دارویی که ازدیابتی ها در برابر بیماری قلبی محافظت می کند

نتایج مطالعه اخیر نشان می دهد داروهای تنظیم کننده قندخون برای بیماران مبتلا به دیابت نوع۲ می تواند از شخص در برابر بیماری قلبی هم محافظت کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، در این مطالعه به بررسی تاثیر داروی دیابت empagliflozin بر ترمیم سلول در عروق خونی و خطرات بیماری قلبی ناشی از آن پرداخته شد. داروی empagliflozin در گروه داروهای موسوم به بازدارنده های SGLT۲ قرار می گیرد که قندخون را کاهش می دهد.

تحقیق نشان داد سلول های پیشرو درحال گردش در خون که در مغز استخوان یافت شده و نقش مهمی در سلامت قلب دارند با این داروی دیابت تنظیم می شوند.

برای بیماران مبتلا به دیابت و بیماران در معرض خطر بیماری قلبی، اینگونه داروها می توانند با ترمیم سلول های آسیب دیده از قلب محافظت نمایند.

دکتر «سوبود ورما»، جراح قلب و دانشمند در مرکز تحقیقات علوم بیومدیکال کینان تورنتو کانادا، در این باره می گوید: «ما با بررسی شمار زیادی از آزمایشات بالینی مشاهده کردیم که بازدارنده های SGLT۲ می توانند از بیماران دیابتی در مقابل بیماری قلبی هم محافظت نمایند.»

بیماری قلبی مشکل اصلی افراد مبتلا به دیابت است چراکه اکثرا در ترمیم عروق خونی با مشکل روبرو هستند و از اینرو بسیار در معرض خطر مشکلات قلبی-عروقی قرار دارند.

محققان در این مطالعه مشاهده کردند در افراد مبتلا به دیابت، نه تنها این دارو موجب افزایش سلول های پیشرو شد، بلکه التهاب و فشار اکسایشی که می تواند در بیماری قلبی عروقی نقش داشته باشد هم کاهش یافت.

به گفته دکتر ورما، «برای بیماران مبتلا به دیابت، این شرایط گام مهمی در جهت کاهش خطر بیماری قلبی است.»

مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1027607

وب گردی

وب گردی