عربستان برای ازسرگیری سفرهای عمره دنبال ایران می‌دود/ شکایت از برادرِ شهید منا

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در جلسه‌ای با وزیر حج عربستان، شرایط ایران برای راه‌اندازی سفر عمره مفرده از قبیل حفظ عزت و کرامت زائران ایرانی و برقراری حمایت‌های کنسولی ارائه شده است که در صورت تحقق عمره مجدداً راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نشست خبری حجت‌الاسلام نواب نماینده ولی فقیه و مسئول بعثه مقام معظم رهبری و علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت صبح امروز یکشنبه ۲۴ شهریور ماه با حضور اصحاب رسانه در سازمان حج و زیارت برگزار شد.

علیرضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در این نشست ضمن تقدیر از تمام دستگا‌ه‌ها و نهادهایی که در برگزاری حج تمتع سال ۹۸ مشارکت داشتند و همچنین قدردانی از تلاش‌های رسانه‌ای صورت گرفته در انعکاس برنامه‌های امسال که منجر به موفقیت برنامه حج شد،گفت: امسال علی‌رغم افزایش تعداد حجاج، پرسنل ستادی حاضر در عربستان کاهش یافت و این نیز به منظور افزایش تعداد زائران صورت گرفت. امسال در گام اول ۸۶ هزار و ۵۵۰ نفر برای اعزام به حج تمتع ثبت نام کردند که با مذاکرات صورت گرفته با طرف عربستانی و ارائه درخواست برای افزایش ۱۰ هزار حجاج ایرانی، در مجموع ۲ هزار نفر سهمیه مجدد به ایرانیان اختصاص پیدا کرد که در نهایت امسال ۸۸ هزار و ۵۵۰ نفر از ایران برای حج تمتع اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر ایرانی در صف انتظار برای اعزام به حج تمتع هستند، گفت:‌در سال‌های قبل با مشکل ویزای لغو شده مواجه بودیم و امسال با تلاش‌های صورت گرفته توسط دفتر نمایندگی در عربستان، تنها ۹ ویزا لغو شد در حالی که درسال‌های قبل بیش از هزار و ۲۰۰ ویزای لغو شده داشتیم.

حج ۹۸ روان، بدون مسئله و آرام برگزار شد

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه حج ۹۸ روان، بدون مسئله و آرام برگزار شد که بر اساس نظرسنجی‌ها رضایت نسبی زائران را به همراه داشت، افزود: امسال برنامه ریزی شده بود تا گوشت قربانی سفر حج به کشور بازگشت داده شود. البته باید بدانیم این امر نیازمند ضوابط ، قوانین و همچنین هماهنگی‌های لازم با سازمان دامپزشکی بود زیرا سالم بودن دام نیازمند رعایت نکاتی قبل و حین ذبح است.اما با توجه به شرایط پیش آمده و نبود بسترهای لازم، امسال این امر محقق نشد. بانک توسعه اسلامی آمادگی داشت از سر جمع گوسفندان ذبح شده تعدادی را به عنوان سهم ایرانیان تحویل دهد اما با توجه به آنکه شرایط ذبح و همچنین بررسی‌های لازم قبل از آنصورت نگرفته بود، این امر نیز انجام نشد اما برای سال‌های آتی بنا داریم از قبل برنامه‌ریزی و شرایط لازم را فراهم کنیم.

رشیدیان با بیان اینکه بر اساس مصوبه کنفرانس اسلامی به ازای یک میلیون نفر جمعیت در هر کشور هزار نفر سهمیه جهت حج تمتع اختصاص پیدا می‌کند، تصریح کرد:‌در مرحله نخست ۸۱ هزار نفر سهمیه به ایران اختصاص داده شده بود که با مذاکرات صورت گرفته به ۸۴ هزار نفر افزایش یافت و سپس با توجه به تعطیلی یک ساله سفر حج در ایران و آمار افراد در انتظار، این رقم نیز افزایش یافت.

ثبت نام جدید برای حج تمتع نخواهیم داشت

وی با بیان اینکه برای سفر حج تمتع ثبت‌نام جدید انجام نخواهد شد،‌گفت: برای انجام حج شرایطی مانند استطاعت مالی و جسمی مورد نیاز است گاهی افراد به دلیل عدم برخورداری از شرایط درخواست واگذاری فیش حج خود را دارند که به این منظور سامانه‌ای ایجاد خواهد شد تا افراد بتوانند فیش حج خود را به دیگران واگذار کنند و متقاضیان نیز از طریق همین سامانه می‌توانند برای خریداری فیش اقدام کنند که این روند دست دلالان را کوتاه می‌کند.

