جسارتی از جنس نوآوری

اساس پیشرفت یک استارت‌آپ بر مبنای اصول علمی و بهره‌گیری از تجربه‌هاست. استارت‌آپ‌ها نوآوری، دانش و فناوری جدیدی را به جامعه تزریق می کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، «حنای نوآوری و خلاقیت در این کشور رنگی ندارد پس بهتر است به دنبال راهی برای کسب درآمد بیشتر باشیم». شاید شما هم جملات شبیه این را شنیده باشید. جملاتی که شاید در گذشته معنا داشت؛ اما در سال های اخیر با توسعه فعالیت شرکت های دانش بنیان و استارت آپ ها و مراکز نوآوری خلاف آنها ثابت شده است.

چند سالی می گذرد که سوت حرکت این قطار به صدا درآمده است. قطاری که مسافران آن جوانان نوآور و استارت آپی هستند. ذهن های خلاقی که ایده ها از آنها شعله ور می شود و با شکل گیری یک استارت آپ و در نهایت تبدیل آن به یک شرکت دانش بنیان محصول یا خدمات خود را در انتهای مسیر تحویل می دهند.

اما استارت آپ‌ها همچون جوجه ای تازه از تخم بیرون آمده هستند. جوجه ای که برای سرپا ایستادن نیازمند حمایت های مادر است تا بال و پر بگیرد و پرواز کند. پس این کسب و کارهای نوپا برای پیمودن مسیر نیاز به حمایت دارند. باید همچون مادری صبور و مهربان با آنها هم گام شد و آموزش ها و تجربیات لازم را به آنها ارائه داد؛ چرا که این ایده ها هر کدام در آینده راهگشا می شوند و گره گشایی می کنند. هدیه آنها برای مردم رفع نیاز و رفاه است. پرورش ایده هایشان و تبدیل آن به محصولات فناورانه برای جامعه مزیت است. در تمام حوزه‌ها نیز فعال هستند و به دنبال راهکارند. برخی سعی در یافتن راهکاری نوین دارند برای درمان بیماری‌ها، انرژی های نو، هوش مصنوعی و برخی دیگر ارائه راهکارهایی برای دسترسی آسان به خدمات مختلف. در هر صورت همه و همه یک هدف دارند و آن ارتقای کیفیت زندگی و بهبود آن است.

بنیان‌گذاران و صاحبان استارت آپ ها جسور هستند و امیدوار، از شکست نمی هراسند و زمانی که قدم در این مسیر گذاشتند قاطعانه با پشتکار تا انتها پیش می روند؛ بنابراین پس از ایده اجرای آن مهم است و اینکه با هر شکست پا پس نکشند. آنها مبارزان شرایط سخت هستند. بله درست است پشت صحنه هر کسب و کار موفقی که امروز تبدیل به یک برند شده است سال ها سخت کوشی، پشتکار و کار تیمی وجود دارد.

تازگی، دیده شدن، منحصر به فرد بودن و تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد آن چیزی است که یک فعالیت استارت آپی را متمایز می کند. اساس پیشرفت یک استارت آپ بر مبنای اصول علمی و بهره گیری از تجربه هاست. استارت آپ ها نوآوری، دانش و فناوری جدیدی را به جامعه تزریق می کنند. چیزی که در یک کسب و کار سنتی کمتر دیده می شود.

قطعا در این مسیر و برای تنومند شدن چالش هایی بر سر راه وجود دارد. یافتن سرمایه گذار یکی از آنها است. vc ها، صندوق های جسورانه و سرمایه گذاری که قدر و ارزش ایده تراوش شده از ذهنی خلاق و نوآور را بداند و برای رسیدن به مقصد پا به میدان بگذارد.

اما راهکارهایی نیز برای سرعت بخشیدن به این حرکت در مسیر دیده شده است. شتابدهنده ها در مسیر حرکت استارت آپ ها همچون مکانی برای سوخت گیری و تجدید قوا هستند. آنها همچون سوخت برای سرعت دادن به فعالیت های استارت آپی عمل می کنند.

با تمام این مسائل باز نیاز به فرهنگسازی است تا فعالیت های استارت آپی بیش از گذشته در کشور رونق بیشتری یابند. گرچه اکنون زیست بوم فناوری و نوآوری در کشور ایجاد شده است. زیست بومی که در آن بیش از 6 هزار استارت آپ، 180مرکز نوآوری و 4500 شرکت دانش بنیان، vc ها و شتاب‌دهنده ها فعال هستند؛ اما مهم اعتلای زیست بومی است که منجر به قوت بیشتر و رشد استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان می‌شود. زیست بومی که هر روز یک نوآوری جدید به شهروندانش هدیه می دهد.

*مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و دبیر ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان

انتهای پیام/

کد خبر: 1027829

وب گردی

وب گردی