شک پهپادی بر بازار انرژی

التهاب در بازار جهانی انرژی، ایالات متحده و عربستان سعودی را در دوگانه مهلک پذیرش صلح عادلانه با جنبش مردمی یمن یا بی ثبات سازی اقتصاد بین المللی قرار داده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، ثبات بازار انرژی همواره یکی از دغدغه های کلیدی کشورهای صادر و مصرف کننده عمده انرژی بوده است به نحویی که هرگونه شُک و یا به عبارتی دیگر بی ثباتی در این عرصه تبعات بزرگ و جبران ناپذیری برای آنان در پی خواهد داشت. بنابراین یک منطق اقتصادی حکم می کند که این کشورها از هرگونه تنش زایی در این زمینه اجتناب کنند.

با این حال عربستان به عنوان ابرتولید کننده نفت جهانی و با یک امنیت شیشه ای، این اصل بنیادین را نادیده گرفت و با همراهی ایالات متحده به عنوان بزرگترین قطب اقتصاد بین المللی و در سایه سکوت کشورهای مدعی حقوق بشر به یمن حمله کرد. در مقابل یمنی ها نیز برای مهار و توازن بخشی به حملات غیرانسانی ریاض درگیری ها را به عمق خاک عربستان کشاندند.

با این حال عربستان همچنان به سیاست خود ادامه داد تا اینکه پهپادهای یمنی برای تحت فشار قرار دادن ریاض و واشنگتن کارت قدرتمند خود را رو کردند. کارتی که بزرگترین شک نفتی را برای عربستان و اقتصاد جهانی تحت رهبری آمریکا وارد کرد.

اکنون که از اختلال در تولید جهانی نفت و ثبات قیمت ها سخن به میان می آید خواهیم پرسید آیا عربستان و آمریکا صلح عادلانه با مردم یمن را می پذیرند یا اینکه اقتصاد جهانی را در یک شک عمیق تر فرو خواهند برد؟

بازار بهم ریخته

به دنبال حمله اخیر پهپادهای یمنی به تاسیسات نفتی عربستان در «بقیق» که موجب اختلال در عرضه بیش از 5 درصد نفت جهان شد، قیمت نفت دیروز (دوشنبه) به بالاترین رقم در طی 6 ماه گذشته رسید.

قیمت نفت خام آمریکا با 11 درصد افزایش به 61 دلار و 10 سنت رسید. قیمت نفت برنت نیز که در آغاز معاملات روزانه 19 درصد افزایش یافته و به 71 دلار و 95 سنت رسیده بود، در ساعات بعدی اندکی تعدیل شد و با 13 درصد افزایش به 68 دلار و 6 سنت رسید.

بر اساس پیشبینیهای صورت گرفته، قیمت جهانی نفت بسته به سرعت عمل عربستان برای احیای دوباره سطح تولید و صادرات خود، همچنان در نوسان خواهد بود.

ریاض اعلام کرده است که اصلاح خسارتهای ناشی از این حمله پهپادی ممکن است چند روز به طول بینجامد اما نشانههای اولیه حاکی از آن است که آرامکو هرگز نمیتواند جبران خسارتهای وارد شده به بقیق را کمتر از ۶ ماه به پایان برساند.

در همین ارتباط یک منبع مطلع به رویترز گفته است بازگشت شرکت آرامکو عربستان به ظرفیت کامل خود برای کامل کردن ظرفیت صادرات ممکن است حداقل چند هفته و نه چند روز طول بکشد.

برخی از کارشناسان نیز براین باور هستند که در بدترین سناریوی ممکن قیمت نفت خام می تواند حتی سه رقمی شود. طبق گفته «فوربس» و برخی از کارشناسان صنعت نفت اگر این کمبود برای مدت طولانی ادامه پیدا کند، ترس آن می رود که قیمت نفت تا 100 دلار افزایش یابد.

اگرچه رئیس جمهور آمریکا «دونالد ترامپ» اجازه استفاده از «ذخایر استراتژیک نفتی» این کشور را را در صورت نیاز و به میزانی که تعیین خواهد شد صادر کرده است با این حال فاصله طولانی آمریکا با کشورهای وارد کننده نفت به ویژه در جنوب آسیا حداقل در کوتاه مدت نمی تواند تغییری در این روند ایجاد کند. به نظر می رسد این اقدام بیشتر در راستای مقابله با شک روانی ناشی از این عملیات باشد تا مهار ابعاد عینی آن.

جنگ طلبان، تغییر استراتژی یا تداوم بحران

در چنین شرایطی که بازار جهانی نفت و اقتصاد بین الملل در شک فرو رفته است و احتمالا تبعات مخاطره آمیز بیشتری نیز گریبان گیر آن خواهد شد عربستان و آمریکا چه سیاستی در پیش می گیرند؟

آنان باید در یک دوگانه استراتژیک دست به تصمیم گیری بزنند. در ابتدا یا باید به یک صلح عادلانه با مردم یمن رضایت دهند. واقعیت های قدرت و سیاست در این کشور را به رسمیت بشناسند.کمپین نظامی علیه انصارالله را متوقف سازند و بحران فاجعه آمیز علیه مردم یمن را پایان دهند تا از این رهگذر حمله به تاسیسات نفتی عربستان خاتمه یابد.

با این حال اگر این گزینه مورد قبول پذیرش قرار گیرد جایگاه عربستان و آمریکا بیش از پیش در خاورمیانه تضعیف می شود و محور مقاومت به جایگاهی رفیع تر ارتقا می یابد که قبول این نیز برای این دو کشور تقریبا غیر ممکن است. بنابراین باید بر گزینه دوم رجوع کنند.

گزینه دوم یا همان تاکید بر فشار حداکثری و تحمیل شرایط فاجعه بار بر یمن، جنبش مردمی این کشور را مجبور به درپیش گرفتن سیاست توازن بخشی و مهار می سازد. انصارالله که تعهد عمیقی به رعایت کردن اصول و اخلاق جنگ دارد تمایلی به حمله به مراکز غیرنظامی و مدنی در عمق خاک عربستان ندارد بنابراین حمله همه جانبه به مراکز نظامی و به ویژه مالی و اقتصادی این کشور و شاید در آینده امارات و بحرین به طور جدی در دستور کار قرار می گیرند.

«یحیی سریع» سخنگوی انصارالله در روز یکشنبه با اذعان به این مطلب اعلام کرد حملات خود در عربستان را گسترش خواهند داد.

در چنین شرایطی می توان پیش بینی کرد در روزها و هفته های آتی همزمان با تداوم جنگ طلبی عربستان، حملات متعددی به زیرساخت انژی این کشور انجام شود. ترجمان این مساله بی ثباتی بازار جهانی نفت و اقتصاد بین الملل خواهد بود. که در این صورت نیز عربستان و آمریکا مقصر اصلی این بی ثباتی خواهند بود.

انتخاب گزینه دوم برای عربستان و به ویژه آمریکا دردناک تر و فاجعه آمیزتر خواهد بود زیرا این بار باید با جامعه جهانی و قطب های قدرتمند اقتصاد بین الملل دست و پنجه نرم کنند.

جنبش انصارالله با آغاز عصر توازن بخشی و به ویژه پس از عملیات دقیق و حساب شده بقیق، توپ را به زمین عربستان و آمریکا انداخته است و آنان باید در میان دو گزینه پیش روی یکی را انتخاب کنند. در هرحالت انتخاب یکی از این دو گزینه به مثابه برد استراتژیک برای محور مقاومت و شکست مهلک برای محور جنگ طلبی خواهد بود.

کد خبر: 1027669

وب گردی

وب گردی