شروط ایران برای راه‌اندازی مجدد سفر عمره

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی در صف انتظار برای اعزام به سفر عمره هستند، گفت: امسال مذاکراتی را برای راه‌اندازی مجدد عمره با وزیر حج عربستان صورت دادیم و شرایط طرف ایرانی را برای فراهم شدن بسترهای لازم اعلام کردیم که این شرایط در گام اول حفظ عزت، کرامت، امنیت و آرامش حجاج عمره گذار ایرانی بود که طرف عربستانی با طیب خاطر و استحکام از تأمین این شرط گفت.

رشیدیان ادامه داد: دومین شرط ما برقراری امکان حمایت‌های کنسولی از اتباع و زائران ایرانی بود که به این منظور سه پیشنهاد به طرف عربستانی اعلام شد.اول ایجاد مجدد کنسولگری ایران در شهر جده که این امر اصلا کار سیاسی نیست. دومین پیشنهاد ایجاد دفتر حافظ منافع ایران در عربستان و بالعکس بود و در نهایت سومین پیشنهاد نیز حضور نیروهایی از وزارت خارجه مانند حج تمتع در عربستان بود تا بتوانند خدمات کنسولی را به زائران ارائه کنند که وزیر حج عربستان اعلام کرد دو پیشنهاد آخر را با وزارت خارجه این کشور مطرح خواهد کرد.

وی گفت: اگر سفر عمره مجدداً راه‌اندازی شود انتظار عمل متقابل از طرف عربستانی داریم که باید قوانین سخت گیرانه خود را برای سیاحان، گردشگران و زائران این کشور که علاقه‌مند به سفر به ایران هستند بردارند که این موضوع نیز بنا شد از سوی وزیر حج عربستان در سازمان‌های ذیربط مطرح و بررسی شود. این مطلب که وزیر حج عربستان پاسخ سریع به پیشنهادهای ایران نداد به این دلیل است که این وزارتخانه تنها در امور حج داخلی عربستان مسئول است و در موضوعات دیگر باید دیوان ملکی آنها تصمیم‌گیری کند.

رئیس سازمان حج و زیارت ادامه داد: راه‌اندازی مجدد عمره نیازمند فراهم شدن زیرساخت‌هایی مانند اجاره مسکن، حمل و نقل و تدارکات لازم است که به این منظور مقدمات لازم انجام شده است و منتظر پاسخ نهایی طرف عربستانی هستیم تا بتوانیم ثبت‌نام و اعزام زائران را انجام دهیم.

شکایت سازمان حج از فرد مدعی تضییع حقوق شهدای منا

رشیدیان با اشاره به اینکه ۸۰ هزار زائر حج تمتع امسال می‌توانند اعلام کنند که ذره‌ای عزت آنها خدشه‌‌دار نشده است، افزود: در فضای مجازی مطالب متعددی در خصوص عزت زائران ایرانی و شهدای حادثه منا مطرح شد. ما می‌توانستیم وارد جدل شویم اما تصمیم گرفتیم بهترین شیوه برای پاسخگویی یعنی محکمه را انتخاب کنیم. بنابراین شکایتی از سوی سازمان حج و زیارت از گویندگان مطالب صورت گرفته است و مستندات لازم نیز به قوه قضائیه ارائه شده است تا رسیدگی دقیقی نسبت به ادعاهای مطرح شده صورت گیرد.

خون بهای شهدای مسجد الحرام قطعا پرداخت می‌شود

وی اضافه کرد: در قرارداد سال جاری و یا قراردادهای سال گذشته هیچ معامله‌ای درباره شهدای ایرانی صورت نگرفته است و در هر سه جلسه با وزیر حج عربستان نیز پیگیر دیه شهدای مسجدالحرام و حادثه منا بودیم که وزیر حج عربستان اعلام کرد خون بهای شهدای مسجدالحرام با توجه به بررسی‌های صورت گرفته قطعا پرداخت خواهد شد و دادگاه برگزار شده برای شرکت ساختمانی این حادثه ربطی به پرداخت خون بها ندارد. در خصوص شهدای حادثه منا نیز اعلام کردند که به جمع بندی نرسیده‌اند و به محض اینکه جمع‌بندی حاصل شود نتیجه را اعلام خواهند کرد که به طرف عربستانی اعلام شد با توجه به گذشت ۴ سال انتظار داریم هرچه سریع‌تر جمع‌بندی نهایی را اعلام کنند.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود:‌ آنچه در رسانه ملی اعلام شد در خصوص شهدای منا صورت گرفته است و سازمان حج و زیارت چیزی را پذیرفته است، صحت ندارد و گویندگان باید بدانند در همان حد اولیه نیز چه میزان جملات گفته شده از سوی آنها در شبکه‌های بدخواه مورد دست آویز قرار گرفت و خون شهدا را به سخره گرفتند.

