توزیع مأموریت‌های علمی باید به فراخور نوع دانشگاه انجام شود

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در مراکز آموزش عالی هر استان باید توزیع مأموریت‌های علمی به فراخور نوع دانشگاه انجام شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، منصور غلامی با اشاره به نقش اصلی دانشگاه‌های بزرگ هر استان به‌عنوان نماینده معین وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در انجام امور آموزش عالی استان اظهار کرد: با تفویض برخی از اختیارات به دانشگاه‌های معین در استان‌ها برای تسریع در انجام امور و در راستای تمرکززدایی، گام‌های مؤثری برداشته‌ایم. یکی از این اقدامات، نظارت و ارزیابی توسط دانشگاه معین هر استان است که به‌درستی انجام می‌شود و تأثیرگذار هم بوده است.

وی تصریح کرد: انسجام بین مراکز آموزش عالی در استان‌ها بسیار مهم است و در این راستا باید هم‌افزایی بیشتری برای پیشبرد راهبرد کلان آموزش عالی در هر استان در دستور کار قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که یکی از اهداف ساماندهی آموزش عالی، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌هاست، گفت: در مراکز آموزش عالی هر استان باید توزیع مأموریت‌های علمی به فراخور نوع دانشگاه انجام شود و در این میان، مأموریت‌گرا کردن دانشگاه‌ها بدین معنی است که دانشگاه‌ها هر نوع کاری را انجام ندهند و با توجه به ظرفیت‌ها و امکانات خود، به فعالیت‌های باکیفیت علمی و فناوری بپردازند و تأثیرگذار باشند.

وی افزود: دانشگاه‌های کشور پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه نخست انقلاب، با توجه به امکانات اندک‌شان به تربیت نیروی انسانی در سطح کارشناسی مبادرت کردند که هم‌اینک این نیروهای کارشناس در سطوح مختلف استفاده می‌شوند.

غلامی با بیان اینکه در دهه سوم انقلاب دانشگاه‌های کشور توانستند رتبه‌های علمی و پژوهشی کشور را در سطح جهانی ارتقا دهند، گفت: هم‌اکنون دانشگاه‌های کارآفرین در کشور در حال شکل‌گیری هستند و با ایجاد پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد، علاوه بر درآمدزایی و تبدیل ایده به محصول، حدود ۴۳ هزار نفر به‌صورت مستقیم در این مراکز علمی فعالیت می‌کنند.

وزیر علوم با استقبال از پیشنهاد تأسیس پارک علم و فناوری دانشگاه مازندران تأکید کرد: ارتباط دانشگاه و پارک علم و فناوری ضروری است و پارکی موفق خواهد بود که در آن استاد و دانشجو به‌صورت مستمر تردد و همکاری کنند.

غلامی روند جذب دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های کشور را رو به رشد و مثبت ارزیابی کرد و گفت: توسعه روابط بین‌الملل و پذیرش دانشجوی خارجی از برنامه‌های اصلی وزارت علوم است و این دانشجویان با تحصیل در دانشگاه‌های کشور، علاوه بر بودن منبع درآمدی برای دانشگاه، می‌توانند سفیران فرهنگی و همچنین افراد مؤثری در استمرار ارتباطات علمی بین‌المللی در دوران بعد از فارغ‌التحصیلی باشند.

وی بابیان اینکه دانشگاه مازندران باید از منابع استانی بهره‌مند باشد، خاطرنشان کرد: استان مازندران حدود ۴۰ مرکز آموزش عالی غیردولتی دارد که ساماندهی خاصی را می‌طلبد و دقت در ارائه خدمات و کیفی سازی آنها بسیار مهم است. این مؤسسات که به هر دلیلی امکانات خدمات‌دهی ضعیفی دارند باید خود را تقویت کنند.

غلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر امیدآفرینی در بین دانشجویان یادآور شد: استادان و مسئولان دانشگاهی باید تلاش کنند زمینه‌های امیدآفرینی در میان دانشجویان بیشتر شود و دانشجویان باید علاوه بر آموزش‌های تئوریک، به آموزش‌های کاربردی نیز به‌عنوان یک وظیفه معلمی مبادرت ورزند.

لازم به ذکر است، در این نشست کورش نوذری رئیس دانشگاه مازندران، گزارشی از عملکرد این دانشگاه در بخش‌های مختلف ارائه داد و همچنین رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران، نماینده اعضای هیئت علمی و رئیس شورای صنفی اعضای هیئت‌علمی دانشگاه مازندران دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود را با وزیر علوم در میان گذاشتند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027636

وب گردی

وب گردی