دانمارک مزارع دریایی خود را جمع می کند

دانمارک به دلیل نگرانی های زیست محیطی توسعه پرورش آبزیان را متوقف کرده است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دولت دانمارک اخیرا اعلام کرده است که در راستای کسب عنوان رهبری «دولت سبز» جهانی، توسعه صنعت آبزی پروری دریایی را متوقف خواهد کرد؛ چرا که ظرفیت آبزی پروری این کشور به حد بالای خود رسیده و به دلیل مضرات این صنعت در محیط زیست، مورد انتقاد گسترده فعالان این حیطه قرار گرفته است.

«لی ورملین»، وزیر محیط زیست در بیانیه ای در این رابطه گفت: دانمارک به حداکثر تعداد ماهی هایی که می توان در دریا پرورش داد، بدون این که محیط زیست را به خطر بیاندازد ، رسیده است و سالانه از این راه بیش از 200 میلیون دلار صادرات دارد.

رسیدن به این مرحله بدین معنی است که دولت به توسعه پروژه های جدید آبزی پروری پایان می دهد اما 19 مزرعه موجود در این زمینه تحت تأثیر قرار نمی گیرند و همچنان به کار خود ادامه خواهند داد.

پیشتر تاسیس این مزارع پرورش آبزیان توسط گروه های محیط زیستی به دلیل آلودگی های ناشی از تولید آبزیان، محکوم شده بود اما پرورش دهندگان ماهی از این اقدام انتقاد و اعلام کرده اند که این صنعت پررونق آسیب خواهد دید.

برایان تامسن ، رئیس انجمن آبزی پروری دانمارک ، گفت: این یک عیب جدی است. ما به راه اندازی مزارع دریایی فکر کردیم ، اما اکنون این کار غیرممکن شده است.

اتحادیه تخمین می زند صادرات سالانه دانمارک از این صنعت، 1.5 میلیارد تاج (بیش از 222 میلیون یورو / 200 میلیون یورو) باشد.

دانمارک از قرن نوزدهم در صنعت پرورش آبزیان فعال بود اما نسبت به سایر کشورها عقب ماند زیرا آسیا بیش از 90 درصد از تولید جهان را در هر تن فراهم می کند .

سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO) اعلام کرده است که آبزی پروری احتمالاً سریع ترین بخش تولید مواد غذایی است و ماهی ها و سایر آبزیان حدود 50 درصد از مواد غذایی مردم جهان را تشکیل می دهند.

براساس این مطالعه ، آبزی پروری که در کشورهای جهان انجام می شود، برای حفظ شیلات وحشی، اقدامات بسیار کمی انجام می دهد و سیاست های خاصی را اتخاذ نکرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027544

وب گردی

وب گردی