رشیدیان با بیان اینکه برای محقق شدن مجدد سفر عمره شروطی برای طرف عربستان گذاشته شده که اگر محقق شود عمره راه‌اندازی می‌شود،‌گفت: وزیر حج عربستان اعلام کرد از سال گذشته برای عمره به دنبال ایرانیان می‌دویده است زیرا آنها در برنامه‌های خود پیش‌بینی کرده‌اند تا سال ۱۴۳۰ شمسی بیش از ۳۰ میلیون نفر را برای سفر عمره جذب کنند. لذا بر این اساس به دنبال جذب عمره گذار بیشتر هستند اما ایرانیان بدون مهیا شدن شروط تن به سفر عمره نخواهند داد و شروط ما نیز لایتغیر است.

ارز دولتی برای سفر عمره و عتبات گرفته نمی‌شود

وی ادامه داد: برای سفر حج تمتع با توجه به آنکه دارای وجوب شرعی است ارز ارزان ۷ هزار تومانی اختصاص یافت اما برای سفر عتبات و یا احتمالی عمره ارز آزاد تهیه می‌شود و نیازی به ارز دولتی نداریم و باید بدانیم اگر عمره گذاران ارزی با خود به کشور عربستان می‌برند سیاحان و زائران عربستانی نیز در سفر به ایران ارز همراه خود می‌آورند واین تعاملی دو طرفه است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: این سازمان ماموریت سیاسی ندارد و تعامل فرهنگی، زیارتی و سیاحتی بین ملت ایران و عربستان می‌تواند تعاملات سیاسی را تلطیف کند که امیدواریم بین دو کشور همسایه این ارتباط برقرار شود.

رشیدیان با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای سفر اربعین در سال جاری گفت: ستاد اربعین در وزارت کشور با ۱۱ کار گروه تشکیل شده است که یک کار گروه اعزام آن توسط سازمان حج و زیارت و کارگروه فرهنگی آن نیز توسط بعثه مقام معظم رهبری مدیریت می‌شود. برای اعزام زائران اربعین ظرفیت 2 هزار و ۵۰۰ دفتر کارگزاری حج و زیارت و ۷۲ هزار کارگزار حج و عتبات که دارای تجربه کاری لازم هستند به کار گرفته می‌شوند. همچنین سامانه سماح نیز برای ثبت نام زائران اربعین پیش بینی شده است که درخواست و توصیه داریم تمام زائران برای بهره‌مندی از خدمات درمانی و بیمه‌ای و همچنین پیگیری‌های بعدی مورد نیاز در این سامانه ثبت نام کنند.

وی افزود: تلاش داریم نرم افزاری مصباح را برای زائران اربعین آماده کنیم تا افراد از بدو حرکت برای مسیریابی از آن استفاده کنند و تا ختم سفر امکانات لازم را دریافت کنند.

ثبت‌نام بیش از ۴۶۵ هزار نفر برای پیاده‌روی اربعین

رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تاکنون بیش از ۴۶۵ هزار و ۲۶۳ نفر در سامانه سماح برای سفر اربعین ثبت نام کرده‌اند، افزود: روند ثبت نام زائران بعد از محرم شیب بیشتری پیدا کرده و امیدواریم امسال از ۴ مرز زمینی بتوانیم برای سفر زائران برنامه‌ریزی کنیم زیرا امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از 3 میلیون زائر ایرانی راهی سرزمین‌های عتبات شوند که برای حمل و نقل درون کشوری نیز با وزارت راه جلسات و هماهنگی لازم در حال صورت گرفتن است اما توصیه می‌کنیم زائران طول سفر خود را بیشتر کنند و زمان سفر را تنها به یک هفته منتهی به روز اربعین موکول نکنند. البته که سفر اربعین خصوصا پیاده مانند سفرهای زیارتی و یا گردشگری نیست بلکه خاص و منحصر به فرد است و فرد با قبول پیاده روی و یا خوابیدن در راه حرکت خود را آغاز می‌کند اما لازم است امکانات لازم بهداشتی، درمانی و ایمنی لازم برای آنها در داخل و کشور عراق فراهم شود که پیگیری‌های لازم در این خصوص در حال انجام است.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1027525

وب گردی

وب گردی