بی در و پیکری نظام آموزشی شوکه کننده است / به جای دیوارهای دانشگاه‌؛ دیوار کلاس‌ را برداشتند!

بسیاری از کاربران توئیتر نسبت به حواشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی واکنش نشان دادند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چندی پیش بود که در رسانه‌ها خبری مبنی بر دستگیری دانشجوی تقلبی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شد. رئیس کلانتری ولنجک سرهنگ صادقی در مصاحبه با یکی از رسانه‌های مدعی شده بود: «این فرد در همان بازجویی هایی اولیه اقرار کرد که هیچگونه ثبت نامی در دانشگاه نداشته و با سوءاستفاده از بی‌توجهی عوامل حراست در ورودی دانشگاه وارد فضای دانشگاه شده و با توجه به علاقه ای که به رشته دندانپزشکی داشته در کلاس های مربوط به آن شرکت کرده است.»

این در حالی است که محسن دالبند، رئیس دانشکده دندانپزشکی شهیدبهشتی ماجرا را این‌گونه روایت کرد: «فردی کلاهبردار چندی قبل با سوء استفاده از فضای ورودی مخصوص بیماران وارد دانشکده دندانپزشکی شده و ضمن حضور در برخی فضا‌های آموزشی، اقدام به تبلیغات در فضای مجازی نموده و خود را به عنوان دانشجوی نخبه این دانشگاه معرفی کرده است.»

پس از این ماجرا مصاحبه‌ای با مریم مقتدری در شبکه مجازی دست به دست شد،‌ در این مصاحبه آمده بود که این فرد به علت علاقه به دندانپزشکی، با قصد جمع‌آوری اطلاعات از دانشجویان دندانپزشکی شهید بهشتی وارد دانشگاه شده بود. در این عنوان نقل شده است که دانشجو به حراست دانشگاه گفته که دانشجو است و کارت به همراه ندارد. پس از این اقدام فرد به فکر تحصیل در دانشگاه افتاده بود.

از طرفی مریم مقتدری در صفحه اینستاگرامش این مصاحبه‌ها را کذب خوانده و در فیلمی ده دقیقه‌ای مدعی شده است بدون پرداخت هزینه و با تکیه بر رزومه علمی خود، مجوز تحصیلی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را اخذ کرده است. این موضوع در شبکه‌های اجتماعی واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشت.

واکنش‌های توییتری

وزیر بهداشت، درمان و پزشکی به موضوع فروش صندلی در دانشگاه‌های علوم پزشکی واکنش نشان داد و در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: سه ماه قبل پس از مقابله با اخلال گران در حوزه دارو، دستور برخورد با جریان‌های فساد در کنکور پزشکی و فروش صندلی دانشگاه را نیز صادر کردم. تا کنون نتایج مهمی حاصل شده و به زودی به قوه قضاییه ارسال خواهد شد. عوامل قدرت و فساد در هر سطح و جایگاه بدانند ما تا آخر این راه خواهیم رفت.

مهدیار سردبیر یک ماهنامه و فعال صنفی و رسانه‌ای حوزه سلامت، درباره این موضوع در چند توییت به صورت مفصل سوالاتی را مطرح کرد و نوشت: «ماجرای دانشجوی قلابی رسانه‌ای شد اما در این بین نکات مبهم زیادی مطرح شده است،‌در درجه اول این دختر در یک ویدیو صراحتا اظهارات مسئولان دانشگاه شهید بهشتی را تکذیب و اعلام کرده است حضور وی در این دانشگاه با اطلاع و مجوز کتبی مسئولان رده بالای دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی بوده است.

طبق اظهارات این دختر و اعلام برخی از همکلاسی‌هایش، وی در امتحانات شرکت و نمرات وی نیز اعلام و ثبت شده است! برای حضور در امتحان و ثبت نمرات، الزاماً به «شماره دانشجویی» نیاز است، شماره دانشجویی دانشجویان به طور متمرکز توسط معاونت دانشجویی و معاونت آموزشی وزارت بهداشت اعلام می‌شود. در همین رابطه مدرک مستند عجیب و سئوال برانگیزی منتشر شده است؛ این مدرک لیست اسامی دانشجویان موجود در سایت رسمی دانشگاه شهید بهشتی و لیست حضور و غیاب دانشجویان است، با کمال شگفتی نام این دختر (مریم مقتدری) نیز در این لیست رسمی دیده می‌شود!

هر چند هنوز قطعا مشخص نیست، اما به احتمال زیاد این دانشجو دارای شماره دانشجویی بوده و بر همین مبنا نام وی در لیست سایت رسمی دانشگاه قرار گرفته است، حتی در صورتی که این دانشجو فاقد شماره دانشجویی بوده باشد ، باز هم نحوه قرار گرفتن اسم وی در لیست اسامی دانشجویان، همینطور لیست حضور و غیاب دانشجویان، به وضوح ادعای رئیس دانشکده دندانپزشکی مبنی بر حضور این دختر به صورت گهگاه در برخی از فضاهای دانشگاهی، آن هم به طور تصادفی و از طریق درب ورود بیماران و غیره اساساٌ توجیهی بی‌منطق، به نظر می رسد!

