بذر تولیدی در دانشگاه آزاد به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود/ دریافت گواهی ثبت 11 نوع بذر از وزارت جهاد کشاورزی

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان و رئیس کمیته ملی بذر دانشگاه آزاد اسلامی گفت: هم‌اکنون 20 میلیون دانه بذر تولید شده به کشورهای کردستان عراق، افغانستان صادر شده و  صادرات به قزاقستان و سایر کشورها نیز در حال انجام است.

پیام نجفی سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد اصفهان (خوراسگان) و رئیس کمیته ملی بذر دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به واردات 640 میلیون دانه بذر سبزی و صیفی‌جات در کشور گفت: کشور ما قبلا در تامین بذر مورد نظر وابسته به کشورهای خارجی بود اما امروز با تکیه بر دانش فنی و توان داخلی توانسته چندین نمونه بذر را در کشور تولید و صادر کند.

نجفی تأکید کرد: با توسعه گلخانه‌ها قرار است دانه بذر تولیدی کشور از مرز یک میلیارد و 600 میلیون عبور کند به طوری که در فاز اول 200 میلیون دانه بذر تولید خواهد شد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد اصفهان (خوراسگان) تأکید کرد: بسیاری از بذرهای مورد نیاز و استراتژیک کشور غیر از ارزش اقتصادی بالا دارای جایگاه غذایی مهمی نیز هستند که آنها توانسته‌اند این بذرها را از انحصار خارج کنند، اما به‌طور کل در دنیا تولید بذر یک بحث های‌تک است و ارزش اقتصادی بسیار بالایی دارد که همین مساله باعث انحصار آن شده است. در حال حاضر نیاز کشور واردات حدود یک میلیارد دلار بذر است.

نجفی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که اجرای این پروژه چقدر ارزآوری برای کشور به همراه خواهد داشت، گفت: برآورد عددی در این زمینه ندارم اما تولید این نوع محصولات بازدهی بسیار بالایی برای کشور دارد. هم اکنون به لحاظ کیفیت بالا محصولات تولیدی روانه بازار داخلی و خارجی شده است.

وی افزود: هم‌اکنون 20 میلیون دانه بذر تولیدی به کشورهای عراق و افغانستان صادر شده و صادرات به قزاقستان و سایر کشورها نیز در حال انجام است. لازم به ذکر است که به زودی کارخانه تولید بذر راه‌اندازی خواهد شد و در فاز اول تولید 200 میلیون دانه بذر سبزی و صیفی‌جات پیش‌بینی شده است و واحدهای دیگر نیز به ندرت به این مجموعه اضافه خواهند شد.

مدیر پروژه ملی بذر ادامه داد: کار ارزیابی، نظارت و تولید انبوه در جیرفت و هرمزگان شروع شده است و در سطح ملی نیز واحد دهاقان در اصفهان، واحد خراسان و واحد مجلسی نیز در دست اقدام است.

نجفی افزود: این واحد دانشگاهی گواهی ثبت 11 رقم بذر را از وزارت جهاد کشاورزی دریافت کرده است که درحال حاضر 6 رقم بذر دیگر در نوبت ثبت و 16 رقم بذر نیز برای سال آینده برنامه‌ریزی شده است. می‌توان گفت این عدد هر سال گسترش خواهد یافت.

وی تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به ظرفیت‌های خوب در حوزه کشاورزی توان انجام این کارها را دارد. نکته بعدی توسعه تحقیقات و واحدهای R&D تولید بذر در تولید انبوه است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی برای تولید گیاهان دارویی هم برنامه‌ریزی کرده است.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان و واحد اصفهان (خوراسگان) تأکید کرد: یکی از مهمترین کارهایی که در استان اصفهان در حال انجام است بحث تولید بذر است. همچنین در کنار موارد فوق بحث کنترل ریزگردها است که دانشگاهی چند سالی است به این حوزه ورود کرده است.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال این است که تاییدیه و ممیزی سی آر ام(CRM) واحد مرجع آزمایشگاهی را از کشور معتبر خارجی دریافت کنند و پیش‌بینی می‌شود که ظرف یک ماه آینده به عنوان پایه تمام مراجع آزمایشگاهی کشور خواهد بود، متاسفانه گاهی محصولات از کشورهای نامعتبر وارد می شود و این موضوع باعث می شود که سلامت مردم به خطر بیفتد.

نجفی خاطرنشان کرد: همکاری دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان با اتاق بازرگانی در زمینه گرفتن دانشجویان مشترک است تا همزمان با تحصیل با صنعت ارتباط داشته باشند؛ چرا که از این طریق آینده شغلی دانشجویان تضمین خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027629

وب گردی

وب گردی