استفاده زیاد از وسایل دیجیتال رشد مغز را منحرف می‌کند

نتایج یک طرح مطالعاتی و پژوهشی نشان می دهد که استفاده مفرط کودکان و خردسالان از وسایل و تجهیزات دیجیتالی، باعث انحراف روند رشد مغز درحال تحول می‌شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محققان دانشگاه شهید بهشتی با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح مطالعاتی و پژوهشی را انجام دادند. این طرح با عنوان «بررسی تغییرات رفتار، شناختی و الکتروفیزیولوژی همبسته با مداخله جیره عاطفی در خردسالان با علائم اُتیسم» به سرانجام رسید. این روزها به دلیل تغییرات در سبک زندگی، میزان استفاده کودکان از وسایل دیجیتالی افزایش یافته است. مطالعات علمی نشان می دهد که بهره گیری مفرط این ابزارها توسط کودکان نه تنها باعث تاخیرهایی در رشد مهارت های اجتماعی، تاخیر زبان، کم تحرکی، حرکات تکراری، مشکلات توجه می شود بلکه می تواند باعث شروع یا تشدید علائم اختلالات رشدی مثل اختلال اتیسم نیز بشود.

اگرچه کودکان و خردسالان در استفاده از وسایل دیجیتال می توانند توانایی های شناختی بیشتری بدست آورند ولی مطالعات علمی نشان می دهد که این کودکان قدرت تعمیم این توانایی ها و یافته ها به زندگی روزمره خود را ندارند. بنابراین بیشتر تحت تاثیر اثرات مخرب آن قرار می گیرند. مواجه افراطی با وسایل دیجیتال سبب شکل گیری مدارهای غیر ارتباطی مغز و پردازش غیر اجتماعی و در نتیجه اختلالات عصبی-رشدی می شود.

برقراری ارتباط و تعامل بیشتر میان والدین و کودکان مداخلات مدرسه محور، خانواده محور و مداخلات رفتاری به کاهش گرایش معنادار وابستگی به وسایل دیجیتالی منجر می شود و فضای لازم برای برقراری ارتباط موثر و فرصت های لازم و مهارت ها در امر یادگیری و روابط اجتماعی را برای آنان مهیا می سازد. در این بین مداخلات خانواده محور به مراتب به سایر روش ها مرجح است،چون والدین با استمرار بهتری می توانند اقدامات آموزشی و توانبخشی را در کودکان خردسال به اجرا بگذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1027887

وب گردی

وب گردی