعهدات خارج شد که این امر نشان دهنده این است که ترامپ قابل اعتماد نیست و رویکرد یکجانبه‌گرایی و افراط آن نه‌تنها در برابر ایران بلکه در برابر تمام کشورهای آزاد جهان دارد.

دستمالچیان اظهار کرد: اروپا در یک تحلیل کلی بیشتر نیاز به حفظ برجام و ماندن در برجام دارد. زیرا اروپا به شدت درگیر مسائل امنیتی است و نگرانی از عملیات‌های تروریستی در اروپا بسیار چشمگیر است و نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی بیش از آمریکا دنبال حفظ برجام هستند. برای همین نیز فرانسه و مکرون در حال تلاش و رایزنی برای حفظ برجام هستند.

وی گفت: روحانی و مکرون در نیویورک به احتمال زیاد با یکدیگر دیدار می‌کنند در این دیدار روحانی باید تلاش کند تا به جهانیان ثابت کند که ایران تعهدات خود را انجام داده است و این اروپا و آمریکا هستند که در برجام کوتاهی کردند و اگر این کوتاهی‌ها ادامه‌دار باشد ایران نیز به صورت تدریجی از تعهدات خود در برجام کنار رفته و از آن خارج می‌شود.

دستمالچیان افزود: ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به دنبال دیدار با روحانی و نهایتاً بهره‌وری تبلیغاتی از این دیدار است اما نکته جالب این است که آمریکا به دنبال بهره‌برداری سیاسی مذاکره با ایران بدون هیچ گونه تعهد و رفع تحریم‌ها است.

این فعال سیاسی عنوان کرد: بعد از از پیروزی انقلاب اسلامی در منطقه دو جریان خیر و شر در مقابل یکدیگر ایستادند محور شر با سرکردگی آمریکا و عربستان و محور مقاومت با سیاست ایران در منطقه در حال نبرد با یکدیگر هستند. در گروه شر آمریکا، اسرائیل و عربستان به دنبال ضعیف کردن شیعیان و زیر سوال بردن استقلال کشورها و آشوب و جنگ در منطقه هستند اما در گروه مقاومت به دنبال آن هستند که منافع و منافع ملی کشورها در اختیار ملتها قرار بگیرد.

وی افزود: ایران در همین دولت ترامپ پرونده جنگ سوریه را بست، یمن را حمایت کرد پس آمریکا نباید ایران را تهدید به تحریم حداکثری یا تهدیدات نظامی کند.

این استاد دانشگاه گفت: در آینده نه‌چندان دور دولت‌های منطقه مانند امارات و عربستان می‌پذیرند که بازی خورده دست آمریکا هستند و جایگاه خود در منطقه را از دست دادند.

دستمالچیان بر مقاوم‌سازی درونی تاکید کرد و گفت: مردم با قناعت و مقاومت می‌توانند بر تهدیدات آمریکا پیروز شود و بدانند که پیروزی بسیار نزدیک است و این تحریم که سلاح آخر و برگه آخر آمریکا است نخ‌نما شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکا بسیار قصد داشت تا در دومینویی به تحریک اقلیت‌های قومیتی در ایران و کشورهای منطقه پردازد که با نهایت درایت ایران فتنه نیز خاموش شد.

آمریکا به دنبال این است ایران مشروعیت اسرائیل را بپذیرد

سعدالله زارعی در ادامه این نشست گفت: مذاکره در عرف سیاسی روشی برای رسیدن به توافق است. اما تعریف ایران از مذاکره با تعریفی که آمریکا از مذاکره دارد بسیار متفاوت است و آمریکا از مذاکره به دنبال این است که به کشورهای دیگر زور بگوید و به هدف خود برسد در حالی که ایران در علوم سیاسی خود مذاکره را بر اعتمادسازی و ادامه همکاری بین کشورها تعریف می کند.

این استاد دانشگاه تهران ادامه داد: آمریکا از مذاکره با ایران به دنبال این است که ایران مشروعیت اسرائیل را بپذیرد و اقتدار صنعتی و نظامی نداشته باشد.

وی افزود: مذاکره از نظر آمریکا با جنگ یکسان است در جنگ سربازان با اسلحه به مردم حمله می کنند اما آمریکا در مذاکره با افرادی که کراوات زده هستند حاضر می شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027520

وب گردی

وب گردی