سیاستگذاری آموزش عالی در پذیرش رشته‌ها نیاز به بازنگری دارد/ رشته‌های کم متقاضی در کشور حذف نمی‌شوند

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: متأسفانه هیچ رشته‌ای در داخل کشور نه تعطیل و نه کم شده است. اما از آنجایی که تقاضا وجود دارد، هیچ رشته‌ای حذف نمی‌شود و مسئولان به دنبال توسعه آن هستند و این اقدامات هزینه‌ زیادی را به آموزش عالی وارد می‌کند.

سید احمد معتمدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره سیاست‌‌گذاری پذیرش دانشجو در دانشگاه براساس نیاز جامعه اظهار کرد: طبیعی است رشته‌هایی که در جامعه و کشور پرطرفدار و دارای بازار کار مناسبی هستند، از محبوبیت بالایی برخوردارند. به عنوان مثال تقاضا در رشته کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزایش پیدا کرده است. طبیعتاٌ زمانی که بازار ساخت‌وساز در جامعه مطلوب است، تقاضا برای رشته‌های عمران و معماری افزایش پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: بازار بخش عمده نیازهای جامعه را تامین کند، در هر جای دنیا این موضوع امری طبیعی است، مشکل آنجاست که در حال حاضر دانشگاه‌های ما براساس تقاضای بازار حرکت نمی‌کنند. طبیعتاً در برخی از رشته‌ها مانند ادبیات، علوم اجتماعی و غیره توجه به بازار کار چندان جدی گرفته نمی‌شود، این در حالی است که رشته‌های کاربردی مانند مهندسی و پزشکی باید به نیاز بازار توجه کنند. در این راستا باید آموزش عالی کشور مورد بازنگری ساختاری قرار گیرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به عدم حذف رشته‌های کم تقاضا در دانشگاه‌‌ها بیان کرد: به عنوان مثال اگر در دانشگاهی تقاضا برای یک رشته خاص کم باشد، باید آن رشته تعطیل شود. متاسفانه هیچ رشته‌ای در داخل کشور نه تعطیل و نه کم شده است. اما از آنجایی که تقاضا وجود دارد، هیچ رشته‌ای حذف نمی‌شود و مسئولان به دنبال توسعه آن هستند،‌ این اقدامات هزینه‌ زیادی را به آموزش عالی وارد می‌کند. این در حالی است که در هیچ جای دنیا چنین روالی رایج نیست.

وی تصریح کرد: ممکن است هر دانشگاهی در صورت عدم نیاز، یک رشته به طور کامل تعطیل شود؛ اما به اعضای هیئت علمی این رشته‌ها فرصت داده می‌شود که خودشان را با رشته‌ای نزدیک به رشته تدریس خود، تطبیق دهند. اما این موضوع در کشورمان صادق نیست، در دانشگاه‌هایی همانند امیرکبیر در چند سال گذشته بحث بیکاری مطرح نبود، هر فرد پس از فارغ‌التحصیلی، در یک ارگان استخدام و مشغول به کار می‌شد.

معتمدی با تاکید بر بازنگری ساختارهای آموزش عالی در راستای نیاز جامعه گفت: همان‌طور که می‌دانید یکی از معضلاتی که در کشور وجود دارد، موضوع اشتغال فارغ التحصیلان است، در همین راستا باید ساختارها مورد بازنگری قرار گیرد. باید آموزش عالی به سمتی حرکت کند که رشته‌های تحصیلی با نیازهای جامعه هماهنگ باشند. که درباره این موضوع برنامه‌هایی تدوین شده است.

وی اضافه کرد: باید در تعطیلی رشته‌های کم تقاضا ملایم حرکت کنیم زیرا در ایران نمی‌توان استاد را مانند خارج از کشور اخراج کرد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: به عنوان مثال قرارداد استادان دانشگاه در آمریکا یک ساله است و مسئولان دانشگاه می‌توانند قرارداد جدید با آن‌ها منعقد نکنند، اما در ایران امکان اخراج فردی که به صورت رسمی استخدام شده، وجود ندارد. البته این موضوع صحیح نیست، وضعیت اجتماعی کشور در شرایطی نیست که از استاد بخواهیم بعد از 30 سال تدریس به رشته دیگری منتقل شود.

وی در پایان تاکید کرد: باید در راستای سیاست گذاری پذیرش دانشجو در رشته‌های مختلف راهکارهایی تدوین کرد که با کمک آن استادان بتوانند به راحتی در رشته‌های مشابه جا‌به‌جا شوند، در این راستا می‌توان رشته‌های بین رشته‌ای را در راستای نیاز جامعه ایجاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027650

وب گردی

وب گردی