سر دو راهی دانشگاه

انتخاب دانشگاه برای داوطلبان یکی از برهه‌های مهم زندگی است که سرنوشت آینده تحصیلی آن‌ها را تعیین می‌کند. در واقع قرار است که نتیجه 12 سال تحصیل در مدرسه به بار بنشیند و اشتباه در انتخاب این برهه حساس می‌تواند جبران ناپذیر بوده و سرنوشت انسان را تغییر داده یا تعیین کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اگر سال آخر دبیرستان هستید و می‌خواهید از بین دانشگاه دولتی یا خصوصی یک مورد را برای تحصیل انتخاب کنید؛ اگر دل نگران این هستید که دانشگاه خصوصی می تواند به آینده حرفه‌ای شما کمک کند یا خلاف این واقعیت دارد و آموزش عالی در کدام یک سطح بالاتری برخودارند و ... خواندن گزارش زیر می تواند راه گشایتان باشد.

هر دو دانشگاه خصوصی و دولتی نقاط قوت و ضعف مختلفی دارند اما برخی از ملاحظات می‌تواند به شما در تصمیم گیری کمک کند؟

هزینه

هزینه دانشگاه‌های خصوصی و دولتی از طریق سرمایه‌های مختلفی تأمین می‌شود که این امر بر میزان هزینه آنها تأثیر می‌گذارد. بودجه دانشگاه‌های دولتی توسط دولت تأمین می‌شود در حالی‌که دانشگاه‌های خصوصی به شهریه و بودجه افراد یا سازمان‌های خصوصی متکی هستند.

شکی نیست که هزینه اخذ مدرک عاملی اصلی برای بسیاری از دانشجویان هنگام تصمیم گیری در مورد تحصیل است. از آنجا که دانشگاه‌های دولتی از دولت بودجه دریافت می‌کنند، معمولاً ارزان‌تر از دانشگاه‌های خصوصی هستند زیرا هزینه یارانه دانشگاه خصوصی توسط مردم داده می‌شود.

صرف نظر از قیمت پیشنهادی دانشگاه دولتی یا خصوصی، همیشه بورسیه‌های تحصیلی برای دانشجویان وجود دارد، بنابراین این موارد را در نظر بگیرید.

رتبه‌بندی

آیا رتبه بندی دانشگاه برای شما اهمیت دارد؟ هم دانشگاه‌های دولتی و هم خصوصی در رده بندی دانشگاه‌های جهانی نمایندگان خوبی دارند.

به عنوان مثال، در رتبه بندی اخیر دانشگاه‌های برتر جهان 3 دانشگاه آکسفورد، کمبریج و امپریال کالج لندن به ترتیب رتبه‌های اول، سوم و دهم را کسب کرده‌اند. در حالیکه 7 دانشگاه باقیمانده از 10 دانشگاه برتر خصوصی هستند.

یافته مشابهی در رتبه بندی QS 2020 نیز مشاهده شده است. پنج دانشگاه دولتی (آکسفورد، کمبریج، ETH زوریخ، کالج دانشگاه لندن و امپریال کالج لندن) در بین 10 دانشگاه برتر جهان قرار دارند که پنج مورد دیگر خصوصی هستند.

برای مثال در رتبه‌بندی که اخیرا در مورد دانشگاه‌های ایران توسط نظام شانگهای منتشر شده است دانشگاه آزاد در رتبه‌بندی موضوعی با اختلاف بالایی نسبت به دانشگاه‌های دولتی قرار گرفته و در بین تمامی رشته‌های مهندسی‌ پزشکی،‌ ابزار دقیق، علوم کامپیوتر، عمران، شیمی، مواد، محیط زیست، علوم و صنایع غذایی و نانو حائز رتبه نخست شده است که نتایج آن را در اینفوگرافی زیر می‌بینید.

اندازه کلاس

ممکن است دانشگاه های دولتی نسبت به موسسات خصوصی دارای اندازه کلاس بزرگتر باشند. هر دانشجو خواسته‌ها و نیازهای متفاوتی دارد و ممکن است عده‌ای بخواهند در دانشگاه‌های کوچکتر با کلاس‌های خلوت‌تر ثبت‌نام کنند.

کلاس‌های کوچکتر به یک محیط یادگیری صمیمی‌تر تبدیل می‌شوند و به دانشجویان این فرصت را می‌دهند که اعضای هیات علمی را بهتر بشناسند.

بدنه دانشجویی

دانشکده‌ها و دانشگاه‌های دولتی به طور کلی جمعیت زیادی را از بومیان جذب می‌کنند. این تا حدودی به دلیل پایین بودن هزینه حضور در یک کالج دولتی برای بومیان است. از این گذشته، در مالیات‌هایی که خانواده‌ها به دولت پرداخت می‌کنند برای این موسسات هزیه می‌شوند. به همین دلیل، دانشکده‌های خصوصی به احتمال زیاد بدنه دانشجویی متنوع تری نسبت به کالج دولتی دارند.

انتخاب بین مدارس دولتی و خصوصی مربوط به آنچه بهتر یا بدتر است نیست، بلکه تشخیص برخی تفاوت‌های اساسی است که می‌تواند بر تجربه دانشجویان در دانشگاه تأثیر بگذارد. نیازهای مختلف خواسته‌ها و سوابق اجتماعی و اقتصادی می‌تواند بر انتخاب دانشگاه در مورد هر دانشجو تأثیر گذار باشد. قبل از درخواست و حضور در دانشگاه در مورد آن تحقیق کنید. مهمترین مساله این است که هنگام تصمیم گیری در مورد حضور در یک دانشگاه، در نظر بگیرید که چگونه نیازهای دانشگاهی، اجتماعی و مالی شما را برآورده می‌کند.

این انتخاب به دلیل اینکه آینده فرد را تحت تاثیر می‌گذارد یکی از انتخاب‌های حساس در زندگی هر شخص می‌باشد بنابراین قبل از تصمیم‌گیری باید تمامی جوانب انتخاب خود را در نظر بگیرید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027697

وب گردی

وب گردی