دستگاه توصیه کننده بهترین درمان سرطان

پزشکان در روشی از جدیدترین دستگاه برای تعیین بهترین درمان برای بیماران با سرطان ریه استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان در مقاله‌ای که در Annals of Onology منتشر شده اعلام کردند که دستگاه «eNose» می‌تواند با 85 درصد دقت بهترین روش تشخیصی را مشخص کند؛ از این رو می‌تواند به عنوان جایگزینی برای روش‌های فعلی تعیین کند که کدام یک از روش‌های درمانی سرطان برای بیماران مختلف مناسب است باشد.
به طور معمول، تعیین این که چه درمانی برای بیماران سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) جواب خواهد داد، تهاجمی و زمان بر است. ایمونوتراپی، تنها در مورد حدود یک پنجم از بیماران موثر است. برای موثر بودن این روش پزشکان گاهی اوقات نمونه‌های بافتی را از ریه‌ها گرفته و آنها را در یک آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می‌کنند. در بعضی موارد، نتایج می‌تواند هفته‌ها به طول انجامد. اما eNose، پس از تجزیه و تحلیل نفس بیمار، می‌تواند نتایج را در کمتر از یک دقیقه ارائه کند.

این دستگاه از یک لوله و هفت سنسور تشکیل شده که ذرات را در نفس بیماران مبتلا به سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) کشف می‌کند.

وقتی بیمار در دستگاه فوت می‌کند، سنسورها ترکیبات آلی فرار (VOC)، مولکول‌های گازی را که اطلاعات مهمی در مورد فرآیندهای متابولیکی ما دارند، تجزیه و تحلیل می‌کنند. با توجه به وجود نشانگرهای «telltale» در دستگاه تنفس، قادر است اعلام کند که آیا ایمونوتراپی گزینه خوبی است یا خیر.

محققان دو هفته قبل از شروع درمان با ایمونوتراپی نمونه 143 بیمار مبتلا به سرطان پیشرفته ریه را گرفتند. آنها پس از گذشت سه ماه، روند پیشرفت درمان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند تا ببینند آیا eNose راه حل موثری را ارائه داده است یا خیر و نتیجه گرفتند که در مورد 85 درصد از این بیماران مؤثرترین روش درمانی ارائه شد.

این روش علاوه بر این که یک جایگزین سریعتر برای روش‌های قبلی است، غیر تهاجمی نیز هست. بدان معنی که بدون آن که پزشکان بخواهند بافت‌ بدن بیمار را جدا کنند، راهی برای تشخیص سرطان ارائه می‌دهد.

در حالی که محققان نسبت به پتانسیل eNose خوش بین هستند، تصدیق می‌کنند که برای حضور این دستگاه در بیمارستان زمان لازم است. از آنجا که این آزمایش‌ها در محیط بالینی انجام شد چشم اندازی برای انجام آزمایش در مقیاس بزرگتر در بین بیماران لازم است.

دانشمندان اعلام کردند علم استفاده از تنفس برای تشخیص‌ها در مراحل آغازین است. اما آزمایش‌های ما از پتانسیل بیشتری برخوردار است.

سرطان ریه (Lung cancer) نوعی بیماری است که مشخصه آن رشد کنترل‌نشده سلول در بافت‌های ریه است. اگر این بیماری درمان نشود، رشد سلولی می‌تواند در یک فرایند به نام متاستاز به بیرون از ریه گسترش پیدا کند و به بافت‌های اطراف یا سایر اعضای بدن برسد. اکثر سرطان‌هایی که از ریه شروع می‌شوند، به نام سرطان‌های ابتدایی ریه، کارسینوماهایی هستند که از بافت پوششی نشات می‌گیرند.

انواع اصلی سرطان ریه سرطان‌های ریه سلول کوچک (SCLC)، که سرطان سلولی جو شکل نیز نامیده می‌شود، و سرطان ریه سلول غیر کوچک (NSCLC) هستند. شایع‌ترین علائم عبارتند از سرفه (همراه با خلط خونی)، کاهش وزن و تنگی نفس.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027846

وب گردی

وب گردی