با توجه به اینکه برخی شنیده‌ها حاکی از موارد مشابه دیگر در این دانشگاه و چند دانشگاه دولتی و پردیس بین الملل دیگر و رد و بدل میلیاردها تومان پول با مبدا و مقصد مبهم است، شنیده هایی مبنی بر دخالت مافیای کنکور در این ماجرا، و نیز ارتباط مالی سنگین با دلال های علمی در داخل و خارج کشور وغیره وجود دارد، پس شایسته است برای دوری از هر نوع قضاوت نادرست به دلیل دخالت یکی از طرفین ذینفع درماجرا، در سطحی بالاتر یعنی معاونت آموزشی و دانشجویی وزارت بهداشت نسبت به رفع ابهامات و دفاع از حیثیت مجموعه آموزشی و دانشگاهی کشور، جهت تنویر افکار عمومی اقدام کنند».

ابولفضل مظاهری دبیر اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در صفحه توئیتر خود نوشت: دانشجو یکسال در دانشکده دندان‌پزشکی شهید بهشتی بدون هیچ حساب و کتابی سر کلاس حاضر شده است؛ باید به حراست هوشیار دانشگاه آفرین گفت! اعلام کرده بودند که می‌خواهند دیوارهای دانشگاه بردارند، دیوارای کلاس‌ها را نیز برداشته‌اند. این دختر به تنهایی کنکور پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و ایضاً فضای آموزش عالی و صدا و سیما را با هم دچار چالش کرده است!

میرا روزنامه نگار در صفحه توئیتر خود درباره ماجرای این دانشجو نوشته است: ماجرای مریم مقتدری به عنوان دانشجوی قلابی دریچه ای به یک سیاهچاله در دانشگاه شهیدبهشتی بازمی‌کند. او با تایید کدام اساتید موفق شده درکلاس‌ها حاضر شود و چه تعداد دانشجوی خودخوانده دیگر در این دانشگاه هستند که تایید سازمان سنجش و وزارت علوم را ندارند اما احتمالا ریزنمرات را از دانشگاه خواهند گرفت؟

یکی دیگر از کاربران توئیتر که دانشجوی دکتری هوش مصنوعی از دانشگاه صنعتی شریف است، به این موضوع این‌گونه واکنش نشان داد:‌ دانشجوی قلابی دانشگاه شهید بهشتی دستگیر شد، ببینید یک دختر بیست ساله مولتی میلیاردر برای تفریح و خوشگذرانی چگونه از خارج کشور به ایران باز می‌گردد تا سیستم آموزشی کشور را به مسخره بازی بگیرد و کسی نیز متوجهش نشود! این دختر با پوشیدن لباس مبدل خود را شبیه بیماران کرده و وارد معتبرترین دانشکده دندانپزشکی ایران شده است، حتی یک سالی آنجا درس خوانده است! سپس این دانشجوی قلابی خود را به عنوان نخبه در فضای مجازی معرفی کرده و در موسسات کنکوری تدریس و خودش یک موسسه راه انداخته است! آنچه باور کردنش سخت است این است که به عنوان کارشناس نخبه چندین بار به شبکه های رسمی تلویزیون ملی ایران دعوت و برای ۸۰ میلیون ایرانی درباره بهداشت دهان و دندان سخنرانی نیز کرده است! واقعا این حجم از بی در و پیکری نظام آموزشی ما بی سابقه و شوکه کننده است!

ایمان دانشجوی دندانپزشکی علوم پزشکی شهید بهشتی در صفحه توئیتر خود نوشته است: همین الان متوجه شدم دانشجوی قلابی را چند سال پیش شبکه چهار به عنوان رتبه برتر دعوت و کلی باها وی مصاحبه کرده! فیلم آن نیز هست! چه اتفاقی افتاده؟

دکتر دالبند امروز اعضای شورای صنفی را به خاطر نوشتن متن در مورد «م.م» و رسانه‌ای کردن آن سرزنش کرد و فرد مورد نظر هنوز در داخل دانشکده حضور دارد. ولی دانشکده‌ای که با رتبه ۳۸ هزار بشود سرکلاسش نشست، رسما سرزمین عجایب است. کار از این حرفا گذشته؛ مقتدری که تا این حد رسانه‌ای شد، اگر کنکور می‌داد رتبه بهتری کسب می‌کرد.

خانم مقتدری داخل ویدئو ادعا کرد کمد داشته و از خانم صومعه سرایی کمد تحویل گرفته است در صورتی‌ که کمدی به اسمشون اصلا ثبت نشده و کمدی که ادعا میکردن مال ایشونه مربوط به خانم حدیث زارع بود که بدون تسویه حساب از دانشکده رفته‌اند.

یکی از کاربران به نام امیر در صفحه رسمی توئیتر خود این‌گونه واکنش نشان داد:‌ دانشگاه ما که هنگام ورودی کارت نمی‌گیرد، یعنی اصلا حراست نظارتی بر در ورودی ندارد، اما زمانی که برای دیدن دوستم به دانشگاه شهید بهشتی آمده بودم، خودشان باید کارت دانشجویی ارائه می‌دادند، در چنین شرایطی این دختر بدون هیچ مشکلی رفت‌و‌آمد داشته است؟ اصلا با عقل جور در می‌آید؟

امیر مجری تلویزیون نسبت به حواشی اخیر دانشگاه شهید بهشتی اینگونه واکنش نشان داد: در مورد مریم مقتدری مدیران علوم پزشکی شهید بهشتی بین بد و بدتر انتخاب کرده‌اند تا بگویند دانشگاه در و پیکر نداشته و یک رهگذر یکسال در کلاس ها بوده است تا اینکه بگویند پول گرفتیم و صندلی فروختیم، هر چند مقتدری می‌گوید پول هم ندادم که آن هم باز تردیدها را بیشتر می‌کند که چگونه نه پول پرداخت کرده‌ای و نه کنکور داده‌ای!

انتهای پیام/

کد خبر: 1027836

وب گردی

وب گردی