38 واحد دانشگاه آزاد، مجاز به جذب دانشجوی غیر‌ایرانی هستند/ برنامه‌ریزی برای جذب 5 هزار دانشجوی خارجی در سال جاری/ سیاست پذیرش دانشجو در واحد آکسفورد تغییر می‌کند

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال راه‌اندازی واحد در کشورهای عراق، عمان، سوریه و آذربایجان هستیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، علم هیچ‌گاه در مرز خاصی محصور نبوده است؛ بنابراین پدیده جهانی‌شدن، بین‌المللی شدن علم را هم ناگزیر می‌کند. هر کشوری که پیوند بیشتری با جامعه علمی بین‌المللی داشته باشد به همان اندازه نیز در دنیا قدرت مانور بیشتری از نظر علمی دارد. این روزها تمام دانشگاه‌ها نیز تلاش می کنند ریل گذاری خود را در این مسیر انجام دهند.

یکی از اهداف دانشگاه آزاد اسلامی نیز جهانی شدن و ارتقای روابط بین المللی است. هدفی که بی شک از طریق جذب دانشجوی غیر ایرانی و البته توسعه واحدهای بین المللی امکان پذیر خواهد بود. علیرضا شیخ عطار معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز از برنامه های این معاونت در سال جدید خبر داد. برنامه هایی که در راستای جذب دانشجوی غیر ایرانی و توسعه واحدها در کشورهای منطقه است.

راه‌اندازی 4 واحد بین المللی جدید در دستور کار دانشگاه آزاد

شیخ عطار در این باره توضیح داد: پیش از این چهار واحد بین المللی در دانشگاه داشتیم و اکنون راه‌اندازی چهار واحد دیگر را نیز در دستور کار داریم. ایجاد واحد در شرایط کنونی در کشورهای منطقه پیچیدگی های خاص بوروکراتیکو سیاسی دارد که در حال جلو بردن این موضوع هستیم.

او ادامه داد: به عبارتی هر چهار واحد در شرف تاسیس و البته اقدامات اصلی نیز انجام گرفته است؛ اما مثلا در کشور عراق به دلیل رویه های بوروکراتیک و پیچیدگی های خاصی، روند تاسیس به تاخیر افتاده است. یا در کشور عمان نیز با مقررات خاصی روبرو هستیم که تطبیق با این مقررات، مخصوصا برای ایجاد دانشگاه های خارجی کار دشواری است.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی توضیح داد: عموما این نوع از کشورها، قانونی برای ایجاد دانشگاه خارجی ندارند؛ اما با ملاقات ها، لابی گری ها و مذاکرات با مقامات سیاسی و کسانی که قرار است شریک ما باشند در حل جلو بردن اقدامات اولیه برای راه اندازی این واحدها هستیم.

شیخ عطار در ادامه از این 4 واحد نیز نام برد و گفت: در کشورهای عراق، عمان و سوریه در شرف تاسیس و در آذربایجان نیز در شرف مذاکره هستیم.

توسعه واحد افغانستان و لبنان

او همچنین از توسعه برخی واحدها نیز صحبت به میان آورد و افزود: بحث توسعه واحدهای افغانستان و لبنان نیز در دستور کار است. در کشور افغانستان منتظر یک مصوبه جدید دولت هستیم و در کشور لبنان نیز قرار است با استفاده از هیات امنای ذی نفوذ خود در این کشور بحث توسعه را دنبال کنیم.

به گفته او در واحد افغانستان حدود 1000 دانشجو و در واحد لبنان 300 دانشجو حضور دارند که در دوره کارشناسی ارشد در حال تحصیل هستند. در این واحدها هنوز مجوز جذب دانشجو در دوره دکتری نداریم و تلاشمان برای جذب دانشجوی دکتری در سال تحصیلی جدید است.

جذب 5 هزار دانشجوی غیرایرانی در سال 98

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از دیگر برنامه های این معاونت در سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: بخش دیگر برنامه‌ های ما جذب دانشجویان غیر ایرانی در کشور است. در حال حاضر 11 هزار دانشجوی غیر ایرانی در دانشگاه آزاد اسلامی در حال تحصیل هستند که از این تعداد 2500 دانشجو در سال 97 جذب شدند. این در حالی است که در سال های قبل تنها حدود 500 دانشجو در هر سال جذب می شدند. در سال 98 نیز این هدف گذاری را به 5 هزار دانشجو رساندیم.

او در ادامه افزود: الان تقریبا نصف دانشجویانی که قرار است در سال 98 جذب شوند به مراحل ثبت نام رسیدند و تا آخر امسال و ترم آینده امیدواریم به هدف خود که همان 5 هزار دانشجو است برسیم.

38 واحد مجاز به جذب دانشجوی غیر ایرانی

شیخ عطار گفت: البته برای این اقدام، یک سری مجوزهایی در داخل کشور لازم بود که با وزارت علوم هماهنگی های لازم انجام شد. الان 38 واحد از مجموعه 440 واحد دانشگاه آزاد را مجاز دانستیم که دانشجوی غیر ایرانی جذب کنند. در کنار این موضوع، برنامه های دوره های کوتاه مدت و برگزاری مدارس تابستانی و زمستانی نیز را در دستور کار داریم و امیدوارم تا پایان امسال این مدارس را هم در داخل کشور و هم در دو واحد برون مرزی خود یعنی امارات و آکسفورد راه اندازی کنیم.

او ادامه داد: این 38 واحد از واحدهای مراکز استان ها و تعدادی هم از مراکز غیر واحد استان مثل واحدهای اطراف تهران، نجف آباد و غیره هستند.

تغییر سیاست دانشگاه در واحد آکسفورد

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ار تغییر سیاست این دانشجو درباره واحد آکسفورد هم صحبت به میان آورد و گفت: سیاست‌ ما در مورد واحد آکسفورد نیز تغییر کرده است. در گذشته وضع به این صورت بود که دانشجو به نام واحد آکسفورد جذب می شد؛ اما این دانشجویان در ایران تحصیل می‌کردند و در نهایت مدرک خود را به نام واحد آکسفورد دریافت می کردند.

او ادامه داد: این سیاست را هم برای واحد آکسفورد و هم امارات کنار گذاشتیم؛ بنابراین دانشجویانی که در این دو واحد تحصیل می کنند یا باید دانشجوی غیر ایرانی یا ایرانیان مقیم باشند. یعنی ایرانیانی که مهاجرت کرده‌اند.

پایان پیام/

کد خبر: 1027810

وب گردی

وب گردی