زمین با سرعت غیرقابل باوری گرم می‌شود

مدل‌های جدید آب و هوایی نشان دادند که گرمایش زمین سریع‌تر از آنچه فکرش را بکنید در حال اتفاق افتادن است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به گفته دانشمندان، گازهای گلخانه‌ای که عمدتا با سوختن سوخت‌های فسیلی وارد جو می‌شوند، سطح زمین را سریع تر از آنچه قبلاً درک شده بود، گرم می‌کنند.
مدل‌های جداگانه از دو مرکز تحقیقاتی پیشرو در فرانسه نشان داد اگر انتشار گازهای کربن بدون مجوز ادامه داشته باشد، تا سال 2100 درجه حرارت متوسط 7.0 درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش صنعتی خواهد شد که 2 درجه از سناریویی که توسط هیئت بین دولتی تغییرات اقلیم (IPCC) در سال 2014 ارزیابی شد، بیشتر است.

دانشمندان می‌گویند محاسبات جدید نشان می‌دهد که اهداف توافق‌نامه پاریس برای جلوگیری از گرم شدن کره زمین و کاهش 2 یا 1.5 درجه‌ای آن در بهترین حالت چالش برانگیز خواهد بود.
«Olivier Boucher» مدیر «Institute Pierre Simon Laplace Climate Modeling Center» در پاریس گفت: «دو مدل ارائه شده در سناریو معروف به SSP1 2.6 که به طور معمول به ما اجازه می‌دهد تا گرمایش زمین زیر 2C بماند کاملاً به آنجا نمی‌رساند.»


نسل جدیدی از 30 مدل‌ آب و هوایی عجیب و غریب که به عنوان CMIP6 شناخته می شوند در گزارش مهم بعدی IPCC در سال 2021 ارائه خواهند شد.

هیئت بین‌دولتی تغییر اقلیم (Intergovernmental Panel on Climate Change) که با سرواژه IPCC مشهور است، یک ارگان بین دولتی علمی به شمار می رود که اقدام به ارزیابی جامع از اطلاعات علمی، فنی و اجتماعی-اقتصادی جاری در مورد مخاطرات تغییرات آب‌وهوایی بر اثر فعالیت‌های انسانی در سراسر جهان می‌کند. ارزیابی پیامدهای بالقوه این تغییرات و گزینه‌های احتمالی سازگار شدن با این پیامدها و کاستن از عواقب آن از کوشش‌های این نهاد است.

جامعه پیش‌صنعتی، اشاره به ویژگی‌های اجتماعی و شکل‌های سازمانی گروه‌های سیاسی و فرهنگی متداولی که پیش از پدیداری انقلاب صنعتی، در بازهٔ زمانی از ۱۷۵۰ تا ۱۸۵۰ است. اصطلاح «پیش از رواج صنعت و صنعت شدن» اشاره به دورانی پیش از آن‌ است که جامعه توانست از ماشین آلات و ابزارها برای کمک به انجام کارها به صورت یک‌جا کمک بگیرد. تمدن پیش از صنعتی شدن به سده‌ها پیش برمی‌گردد؛ ولی دوران اصلی شناخته شده به عنوان جامعهٔ پیش‌صنعتی درست قبل از جامعه صنعتی رخ داده‌ است. جامعه‌های پیش‌صنعتی در هر منطقه‌ای نسبت به منطقهٔ دیگر، بسته به فرهنگ هر منطقه یا سابقهٔ تاریخی زندگی اجتماعی و سیاسی آنها متفاوت است. اروپا در این‌ مورد، برای نظام فئودالی و دوران قرون وسطایی شناخته شده‌ است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027801

وب گردی

وب گردی